Oda og Linnea i Båsmobakken barnehage har laget dette verket under veiledning av Yvonne Rosten (2009/2010). Utsnitt ved KKS.
Nytt skoleår – nye muligheter
Vi gleder oss til å ta fatt på nytt skoleår med praktisk og engasjerende undervisning! Her får du noen tips til oppgaver som kan passe godt både ved skolestart og utover høsten. La deg inspirere av undervisningsopplegg, artikler, temapakker, videoer og ulike hefter fra KKS.
Undervisningsopplegg
Hvorfor ikke starte skoleåret med å ta i bruk naturen som læringsarena for å fremme skaperglede, engasjement og utforskertrang? Her er noen oppgaver i kunst og håndverk og musikk som tilrettelegger for det.

- Naturvev – å skape i natur
- Observasjonstegning – SOPP
- Komposisjon og grunnformer (øvelse 6)
- Sang og musikk på tur
- Lek og rytmer med naturen som klasserom
Noen tips til utforskende og lekende bruk av tegning, som kan gi elevene nye opplevelser, inspirasjon og mestring:

- Taktil fortelling. Vi skaper med hendene
- Intuitiv drodling
- Tegn stort – utforskende tegning
- Sentralkomposisjoner
Temapakker
Våre temapakker inneholder både undervisningsopplegg, inspirasjonsvideoer, fagartikler, aktuell forskning og lenkesamlinger til relaterte tilleggsressurser.

Artikler, videoer og hefter til inspirasjon
Her er et lite utvalg av hva som finnes i ressursbasen vår.

- Artikkel: Tresløyd i perspektiv
- Artikkel: Tegningens betydning
- Artikkel: Synstolking og taktil tegning
- Artikkel: Det kravler og kryr! Et utforskende animasjonsprosjekt
- Video: Animasjon med nettbrett
- Video: En tegners hverdag
- Video: Kunst i natur
- Hefte: Hvordan ta i bruk den nære kunsten
- Hefte: Samtaler om samtidskunst
Du finner flere undervisningsopplegg og artikler i ressursbasen.
Flere ressurser, tiltak og prosjekter
Undervisning med KI-genererte bilder i kunst og håndverk
Kommer tidlig i høst: Gjennom ti ulike øvelser vil dette undervisningsopplegget gi elever på 5.–7. trinn mulighet til å utforske bilder generert av kunstig intelligens (KI) med en kritisk og undersøkende tilnærming. Elevene lærer å lage tekstbeskrivelser, såkalte prompter, for å generere bilder, og de får innsikt i muligheter og begrensninger ved teknologien. Opplegget legger vekt på å utvikle elevenes visuelle og kritiske kompetanse i møte med kunstig visuell informasjon. Øvelsene kan med enkle justeringer tilpasses høyere trinn.
Framtiden fellesskole – drama og teater inn i skolen!
Wenche Torrissen fra KKS deltok før ferien på et innspillsmøte med Utvalget for framtiden fellesskole, sammen med flere aktører. Der var vi med på å fremme et viktig og modig forslag: Å etablere et nytt fag på første trinn – drama og teater. Det er på tide å ta barns helhetlige utvikling på alvor. Teater og drama gir barna noe skolen trenger mer av: empati, uttrykksevne, samarbeid og indre trygghet. Derfor trenger vi et nytt fag i skolen – drama og teater – fra første skoledag.
KKS har også levert et skriftlig innspill til utvalget
19. september er det en Nasjonal konferanse om framtiden fellesskole. Man kan også delta digitalt.
God undervisnings- og vurderingspraksis
På oppdrag fra Statsforvalteren i Nordland og i samarbeid med Matematikk- og Skrivesenteret, er KKS i gang med skoleutviklingsprosjektet Bedre undervisnings- og vurderingskompetanse etter LK20. Målet er å styrke skolenes arbeid med LK20 og bidra til felles forståelse av læreplan og opplæringslov. Dette ses i sammenheng med vektleggingen av en mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn, jamfør Stortingsmelding 34. Målgruppen er primært skoleledere og lærere på ungdomstrinnet. Vi gleder oss til fortsatt inspirerende samarbeid med skoleledere, lærere og de andre nasjonale sentrene, med mål om en enda bedre skolehverdag for elevene.
Musikalsk imitasjonslæring – planking
Musikalsk imitasjonslæring eller planking er å lære seg musikk gjennom imitasjon fra avspilling av klingende musikk. Du synger, klapper og tramper til det du hører på. Men hvordan planker man egentlig – og hvorfor er det verdt å gjøre? Ressurs og ny bok ble lansert under Molde jazzfestival i sommer. Les mer hva Mattias Solli, KKS/NTNU og Erling Aksdal, NTNU, skriver om planking og om hvordan du som lærer kan bruke dette med elevene!
Musikalsk imitasjonslæring – planking med Video om planking
Å lytte med kroppen – musikalsk imitasjonslæring i praksis og teori | Cappelen Damm Forskning

Kunsten å lære
24. juni ble forskninga på Kunsten å lære – Art of Learning lagt fram på Kulturytring..I en tid med politisk satsing på en mer praktisk skole er Kunsten å lære et viktig forskingsprosjekt Hva skjer i hjernen til elevene når de får bruke alle sansar og har kunst og kultur som læringsform på skolen? Prosjektleder Marie Othilie Hundevadt fra Innlandet fylkeskommune og forskningsleder Ulrika Håkansson fra Universitetet i Innlandet presenterte for en fullsatt sal.
Les mer om hovedfunn og forskningsresultater på nettsida til Kunsten å lære og om prosjektene i vår artikkel KÅL, NYKÅL OG SPISSKÅL – Kunsten å lære.
Video fra presentasjonen av forskninga på Kunsten å lære på Kulturytring 2025.

KKS i nye lokaler – stikk gjerne innom!
KKS har nylig flyttet inn i nye lokaler sentralt på Nord universitet i Bodø, og er klare for å fortsette jobben for å styrke posisjonen til kunst og kultur i hele opplæringsløpet.
- Du finner oss nå i 2. etasje i hovedbygget i på Nord universitet i Bodø rett opp fra trykkeriet. Vi har et kontorfellesskap inn fra dør merket 2139. Døra står som regel åpen.
Stikk gjerne innom oss om du er i Bodø, bruk nettsida og følg oss på sosiale medier.
