Har du innspill til våre nettsider?  – Klikk her for å gi oss din tilbakemelding!

Fant 224 resultat

Språkløype i musikk

Vi har utviklet en Språkløype i musikk. Språkløyper er en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving igangsatt av Kunnskapsdepartementet. Kompetanseutviklingspakkene skal brukes til felles, profesjonell kompetanseutvikling på den enkelte arbeidsplass, og ledes lokalt av ledere og ressurspersoner. Språkløypen i musikk fokuserer på lesing og skriving i musikkfaget. Denne ligger...

Estetisk oppdragelse, medbestemmelse og demokrati – et kunstprosjekt

I denne fagartikkelen beskriver Ole Kristian Herwell ved Universitetet i Agder, Fakultet for kunstfag, et kunstnerisk samarbeidsprosjekt mellom Stuenes skole i Arendal og universitetet. Ved å involvere og gi alle elevene en tydelig stemme både før, under og etter utsmykkingsprosjektet, tyder resultater fra spørreundersøkelser på at elevene oppfatter utsmykkingens innhold...

Mangfoldig mønstertrykking

Undervisningsopplegget viser hvordan barn og unge, og da særlig flyktningebarn, kan uttrykke sin kultur gjennom å dekorere med mønstertrykk /blokktrykk. Opplegget kan også være et utgangspunkt for et kreativt kulturmøte mellom flyktninger- og norske barn/unge.

Praktisk arbeid med duodji og samisk kulturarv i skolen

Denne fagartikkelen publisert i tidsskriftet Form 5/18 er skrevet av seniorrådgiver Cathrine Jenssen ved Kunst- og kultursenteret og gir et innblikk i hvordan man kan formidle kunnskap om samisk kultur og duodji, samisk kunsthåndverk, i skolen.

Bokstavlek - oppskrift på jacofoambokstaver

Bruk bokstaver av jacofoam som estetisk tilnærming til grammatikkundervisningen, begrepsinnlæringen eller matematikkundervisningen. Etter idé fra norsklærer Tonje Cecilie Bergh Ellingsen ved Vestmyra ungdomsskole har vi laget vår versjon av spillet og testet det ut på lærerstudentene ved Nord universitet. Her får du oppskriften på spillet og noen forslag til spilleregler.

Skapende dans i lærerutdanningen – sett i lys av fagfornyelsen

Eli Torvik, danseviter og universitetslektor ved Nord universitet, fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag i Levanger, skriver i denne fagartikkelen om den skapende dansens plass i lærerutdanningen sett i lys av fagfornyelsen. Vi ønsker å løfte fram et perspektiv der dansen ses i et større lærings- og dannelsesperspektiv, med...

Musikk i spesialundervisningen – tilrettelagt musikkundervisning i lys av fagfornyelsen

Haug skole og ressurssenter i Bærum kommune er en spesialskole med over 100 elever med diagnoser innenfor autismespekteret, multifunksjonshemming og spesifikke lærevansker. Mange har sansetap, og mange bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i opplæringen. I denne artikkelen gir Merete Lippert Tobiassen, musikkterapeut ved Haug, et innblikk i sitt arbeid...

«Kjempefint!» – om bruk av vurderingsstopp for å fremja læring

I denne fagartikkelen redegjør Liv Jorunn Helgestad, faglærer ved Kongsberg videregående skole, for termen vurderingsstopp og presenterer dette som en metode innen formativ vurdering. Helgestad  er opptatt av den læringsfremmende dialogen mellom elever og mellom elev og lærer. Det vises til praktiske eksempler der vurderingsstopp er implementert som en del av elevens læring.

Tips og Triks (II) – DI-bokser

DI er en forkortelse for Direct Input og omtales ofte som en DI-boks. DI-boksens bruksområde er mellom en ubalansert/ujevn lydkilde med jack-plugg og en mikser; som for eksempel en akustisk gitar, et keyboard, en digitalpiano eller andre lydkilder som sender et ubalansert/ujevnt signal. Vi skiller mellom mono og stereo DI-boks...

Yrkesfagenes år 2018

I artikkelen presenteres et praktisk eksempel på hvordan elevene kan gis muligheter for å sette egen yrkesutdannelse inn i en større kontekst, gi dem erfaringer med at samarbeid kan generere nyskapende, kreative og gode håndverksmessige løsninger, samt å synliggjøre og løfte fram noen ulike yrkesutdanninger innen design og håndverksfagene i...

Musikk som kreativ kunnskap og kompetanse?

Arild Johnsen fremhever i denne artikkelen at fremtidens skole trenger gode, reflekterte og dedikerte musikklærere med både teoretisk, praktisk og utøvende kompetanse. Artikkelen ble skrevet i forbindelse med Kunst- og kultursenterets tiårsjubileum i 2017.

«Malingens uttrykk» – å bruke kunsten til å uttrykke følelser

I kunstprosjektet «Malingens uttrykk» har Bortigard barnehage i Bergen latt seg inspirere av malingen og ulike kunstneres vide uttrykksformer gjennom kunsthistorien og forbundet dette med uttrykk for følelser.  Ideen har vært å gjøre kunsten levende og tilgjengelig for barna. Bortigard barnehage vant den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur i...

