Nasjonale senter
Kunst- og kultursenteret har vært ett av elleve nasjonale sentre i opplæringen som tidligere var faglig underlagt Utdanningsdirektoratet. Sentrene er lokalisert på ulike vertsinstitusjoner over hele landet, og er nå organisert under sitt respektive universitet/høgskole. Sentrene har på ulike satsingsområder nøkkelroller for å utvikle kvaliteten på opplæringa.
Ny modell for kompetanseutvikling legger opp til at barnehager, skoler, kommuner og fylkeskommuner selv har ansvar for å drive lokalt utviklingsarbeid – i samarbeid med universiteter og høgskoler (UH-sektoren). De elleve nasjonale sentrene er naturlige samarbeidspartnere i dette arbeidet. Sentrene er spydspisser innenfor sine respektive fagområder, og har ekspertise på kompetanseutvikling i fagdidaktikk. Sentrene har lang erfaring med å lage kompetanseutviklingsløp og fagressurser i tett samarbeid med praksisfeltet.
De nasjonale sentrene kan:
- Organisere kompetanseutvikling i barnehager, på skoler og/eller i kommuner/fylkeskommuner
- Være involvert i kompetanseutviklingsprosjekt – fra planlegging og søknadslevering til evaluering
- Bidra i utvikling av støtte- og veiledningsmateriell og digitale ressurser
Fremmedspråksenteret
NAFO
Sámi lohkanguovddáš / Saemien lohkemejarnge / Sáme låhkåmguovdásj / Nasjonalt senter for samisk i opplæringa
Nynorsksenteret
Lesesenteret:
Skrivesenteret:
Læringsmiljøsenteret:
Matematikksenteret:
Naturfagssenteret:
Mat- og helsesenteret: