iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Visuell profil med tekst Samisk i samtiden- samisk kunst og kultur i opplæringen.

Samisk i samtiden – samisk kunst og kultur i opplæringen, 14.-15.november 2023

Ønsker du inspirasjon og mer kunnskap om arbeid med samisk kunst og kultur i opplæringen? Forsker du innenfor dette feltet? Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen ved Nord universitet inviterer til konferanse i Bodø,14.-15. november 2023. Et mangfoldig og variert program vil belyse og begrunne hvorfor og hvordan man kan jobbe med samisk kunst og kultur i hele opplæringsløpet – i barnehage, skole og i lærerutdanningene.

Tekst: Ann Karin Orset, senterleder og Merete Hassel, seniorrådgiver, KKS / Nord universitet KKS / Nord universitet. Visuell profil: Laila Labba

Hvordan jobbe med samisk kunst og kultur i opplæringen?

Konferansen Samisk i samtiden – samisk kunst og kultur i opplæringen inviterer til kunnskaps- og erfaringsdeling. Forskere, fagpersoner, skoleledere, kunstnere og lærere vil ut fra sitt ståsted belyse aspekter ved samisk kunst og kultur i opplæringen. Å identifisere og løfte fram ulike perspektiver og nye stemmer knyttet til samisk kunst og kultur i lys av rammeplan for barnehagen, LK20 og nasjonale retningslinjer for lærerutdanningene er gjennomgående i programmet. Arbeidet med rapporten Sannhet og forsoning (2023) vil belyses.

Målet med konferansen er å bidra til ny innsikt og inspirasjon for aktører som kritisk og kreativt vil diskutere muligheter og utfordringer for samisk kunst og kultur i barnehage, skole og lærerutdanningene. Konferansen fokuserer blant annet på kunst og kultur i relasjon til identitet, kulturelt mangfold, demokrati og medvirkning, slik det er uttrykt i rammeplaner, læreplaner og nasjonale retningslinjer.I tillegg til inviterte innledere inviterer vi til å sende inn abstrakt i flere kategorier (OBS! Fristen er utløpt).

Konferansen arrangeres av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen og Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet i samarbeid med Stormen bibliotek.

Tid og sted

Bodø, 14.-15. november 2023 – på Scandic Havet Hotell med utstilling på Stormen bibliotek.

Målgruppe

Lærere, barnehage- og skoleledere, barnehage- og skoleeiere, ansatte i universitets- og høgskolesektor, kunstnere og ansatte innen kulturforvaltning, politikere og andre med interesse for samisk kunst og kultur i opplær

Program

Programmet består av plenumsinnlegg fra inviterte innledere, ulike kunst- og kulturuttrykk, samt bidrag fra deltakere i form av presentasjoner av innsendte bidrag jf Call.

Tematiske innretning på konferansen:

  • Samiske perspektiv i rammeplan og LK20/LK20S
  • Kunst og kulturuttrykk mot stereotyper og hverdagsrasisme
  • Samisk identitet
  • Demokrati og medvirkning

Konferansen har tre hovedinnledere:

  • Torjer Olsen –  professor i urfolkstudier ved Samisk senter, Norges arktiske universitet (Tromsø)
  • Ola Stinnerbom – samisk danser, musiker, scenekunstner og forsker
  • Claudia Lenz – professor ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) og leder for Dembra lærerutdanning (Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme, se dembra.no ).

Tirsdag 14. november

08.15 09.00   Registrering og morgenkaffe på Scandic Havet Hotell, Tollbugaten 5, Bodø.

09.00 – 10.00 INNLEDNING

  • 09.00 Velkommen! v/senterleder Ann Karin Orset og stab ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS).
  • 09.15 Hilsen fra Nord universitet, v/rektor Hanne Solheim Hansen (digitalt).
  • 09.20 Samisk kunst og kultur – et vindu inn til Sápmi v/sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen/Divtasvuona Gæloga Mihkkil, Norske samers riksforbund (digitalt).
  • 09.30 Indigenous peoples and diversity, globalization, decolonialisation: Reflections on collective responsibilities and actions v/dekan Rose Martin, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet.

