Har du innspill til våre nettsider?  – Klikk her for å gi oss din tilbakemelding!

Se filter

Nullstill | Viser 287 ressurser

Flipped classroom: Bruk av botanisk materiale

Ressursen er en av flere deler i kompetansepakken Å skape i natur. Uro i botanisk materiale, konglekrans og greinvase er tre videoressurser som kan benyttes som flipped classroom, omvendt undervisning. Blomsterdekoratør og pedagog Grethe Langseth viser hvordan en med enkle grep kan lage dekorative og spennende former med botanisk materiale....

«Sense of place»

Ressursen er en av flere deler i kompetansepakken Å skape i natur Land art som kunstpraksis og kilde til bærekraft «I en tid der vårt forhold til natur blir mer fremmedartet, er Land art og Environmental art mer relevant enn noensinne.» Dette skriver billedkunstner Stuart Ian Frost, professor ved Universitetet...

Drama som læringsform i fagfornyelsen

På hvilken måte kan drama som læringsform anvendes for å styrke elevenes dybdeforståelse i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling? Malin Kathrine Vik er dramapedagog og tok sin master i drama og teaterkommunikasjon ved Institutt for estetiske fag ved OsloMet våren 2020. I denne...

Skaperglede

Hva karakteriserer skaperglede? Hvordan kan man tilrettelegge for skaperglede, og på hvilke måter kan skaperglede komme til uttrykk? Dette er spørsmål mange lærere stiller seg nå når det nye læreplanverket skal implementeres. Siri Hauge Solbakken har gjennom sitt masterprosjekt undersøkt ulike aspekter ved begrepet skaperglede. I denne artikkelen deler hun...

Elever i møte med Havmannen

I dette undervisningsopplegget viser Ann-Hege Fjelddahl oss hvordan geststaltteoriens varhetssoner kan omsettes til estetiske læringsprosesser for elever i ungdomsskolen. Opplegget tar for seg hvordan man aktivt kan ta i bruk sansene i møtet med kunst og bruke erfaringene som inspirasjon til å utvikle fortellinger i tekst og bilde.

Dybdelæring og skapende arbeidsprosesser

Hvordan kan dybdelæring defineres i forhold til kunstfaglige arbeidsprosesser? Hvordan kan dybdelæring oppstå? Disse to spørsmålene er utgangspunktet for Cathrine Fuglestad når hun forsker på egne skapende prosesser. Artikkelen er basert på Fuglestads masteravhandling Med dyp involvering i skapende arbeidsprosesser. Vi får et spennende innblikk i hennes egne skapende arbeidsprosesser...

  • 8.-10. trinn (108)
  • Filmer (30)
  • Kunst og håndverk (71)
  • 1.-4. trinn (67)
  • 5.-7. trinn (70)
  • Estetiske læringsprosesser (16)
  • VGO - KDA (53)
  • Lærerutdanning (20)
  • Design og arkitektur (13)
  • Kunst og visuelle virkemidler (16)
  • Design og bærekraft (4)
  • Tverrfaglige tema (16)
  • Bærekraftig utvikling (17)
  • Demokrati og medborgerskap (9)
  • Folkehelse og livsmestring (14)
  • Artikler (70)
  • VGO - HDP (2)
  • Kulturskole (21)
  • 1-3 skoletimer (22)
  • Undervisningsopplegg (99)
  • Drama (9)
  • Kreativitet (9)
  • 8 skoletimer eller mer (49)
  • Grunnleggende ferdigheter (19)
  • Design og redesign (20)
  • Kunst og håndverk (25)
  • Videregående skole (39)
  • VGO - DH (34)
  • Musikk (29)
  • Produksjon for scene (tidligere sal og scene) (18)
  • VGO - MDD (19)
  • Den kulturelle skolesekken (9)
  • Produksjon (17)
  • Kvalitet og dokumentasjon (8)
  • Yrkesfaglig fordypning (4)
  • Arkitektur og samfunn (4)
  • Barnehage 0-3 år (69)
  • Barnehage 3-6 år (86)
  • Vurdering (9)
  • Spesialundervisning (9)
  • Tilpasset opplæring (12)
  • Barnehage (14)
  • Prosjekter barnehage (70)
  • 4-8 skoletimer (21)
  • Grunnskole (19)
  • Musikk, dans og drama (8)
  • Drama og samfunn (2)
  • Teater i perspektiv (2)
  • Teaterproduksjon (7)
  • Musikk i perspektiv (1)
  • Dans i perspektiv (1)
  • Musikk (1)
  • Dans (5)
  • Valgfag (3)
  • Flerkulturelt arbeid (3)
  • Litteratur (2)
  • Andre (6)
  • Hefter og rapporter (19)
  • Språk og litteratur (6)
  • Kulturarv (tidligere levende kulturarv) (6)
  • Samisk (7)
  • Drama (4)
  • Musikk (10)
  • Nivå (32)
  • Dans (3)
  • Lydfiler (3)
  • Fag (29)
  • Tema (6)
  • Type ressurs (30)
  • Vektlage områder (7)
  • Foto og grafikk (6)
  • Tidsbruk (14)
  • Valgfrie programfag (8)
  • Kunst og skapende arbeid (1)
  • Produksjon av varer og tjenester (4)

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.