Gå til hovedinnhold
Dame med lyst hår og sterke briller ser ned på tegneark

Tegning med svaksyntbriller. Statped. Foto KKS

Synstolking og taktil tegning

Hvordan kan elever med synsnedsettelser få bedre kunstopplevelser og større utbytte av tegneundervisningen? Dette har Statped, OsloMet og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) innledet et samarbeid om. Sammen ønsker vi å heve kompetansen og utvikle undervisningsressurser i kunst og håndverk, tilpasset elever med synsnedsettelser.

Tekst: Merete Hassel, seniorrådgiver, KKS i samarbeid med Statped. Foto: Statped og KKS

Praktisk og utforskende læring

Hva er tegning? Hvordan kan elever med synsnedsettelser få større tilgang til å oppleve kunst og til selv å arbeide praktisk og utforskende med ulike former for tegning? Med utgangspunkt i LK20 og læreplan for kunst og håndverk ønsker vi å utforske begrepet tegning og utvikle undervisningsressurser til inspirasjon for læreren. Elever skal blant annet undersøke egenskaper ved materialer og dele sanseerfaringer (KHV01‑02 2. trinn).

Tegning med trådpenn på plate med borrelås
Tegning med trådpenn på plate med borrelås. Foto KKS
Tegnebrett. Taktil tegning med rød vikkisticks
Tegning på papir med Wikki Stix og ulike materialer. Foto KKS

Kompetanseheving og digitale ressurser

Som samarbeidspartnere ønsker vi kompetanseheving på dette feltet, både for lærere i praksisfeltet og i lærerutdanningene.

Gjennom interne workshops hos Statped har vi eksperimentert med haptiske, assosiative og auditive innganger til feltet, både gjennom praktisk arbeid med synstolkning og taktil tegning. Vi har jobbet med briller som illuderer synsnedsettelser, og vi har samtegnet.

Målet er å utvide rommet for elevens kreative utfoldelse. Gjennom vårt samarbeid satser vi på kompetanseheving og utvikling av digitale ressurser på nettsiden til KKS, fritt tilgjengelig for alle. Videre ønsker vi å prøve ut undervisningsressursene i grunnopplæringen og med lærerstudenter.

Taktil tegning. Foto Statped
Taktil tegning etter synstolking. Foto Statped

Taktilsans som primærsans

Samarbeidspartene hadde innlegg, workshop og stand på OsloMet i forbindelse med Kunst og håndverkskonferansen 2024. Workshop’en handlet om å lage en taktil historie gjennom skapende arbeid med materialer. Fordi taktilsansen var primærsans i oppgaven ble hendene det viktigste verktøyet/redskapet. Vi brukte derfor blindfold (øyemaske) det meste av økta.

Innlegg på Kunst- og håndverkskonferansen 2025. Foto KKS
Taktil utforsking med hendene. Foto KKS
En deltaker ledsages til arbeidsbordet. Foto KKS
Taktil historie etter synstolking. Foto KKS

Samarbeidspartene

Logo med rød trekant med ring rundt ordet Statped

Statped sitt oppdrag er å styrke kompetansen til barnehagelærere og lærere i bruk av læremiddel for blinde, svaksynte og tegnspråklige, de skal også være en tydelig, tilgjengelig og attraktiv samarbeidspartner for andre og bidra med relevant kompetanse. Statped har nylig skrevet artikkelen «Kjenn hva jeg tegner» for Kunst og design i skolen til tidsskriftet Form (Holdhus, 2025).

svarte bokstaver på hvit bunn formet som et hustak

OsloMet vil sikre høy kvalitet i utdanning og forskning blant annet innen lærerutdanning, helsefag og flere  estetiske fag. De forsker og vil utvikle ny kunnskap som løser samfunnets utfordringer. OsloMet er også opptatt av å stimulere til likeverd  og mangfold og universell utforming står sentralt. Institutt for estetiske fag (EST) har på oppdrag fra Bufdir, gjennomført en kartlegging av spesialrom for kunst og håndverk i grunnskolen. De har blant annet utviklet en egen nettside for universell utforming av kunst og håndverksrom i skolen.

grønne kruseduller som ligner på bokstaven K

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) skal bidra til økt kvalitet i kunst- og kulturfagene for alle elever i hele opplæringsløpet og i lærerutdanningene. KKS skal utvikle og formidle fagdidaktiske ressurser. Senteret skal også bidra til kompetanseutvikling innenfor kunst- og kulturfag i samarbeid med andre aktører.

KKS er opptatt av å gi elever med ulike funksjonsvariasjoner fullverdig opplæring innen kunst- og kulturfag i hele opplæringsløpet. Senteret har gjennom mange år løftet fram arbeid som gjøres på dette feltet blant annet gjennom digitale ressurser. Konferansen Muligheter. Opplevelse, mestring og inkludering ble arrangert i 2019 og i etterkant kom den fagfellevurderte antologien Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid (Hanssen, 2022).

Svaksyntbriller Statped. Foto KKS
Tegneøkt med svaksyntbriller Statped. Foto KKS

Videre lesning

Holdhus, A., Rundmo, K. & Benonisen, S. (2025). “Kjenn hva jeg tegner!”. Form. 59(1).

Lefdal, E. M., Bech, J. T. B., & Dalstein, G. S. (2023). Universell utforming av spesialrom: En kartlegging av verksteder for Kunst og håndverk. FormAkademisk16(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5010

Statped. (2025). Synsnedsettelser https://www.statped.no/tiltak-og-tilrettelegging/sansetap/synsnedsettelser/

Statped. (2025, 6. mai). Hvordan kan du synstolke? https://www.statped.no/tiltak-og-tilrettelegging/sansetap/synsnedsettelser/hvordan-kan-du-synstolke/

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.