Har du innspill til våre nettsider?  – Klikk her for å gi oss din tilbakemelding!

Intuitiv drodling

Kunst og håndverksfaget har fått fire nye kjerneelementer: Håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse.

Kjerneelementene skal prege innholdet og progresjonen i opplæringen og bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger for faget.

Kan drodling være en måte å jobbe på for at elevene skal kunne mestre og bruke faget?

Alle kan drodle, hver på sin egen måte, og ingenting blir feil. Gjennom drodling kan alle elever får utnyttet sitt potensial og føle mestring. I den lekende, skapende prosessen bruker elevene visuelle virkemidler både eksperimenterende og bevisst.

Med utgangspunkt i kjerneelementene kunst- og designprosesser og visuell kommunikasjon ser vi på om drodling kan være en måte å utvikle nysgjerrighet, kreativitet og skaperglede på.

Dette er en av flere ressurser som er ment som inspirasjon til praktisk arbeid i klasserommet ved skolestart.

Gjennomføring

Du trenger:

  • Tegneark, man kan også bruke brunt pakkepapir eller annet tonet/farget papir
  • Ulike penner, tusjer, fargeblyanter

La gjerne elevene øve seg litt på et ark med å lage streker, kruseduller, firkanter etc. Arket fylles med masse streker og former.  La elevene jobbe helt fritt, lekent og intuitivt, gjerne mens læreren leser en tekst eller elevene lytter til musikk. Bruk av ulike tegneredskaper skaper større variasjon.

Når elevene har funnet hvilke former eller streker de liker best kan de begynne på et nytt ark, som fylles med de formene de liker best. Det er fint å bruke tegneredskaper med ulik tykkelse og farge.

Etter hvert fylles mellomrommene med prikker, mønstre og tynne og tykkere streker. Man kan også fylle inn farger i de ulike områdene på arket. Hvis man bruker et farget papir som utgangspunkt, kan man også bruke hvite fargeblyanter.

Dersom man har lyst kan man streke opp morsomme ansikter eller fantasivesener. Et stort øye og nesen på snei har ingenting å si. Det gjør bare tegningen morsommere og mer interessant.

En ekstra utfordring kan være å prøve å ikke løfte hånden mens man tegner.

Her finner du masse ulike mønster til inspirasjon.

Lykke til!

Tilleggsressurser

Afhami, R. & Tadayon, M. (2016). Doodling Effects on Junior High School Students`Learning. The International Journal of Art & Design Education, 36(1), 118-125. Hentet fra: https://www.researchgate.net/publication/305424586_Doodling_Effects_on_Junior_High_School_Students’_Learning

Andrade, J. (2010). What does doodling do? Hentet fra: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/acp.1561

Eftevaag, A. (2018). Lek med blyanten: En undersøkelse om drodlingens betydning i skolen (Mastergradsavhandling). Hentet fra: https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/2660296?fbclid=IwAR1dKDoPVt20KPwjKWJIIq1J7YR_jmR2sJRmZk5phoNe_bJJjb7XxpQRqrE

Eftevaag, A. (2019). Lek med blyanten. Form, 53(3). Hentet fra: https://www.formbanken.no/form-2/2019/6/17/lek-med-blyanten

 

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.