Fagfornyinga
Vi følger fagfornyinga for grunnskolen og den videregåande skolen tett. Her samlar vi våre nyheitsartikler om utviklinga av dei nye læreplanene, samt våre innspel til høring i dei aktuelle faga vi representerar.
Evaluering av fagfornyelsen i praktiske og estetiske fag 2022-2025
Skoleeiere, ledere og lærere forventer at de praktiske og estetiske fagene skal gi elevene andre perspektiver og erfaringer enn det de gjør i de andre fagene. Dette skal de, i henhold til LK20, også ta med seg inn i de andre fagene. Her er det en viss treghet.
Last ned delrapport 1 hos Universitetet i Sørøst-Norge (PDF)
Last ned delrapport 2 hos Universitetet i Sørøst-Norge (PDF)
«EvaFag-2025» skal sjå på praktisk implementering av fagfornyinga i skule, fag og klasserom i barnetrinnet. Forsking knytta til fagfornyinga skjer fortløpande. Resultata presenterast på nettsida til Utdanningsdirektoratet etterkvart som dei publiserast. Fleire institusjonar bistår i arbeidet, mellom anna Universitetet i Oslo, Universitetet i Sørøst-Norge, Samisk høgskule og Telemarksforskning.
Udir: Kva skal evaluerast og korleis gjer ein det?
Målene med evalueringen
-gi kunnskap om hvorvidt læreplanverket fornyes i tråd med målene med fagfornyelsen
-gi kunnskap om hvorvidt strategiene for utvikling og implementering bidrar til å nå målene med fornyelsen
-vurdere virkningene av fagfornyelsen
Om prosjektet: Evaluering av hvordan fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag – EvaFag-2025
«Den første utlysningen vektla prosessen fram mot etableringen av det nye læreplanverket, hvordan de nye læreplanene tas i bruk, styring og ledelse av læreplanarbeid, og fagfornyelsens møte med skolens praksis og elevers læring. Denne evalueringen er allerede i gang og gjennomføres av UiO.
Den andre utlysningen fokuserte på hvordan fagfornyelsen blir iverksatt i samiske skoler og for samiske elever, og hvilken betydning dette har for disse elevenes læring. Her er det Samisk Høgskole som gjennomfører evalueringen.
Denne tredje utlysningen vektlegger altså hvordan fagfornyelsen realiseres i praksis i spesifikke fag.» (Kjelde: USN)
Udir lyste ut eit eige prosjekt i oktober 2021 retta mot dei praktiske og estetiske faga. USN fekk oppdraget i mars 2022. Trine Ørbæk Svee ved USN leier arbeidet.
Mer informasjon kjem etterkvart.
Nytt læreplanverk LK20
Nye læreplanar Kunnskapsløftet 2020
Udir si nettside om fagfornyinga
Målene med fagfornyelsen
Fagfornyelsen skal gi et læreplanverk som forbereder elevene på fremtiden. Fagene skal få mer relevant innhold og tydeligere prioriteringer, og sammenhengen mellom fagene skal bli bedre. Fagfornyelsen skal styrke utviklingen av elevenes dybdelæring og forståelse. Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring skal prioriteres som temaer i fag der det er relevant.
Høyringar og innspel frå KKS
26.03.20
Innspillsrunde 2 Arkitektur og samfunn
Innspillsrunde 2 Foto og grafikk
Innspillsrunde 2 Samisk visuell kultur
20.03.20
Høring: Forslag til endringer i bestemmelser om vurdering og eksamen
25.02.20
Kjennetegn på måloppnåelse K&H 25.02.20
10.02.20
Innsendt innspel til høyring i kunst og visuelle verkemiddel
Innsendt innspel til høyring i design og arkitektur
10.12.19
Mer lek, praktisk læring, kritisk tenkning og dybdelæring
09.12.19
Utprøving av eksamen i praktiske og estetiske fag
Rapport fra Rambøll (2019) Oppsummering av spørreundersøkelse og dialogmøte.
26.11.19
Høyringsutkast for faga kunst og visuelle verkemiddel og design og arkitektur er no lagt ut på Udir sine nettsider. Frist for høyring er 25. februar 2020.
18.11.19
Statsråd Sanner legg fram nye læreplanar – Regjeringen
Nye læreplaner – grunnskolen og gjennomgående fag vgo – Udir
30.10.19
Nye læreplanar i Vg1 design og tradisjonshandverk – nokre synspunkt
28.10.19
Innsendt innspel til høyring – Vg1 design og tradisjonshandverk
24.09.19
Nye læreplaner i KDA og MDD, nokre synspunkt
24.09.19
Innsendt innspel til høyring – design og arkitektur
Innsendt innspel til høyring – kunst og visuelle verkemiddel
18.09.19
Vi jobber med innspill til nye læreplaner i KDA og MDD.
14.06.2019
13.06.2019
Innsendt innspel til høyring – kunst og håndverk
Innsendt innspel til høyring – duodji
Innsendt innspel til høyring – musikk
Innsendt innspel til høyring – musikk, samisk
Innsendt innspel til høyring – valgfag, sal og scene
Innsendt innspel til høyring – valgfag, design og redesign
Innsendt innspel til høyring – norsk
03.05.2019
Hva skjedde med de tverrfaglige temaene?
18.03.2019
Høringen på nye læreplaner er her!
30.01.19
Nytt utkast til læreplan for Vg1 design og tradisjonshandverk
01.01.2019
Nå starter arbeidet med programfag på studieforberende. Forslag til personer i læreplangruppene for KDA og MDD kan meldes inn til Udir innen 7. januar 2019. På Udir.no kan du lese mer om læreplangruppene på Udir.no.
Valgfagene på ungdomsskolen skal også fornyes. Udir søker derfor engasjerte og dyktige personer som kan være med å utvikle disse læreplanene. På Udir kan du lese mer om hvordan du kan foreslå personer til denne gruppen. Frist for å forslå personer er 31. januar 2019.
14.11.2018
Innsendt innspel til høyring – kunst og håndverk
Innsendt innspel til høyring – musikk – samisk
Innsendt innspel til høyring – duodji
19.10.2018
Spennande endring i læreplanane
01.10.2018
011018 Førebuing til fagfornyingainnsendt
04.06.2018
Kjerneelementane er klare
04.05.2018
Eksamen i musikk og kunst & handverk
07.03.2018
Musikk og kunst & handverk treng din stemme
19.02.2018
Vil du vera med å utvikle nye læreplanar
03.05.2017
Overordna del – verdiar og prinsipper
27.04.2017
Kunst og handverk fagfornyelse
Samlinga vår av nyheiter består ikkje berre av lenkjer men òg pdf-ar frå den gamle nettsida vår.