Gå til hovedinnhold
Mann, halvfigur, som står ved en tavle og tegner.

Alf Howlid beskriver byggekunst. Foto: Eirik Evjen / DOGA

Tegningens betydning

På denne siden har vi samlet tre inspirerende artikler om tegningens funksjon og betydning for barn, ungdom og voksne. Forfatteren, Alf Howlid, er sivilarkitekt og har mange års erfaring som lærer og foredragsholder. Hans refleksjoner rundt tegningens betydning som pedagogisk verktøy og for barn og unges læring, kan utvide våre perspektiver på hva  tegning kan være og på hvor grunnleggende tegning er i menneskelig kommunikasjon.

Lærerens egen tegning - et hverdagsverktøy

Her trekkes betydningen av tegning som pedagogisk verktøy fram. Gjennom små anekdoter formidles tegningens unike muligheter for dypere forståelse og innsikt.

Les Lærerens egen tegning – et hverdagsverktøy.

De yngste tegner - fra fortelling til formende praksis

Den levende fortellingen som utgangspunkt for tegning understrekes, og det gis konkrete metodiske tips med bakgrunn i Howlids egen undervisningspraksis.

Les De yngste tegner – fra fortelling til formende praksis.

Inn i voksen tegning - en utvikling fra flaten til rommet

På ungdomstrinnet, når den umiddelbare tegningen fra barneårene tar slutt, blir rombevissthet, iakttagels- og perspektivtegning viktigere i tegneundervisningen.

Les Inn i voksen tegning – en utvikling fra flaten til rommet.

Tilleggsressurser

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.