
Tegning med svaksyntbriller. Statped. Foto KKS
Synstolking og taktil tegning
Hvordan kan elever med synsnedsettelser få bedre kunstopplevelser og større utbytte av tegneundervisningen? Dette har Statped, OsloMet og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) innledet et samarbeid om. Sammen ønsker vi å heve kompetansen og utvikle undervisningsressurser i kunst og håndverk, tilpasset elever med synsnedsettelser.
Tekst: Merete Hassel, seniorrådgiver, KKS i samarbeid med Statped. Foto: Statped og KKS
Praktisk og utforskende læring
Hva er tegning? Hvordan kan elever med synsnedsettelser få større tilgang til å oppleve kunst og til selv å arbeide praktisk og utforskende med ulike former for tegning? Med utgangspunkt i LK20 og læreplan for kunst og håndverk ønsker vi å utforske begrepet tegning og utvikle undervisningsressurser til inspirasjon for læreren. Elever skal blant annet undersøke egenskaper ved materialer og dele sanseerfaringer (KHV01‑02 2. trinn).
Kompetanseheving og digitale ressurser
Som samarbeidspartnere ønsker vi kompetanseheving på dette feltet, både for lærere i praksisfeltet og i lærerutdanningene.
Gjennom interne workshops hos Statped har vi eksperimentert med haptiske, assosiative og auditive innganger til feltet, både gjennom praktisk arbeid med synstolkning og taktil tegning. Vi har jobbet med briller som illuderer synsnedsettelser, og vi har samtegnet.
Målet er å utvide rommet for elevens kreative utfoldelse. Gjennom vårt samarbeid satser vi på kompetanseheving og utvikling av digitale ressurser på nettsiden til KKS, fritt tilgjengelig for alle. Videre ønsker vi å prøve ut undervisningsressursene i grunnopplæringen og med lærerstudenter.
Taktilsans som primærsans
Samarbeidspartene hadde innlegg, workshop og stand på OsloMet i forbindelse med Kunst og håndverkskonferansen 2024. Workshop’en handlet om å lage en taktil historie gjennom skapende arbeid med materialer. Fordi taktilsansen var primærsans i oppgaven ble hendene det viktigste verktøyet/redskapet. Vi brukte derfor blindfold (øyemaske) det meste av økta.
Samarbeidspartene

Statped sitt oppdrag er å styrke kompetansen til barnehagelærere og lærere i bruk av læremiddel for blinde, svaksynte og tegnspråklige, de skal også være en tydelig, tilgjengelig og attraktiv samarbeidspartner for andre og bidra med relevant kompetanse. Statped har nylig skrevet artikkelen «Kjenn hva jeg tegner» for Kunst og design i skolen til tidsskriftet Form (Holdhus, 2025).

OsloMet vil sikre høy kvalitet i utdanning og forskning blant annet innen lærerutdanning, helsefag og flere estetiske fag. De forsker og vil utvikle ny kunnskap som løser samfunnets utfordringer. OsloMet er også opptatt av å stimulere til likeverd og mangfold og universell utforming står sentralt. Institutt for estetiske fag (EST) har på oppdrag fra Bufdir, gjennomført en kartlegging av spesialrom for kunst og håndverk i grunnskolen. De har blant annet utviklet en egen nettside for universell utforming av kunst og håndverksrom i skolen.

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) skal bidra til økt kvalitet i kunst- og kulturfagene for alle elever i hele opplæringsløpet og i lærerutdanningene. KKS skal utvikle og formidle fagdidaktiske ressurser. Senteret skal også bidra til kompetanseutvikling innenfor kunst- og kulturfag i samarbeid med andre aktører.
KKS er opptatt av å gi elever med ulike funksjonsvariasjoner fullverdig opplæring innen kunst- og kulturfag i hele opplæringsløpet. Senteret har gjennom mange år løftet fram arbeid som gjøres på dette feltet blant annet gjennom digitale ressurser. Konferansen Muligheter. Opplevelse, mestring og inkludering ble arrangert i 2019 og i etterkant kom den fagfellevurderte antologien Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid (Hanssen, 2022).
Videre lesning
Holdhus, A., Rundmo, K. & Benonisen, S. (2025). “Kjenn hva jeg tegner!”. Form. 59(1).
Lefdal, E. M., Bech, J. T. B., & Dalstein, G. S. (2023). Universell utforming av spesialrom: En kartlegging av verksteder for Kunst og håndverk. FormAkademisk, 16(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5010
Statped. (2025). Synsnedsettelser https://www.statped.no/tiltak-og-tilrettelegging/sansetap/synsnedsettelser/
Statped. (2025, 6. mai). Hvordan kan du synstolke? https://www.statped.no/tiltak-og-tilrettelegging/sansetap/synsnedsettelser/hvordan-kan-du-synstolke/