10.00 10.15 Pause med enkel servering

10.15 – 11.35  SAMISKE PERSPEKTIV I RAMMEPLAN OG LK20/LK20S

  • 10.15 Hovedinnleder: Samiske temaer og perspektiver for alle – læreplanverket fra politikk til praksis v/ professor Torjer Olsen, Norges arktiske universitet UiT.
  • 10.50 Tanker om barnehagelærerutdanningens plass som del av Samisk i samtiden v/førstelektor i pedagogikk emerita Kristin A. Ø. Fløtten, Nord universitet.
  • 11.05 Nasjonalt senter for samisk i opplæringen. Læreplan i duodji v/ senterleder Karen Inga Eira, Nasjonalt senter for samisk i opplæringen.
  • 11.20 Korleis er «samiskheit» forstått i Fagfornyinga? Ei samanliknande analyse av fagplanane for kunst og handverk og duodji/duodje/duedtie v/professor Leiv H. Sem, Nord universitet.

11.35 12.30 LUNSJ på Scandic Havet hotell

12.30 – 14.15 KUNST OG KULTURUTTRYKK MOT STEREOTYPIER OG HVERDAGSRASISME (Scandic Havet Hotell og utstilling på Stormen bibliotek)

  • 12.30 Samisk dans v/forsker, danser og musiker Ola Stinnerbom.
  • 12.50 Stormen biblioteks arbeid med samisk litteratur for barnehage og skole v/bibliotekar Elin Fostvedt.
  • 13.15 Netthetskofte mot hverdagsrasisme v/Charlotte Solli Larsen.
  • 13.30 Hvorfor er du så hjulbeint? v/koordinator for samisk Arnhild Opdahl, Trøndelag fylkeskommune og illustratør og barnehagelærer Katarina Blind.
  • 13.50 Utstilling av Solli Larsens og Blinds arbeider i Stormen bibliotek, 2. etg.

14.30 – 15.00 Pause med servering av kake og navnefest for KKS på Scandic Havet hotell

15.00 Samisk i Den kulturelle skolesekken (DKS) v/fagansvarlig kulturarv og stipendiat Bente Aster, Kulturtanken.

15.20 Norsk kulturskoleråds arbeid med samiske kulturfag v/rådgiver Anna Rennemo og FoU-leder Anders Rønningen, Norsk kulturskoleråd.

15.30 16.00 «Vi ser innover for å kunne ha bedre sikt utover», oppsummering og refleksjoner over dagen v/Kirsti Lervoll.

19.00 MIDDAG

Onsdag 15. november

08.00 Registrering og morgenkaffe på Scandic Havet Hotell

08.30 VELKOMMEN TIL DAG 2

  • Samjoik v/studenter fra Master i grunnskolelærerutdanning (MAGLU) 1, 2 og 3 (1-7 og 5-10), studenter ved videreutdanning Kompetanse for kvalitet, førstelektor (Phd) Regine V. Strøm, professor Bjørn A. Drage, professor Rune Mathisen, førsteamanuensis Are B. Simonsen, stipendiat Ørjan B. Kines, universitetslærer Johanne Jeremiassen fra Nord universitet. 

08.45 – 10.55 SAMISK IDENTITET

  • 08.45 Hovedinnleder: Ola Stinnerbom sätter jojken i kroppen, forsker, danser og musiker.
  • 09.20 Joik og identitet v/førstelektor Grete Daling, Nord universitet (digitalt).
  • 09.35 Senter for samisk og urfolkstudier v/senterleder Tove S. Mentsen Ness, Nord universitet.

09.45 – 10.00 Pause

  • 10.00 Slampoesi video v/Ida Helene Benonisen (digitalt).
  • 10.05 Gáktie som identitetsmarkør v/duojár Rámavuol Elle Bigge / Ellen Berit Dalbakk.
  • 10.25 Samiske spor – en vandring mellom sted og identitet v/museumspedagog Ragnhild Gressnes, Trastad Samlinger – Nasjonalt senter for Outsider Art.
  • 10.40 På sporet av Árahávdi v/sanger, formidler og pedagog Elisabeth Misvær, Arahavde.

10.55 – 11.10 Pause med enkel servering

11.10 – 12.30   DEMOKRATI OG MEDVIRKNING

  • 11.10 Hovedinnleder: Hvordan kan estetiske læringsprosesser bidra til å forebygge og motarbeide fordommer, gruppefiendtlighet og utenforskap i skolen? v/professor Claudia Lenz, leder for Dembra Lærerutdanning (Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme) ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter.
  • 11.45 Et oppgjør med fornorskningspolitikk og urett – Samisk kunst og kultur som forsonende kraft? v/seniorrådgiver ved Árran-julevsáme guovdasj og tidligere medlem i Sannhets- og forsoningskommisjonen, Anne Kristin Gurák.
  • 12.00 Outi Pieskis AAhKA: kunst i nytt regjeringskvartal v/seniorkurator Drew Snyder og kurator Ana Maria Bresciani, Kunst i offentlig rom.
  • 12.15 Oppsummering v/Kirsti Lervoll.