Gjennom samarbeid til fagforståelse

Naturfagsenteret, Matematikksenteret og Kunst- og kultursenteret startet i 2008 et samarbeid for å utvikle læringsressurser i teknologi og design. Samarbeidet avdekket raskt et grunnleggende spørsmål: Hva skal egentlig elevene lære i det nye emnet og hva er teknologi- og designkompetanse? Liv Oddrun Voll fra Naturfagssenteret har i denne artikkelen gjort...

Om kunstverkets kontekster

Arne Marius Samuelsen, dosent i pedagogikk, har skrevet denne artikkelen om ulike konteksters rolle for kunstopplevelsen, slik han har erfart dem etter et langt formidlerliv. Artikkelen ble skrevet i forbindelse med Kunst- og kultursenterets tiårsjubileum i 2017.

Smartteknologi i kunst og kulturfag – apper for elever med funksjonsnedsettelser

Kunst og kultur er viktige elementer i menneskers liv. Det å kunne oppleve og kunne uttrykke seg med visuell kunst, musikk og bevegelse betyr mye for oss. Noen trenger spesiell tilrettelegging for å få dette til. I denne artikkelen viser Hilde Fresjarå fra Fagsenteret for NAV hjelpemidler og tilrettelegging, eksempler...

En KROM-sekvens blir til

Artikkelforfatterne Caroline Wahlström Nesse og Camilla Myhre er dansekunstnere og førsteamanuensiser i dans. Deres visjon er at alle barn og unge skal få verktøy til å uttrykke seg ekspressivt med kroppen. For å få til dette har de utviklet en kunstpedagogisk metode for skoleverket basert på koreografisk tenkning, kalt KROM....

Kunst er noe en kan lage for å få folk glade

Margunn Haugen er styrer i Ringebu barnehage, en barnehage med fokus på kunst, kultur og kreativitet. – Når vi jobber med skapende prosesser i barnehagene kommer barna med mange utsagn og filosoferinger underveis. Utsagnene forteller oss hvordan barn tenker, hva de undrer seg over og hvordan de ser på samfunnet...

Samarbeidsprosjektet Ariadne

Hva skjer når elever i videregående skole møter Ariadne fra Naxos? Kan slike møter føre til læring og dannelse? Les om samarbeidsprosjektet der elever og lærere kommer tett på profesjonelle aktører innen opera.

Har du krysspeiling? – Navigering i et flerkulturelt landskap.

Ole Hamre forteller i sin artikkel om den syngende skoleklassen. Dette er en fortelling om anerkjennelse, forståelse, nysgjerrighet og respekt, fortalt gjennom et språk Hamre mener vi lærer for lite av på skolen: det emosjonelle språket – språket som ifølge Hamre gir oss en grunnleggende følelsen av å være verd...

Vurdering for læring – Underveisvurdering

Hvordan tilpasse dialogen slik at hver enkelt elev får vokse faglig? Hvordan snu fokuset fra karakterorientering til vektlegging av hva elevene faktisk lærer? Underveisvurdering eller formativ vurdering har mange muligheter når man arbeider i prosess og for eksempel med mappevurdering. I filmen reflekterer faglærerne Kristine Norlander, ved Ås videregående skole,...

Vurdering for læring – Oppgaveeksempel

I filmen presenterer og drøfter faglærerne Marita Elverum, Narvik videregående skole, og Kristine Norlander, Ås videregående skole, et konkret oppgaveeksempel fra Vg1 design og håndverk. Egenvurderingsskjema, vurderingsstopp, nivådelte kjennetegn for måloppnåelse og kompisvurdering belyses og diskuteres.  

Vurdering for læring – Egenvurdering

Jamfør Forskrift til opplæringslova, § 3-12, skal elevene aktivt delta i å vurdere egen kompetanse og egen faglig utvikling. I filmen diskuterer Marita Elverum, Narvik videregående skole, og Kristine Norlander, Ås videregående skole, betydningen av begrepsforståelse og deler ulike metoder for egenvurdering. Loggbøker, læringspartnere, kompisvurdering, «two stars and a wish» og egenvurderingsskjema...

Tanker om materiell oppmerksomhet

Ann-Hege Lorvik Waterhouse skriver i denne artikkelen at en materialrik barnehage åpner muligheter, utfordringer og mangfold for barns estetiske praksiser og bidrar til at barnehagen blir en rikere kulturell ytringsarena. Artikkelen ble skrevet i forbindelse med Kunst- og kultursenterets tiårsjubileum i 2017.

Plakat og komposisjonsprinsipper

Arbeid med plakat egner seg til innføring i komposisjon og tverrfaglig undervisning. Komposisjon inngår i programfaget kunst og visuelle virkemiddel 1 i programområdet KDA og tilsvarende multimodale tekster i norskfagene på samme trinn.

Samtidskunst for barnehagebarn

På barnehageseminaret «De nære ting» i Oslo i oktober holdt Kristin Risan en workshop om formidling av samtidskunst til barnehagebarn. Kristin er kunstpedagog ved Nordnorsk kunstnersenter, og har jobbet mange år med formidling av kunst til barn og unge. Hun velger å definere samtidskunst som kunst laget av kunstnere i...

Hvem er jeg? Arbeid med identitet hos flyktningebarn.

Gjennom dette prosjektet får barnehagelærere og annet personell som arbeider med de yngste flyktningebarna og fremmedspråklige barn inspirasjon til hvordan man kan nærme seg temaene identitet og kulturelt særpreg på en måte som vekker barnas undring og kreative utfoldelse. Det skapes felles arenaer hvor flyktningebarn og norske barn sammen kan...

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.