Gå til hovedinnhold
illustrasjon

Temapakke: Å skape i natur

Å skape i natur er den første av flere temabaserte pakker i kunst og håndverk.

Målet med pakken er å inspirere til å ta i bruk naturen som læringsarena for å fremme skaperglede, engasjement og utforskertrang. Respekt for naturen, miljøbevissthet og bærekraft er sentralt i det nye læreplanverket. Å skape i natur viser flere veier inn til tverrfaglig undervisning, der sansing og tenkning, estetiske uttrykksformer og praktiske aktiviteter er sentralt.

Temapakken passer for deg som underviser på mellom- eller ungdomstrinnet, men er svært relevant også på høyere nivå.

PC: Før pekeren over de minste sirklene for å få mer informasjon om hver enkelt ressurs. Trykk for å låse lesefeltet, og trykk igjen for å lukke.

Telefon/tablet: Trykk på de minste sirklene for å åpne lesefeltet. Trykk på samme sirkel for å lukke lesefeltet.

Du finner også alle ressursene under «Relaterte ressurser» nederst på siden.

Kunst i natur

Ane Øverås er kunstner og initiativtaker til K-LAB, Kjerringøy Land Art Biennale, som ble etablert i 2007.  I videoen snakker Øverås om betydningen av Land art i bærekraftperspektiv, i kunsthistorisk kontekst og i didaktisk sammenheng.

Klikk på bildet for å se videoen. Varighet ca. 10 min.

"Sense of place" - Land art som kunstpraksis og kilde til bærekraft

Bærekraft går som en rød tråd gjennom artikkelen, skrevet av billedkunstnerne Stuart Ian Frost og Gunhild Lien, henholdsvis professor ved USN og førsteamanuensis ved INN. Frost og Lien går grundig inn i

  • Land art som fenomen
  • Land art som kunstpraksis
  • Land art som fagdidaktisk praksis

Klikk på bildet for å lese artikkelen.

Organismer i fjæresona

Forskertrioen Mette Gårdvik, Karin Stoll og Wenche Sørmo ved Nord universitet, Nesna, skriver inspirerende om et tverrfaglig samarbeidsprosjekt i kunst og håndverk og naturfag. Artikkelen er svært relevant med tanke på tverrfaglig undervisning og estetiske læringsprosesser.

Klikk på bildet for å lese artikkelen.

Omvendt klasserom

Grethe Langseth, blomsterdekoratør og pedagog, viser hvordan man kan bearbeide naturmaterialer til ulike produkter:

  • Uro i botanisk materiale
  • Konglekrans
  • Greinvase

Klikk på bildet for å se de tre videoene. Varighet a 3-4 min.

Naturvev

hender som vever med naturmaterialer

La elevene/barna oppleve skaperglede, engasjement og utforskertrang ute i naturen! I dette opplegget er naturen klasserommet, og materialene ville vekster. Målet er i all hovedsak den skapende prosessen, og produktet vil bli en temporær naturvev som brytes ned av naturen.

Innholdet i pakken 

Innholdet tar utgangspunkt i nye læreplaner for kunst og håndverk. Pakken er, som modellen over viser, delt inn i fem delelementer:

  • En inspirasjonsvideo, «Kunst i natur»
  • En fagartikkel, «Sence of place   –  Land art som kunstpraksis og kilde til bærekraft»
  • En fagartikkel, «Organismer i fjæresona»
  • Tre flipped classroom-ressurser: videoer og framgangsmåte
  • En workshop, som vi er behjelpelig med å tilrettelegge for

Med dette får du som lærer noe teoretisk, noe skapende, noe didaktisk, noe reflekterende og noe å ta med tilbake til klasserom og verksted.

De enkelte elementene settes sammen etter ønske og behov, men vi anbefaler at du ser dem i sammenheng.

Lykke til med å skape i natur!

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.