12.30 – 13.10  LUNSJ på Scandic Havet Hotell

13.10 – 14.45 PARALLELLE SESJONER
Presentasjon av vitenskapelige paper og praksisfortellinger. Se egen oversikt.

14.45 – 15.00  Pause med enkel servering.

15.00 – 15.45  PANELSAMTALE
Hvordan jobbe med samisk kunst og kultur i opplæringen framover? Ledes av Kirsti Lervoll.
I panelet: Torjer Olsen, Ola Stinnerbom, Claudia Lenz og Anne Kristin Gurák.

15.45 16.00  Oppsummering og avslutning med frampek v/senterleder Ann Karin Orset og konferansier Kirsti Lervoll.

VEL HJEM!


Kisti Lervoll er Samisk i samtidens konferansier. Som samfunnsengasjert same er Lervoll opptatt av å bygge bro mellom det norske og det samiske. Hun har klokketro på at landets opplæringsinstitusjoner vil ha en avgjørende rolle i det framtidige sannhets og forsoningsarbeidet. Til daglig arbeider Lervoll som programleder i Stiftelsen NNL (Nordnorsk lederutvikling).
Foto: Osvald Grønmo

Sametingsrådsmedlem Mikkel Eskil Mikkelsen / Divtasvuona Gæloga Mihkkil politiske ansvarsområder er språk, oppvekst, utdanning og forskning, ungdomspolitikk, samt mangfold og LHBTQi+. Mikkelsen er utdannet som kirkemusiker og har en master om joiketradisjoner fra lulesamisk område.
Foto: Arvu Samediggi

Professor Rose Martin er dekan ved Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag ved Nord universitet. Hun er opptatt av det store potensialet som ligger i internasjonalt samarbeid innenfor det samiske området og urfolk.
Foto: Nord universitet 

Samiske perspektiv i rammeplan og LK20/LK20S

Hovedinnleder Torjer Olsen er instituttleder og professor ved Senter for samiske studier på UiT Norges arktiske universitet. Han har skrevet bøker og artikler om samiske temaer i skole, barnehage og lærerutdanning og vært med i prosessen med å lage LK20/LK20S. Olsen er fra sjøsamisk og norsk familie i Tromsø-området.
Foto: Svein H. Lian

Kristin A. Ø. Fløtten er førstelektor i pedagogikk emerita, Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag, Nord universitet. Fløtten har flere tiår bak seg på barnehagelærerutdanningen ved universitetet. Særlige interesseområder har bl.a. vært mangfold og synlig samisk-lulesamisktilknyttet virksomhet på Nord og i barnehagene.
Foto: Nord universitet 

Karen Inga Eira er senterleder ved Nasjonalt senter for samisk i opplæringen, som er et ressurssenter spesielt rettet mot opplæringssystemet fra barnehagestadiet til høgere utdanning.
Foto: Sámi allaskuvla / Samisk høgskole 

Leiv H. Sem er professor i norsk ved Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag ved Nord universitet, der han underviser og forsker i norsk litteratur. Sem er utdannet kulturhistoriker og har de siste årene arbeidet mye med sørsamisk historie, kultur og identitetsdannelse. 
Foto: Privat

Kunst og kulturuttrykk mot stereotypier og hverdagsrasisme

Elin Fostvedt utdannet fra Statens bibliotek- og informasjonshøgskole og har de siste 25 årene vært ansatt som barnebibliotekar ved Bodø bibliotek og Stormen bibliotek. Som barnebibliotekar jobber Fostvedt i hovedsak med arrangement og formidling av litteratur.
Foto: Stormen bibliotek

For Charlotte Solli Larsen fra Narvik har duodji vært en viktig del av oppveksten. I 2018 laget hun en kofte fra sitt område med en spesiell vri. Denne er senere blitt kalt for Netthetskofta. «Med internettet så lett tilgjengelig, gjemt bak et tastatur er det lett at hverdagsrasismen blir mer av, hva kan vi gjøre for å overvinne det?», spør Solli Larsen.
Foto: Privat

Katarina Blind arbeider som illustratør og barnehagelærer. Hun er født  i Gällivare og har vokst opp i en reindriftsfamilie i Snåsa. Blind har byttet morsmål tre ganger og beskriver tegning, som hun har «snakket» hele livet, som sitt hjertespråk. Hun brenner for å formidle samiske perspektiv gjennom visuelle fortellinger.
Foto: Privat

Arnhild Opdahl er koordinator for samisk i Trøndelag fylkeskommune. Hun har tidligere arbeidet som lærer, men er nå fylkeskommunal byråkrat i avdeling kultur og folkehelse. Opdahl anser kunstuttrykk i ulike former, som språklige uttrykk som berører og engasjerer, også i fylkeskommunal forvaltning.
Foto: Privat

Bente Aster arbeider som fagansvarlig for kulturarv i Kulturtanken – Den kulturelle skolesekken. Hun har sammen med DKS- og museumspartnere bidratt til at Spor, den nasjonale arenaen for kulturarv, ble opprettet og utviklet til en årlig konferanse. Aster har videre ledet prosjekt «Samisk i DKS», 2018 – 2020. Hun er nå i gang med en offentlig sektor-PhD med arbeidstittel «Doing Sámi Content in The Cultural Schoolbag».
Foto: Erik Fosheim Brandsberg

Anders Rønningen er FoU-leder i Norsk Kulturskoleråd, som de siste årene har arbeidet målrettet med å legge til rette for økt fokus på samiske kulturfag i kulturskolene.Sammen med Anna Rennemo vil Rønningen dele visjoner om hva kulturskolen kan bidra med, fortelle om satsingen fra Norsk kulturskoleråd og læringspunkter fra arbeidet.
Foto: Privat

Anna Rennemo er rådgiver i Norsk Kulturskoleråd, som de siste årene har arbeidet målrettet med å legge til rette for økt fokus på samiske kulturfag i kulturskolene.Sammen med Anders Rønningen vil Rennemo dele visjoner om hva kulturskolen kan bidra med, fortelle om satsingen fra Norsk kulturskoleråd og læringspunkter fra arbeidet.
Foto: Privat

Samisk identitet

Hovedinnleder Ola Stinnerbom er samisk artist og scenekunstner. Han har i flere ti-år arbeidet med å revitalisere den samiske dansen i relasjon til joiken og trommen.  Stinnerbom er leder for Sámi Lávdi, samisk scenekunst organisasjon, nestledder for Samiskt Kunstnerråd og driver Stinnerbom Production.
Foto: Håkan Larsson

Grete Daling jobber som førstelektor ved Fakultet for lærerutdanning og kunst og kultur ved Nord universitet, der hun jobber mye med sang, stemmebruk og ensembleledelse, spesielt med fokus på vokalensembler, kor og joik. Daling har forsket på joik og stemmebruk og underviser blant annet i emnet Med joik som utgangspunkt.
Foto: Nord universitet

Tove Mentsen Ness (54) er nytilsatt leder ved Senter for samisk og urfolksstudier, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet. Senteret skal koordinere, synliggjøre og styrke samisk- og urfolksrelatert forskning og utdanning ved Nord universitet og Nordlandsforskning.
Foto: Nord universitet

Rámavuol Elle Bigge / Ellen Berit Dalbakk er utdannet duojár, samisk håndverker, fra Sámij åhpadusguovdásj / Samernas i Jokkmokk. Elle Bigge arbeider med dipmaduodjie, mjuke materialer, og for tida er hun basert både i hjembygda og i Kiruna. Hun er spesielt opptatt av å se duodjie som kollektiv tradisjon samtidig som det er en del av samtida.
Foto: Carl-Johan Utsi

Ragnhild Gressnes er ansatt som museumspedagog ved Trastad Samlinger – Nasjonalt senter for Outsider Art. Museet formidler hvordan såkalt «ikke opplæringsdyktige» utviklet seg gjennom kunst. Samlingen består av kunst laget av beboere ved Trastad Gård, samt en nasjonal og internasjonal samling av «Outsider Art».
Foto: Sør-Troms Museum

Elisabeth Misvær er samisk-norsk sanger, formidler og pedagog i Bodø. Hun har tidligere arbeidet som førstelektor i musikk ved Nord Universitet, og som seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. Nå jobber hun med samisk kunst og kulturformidling i Arahavde AS, med spesielt fokus på sjøsamisk kultur.
Foto: Privat

Demokrati og medvirkning

Hovedinnleder Claudia Lenz er professor i samfunnsfag med vekt på forebygging av rasisme og antisemittisme ved MF Vitenskapelig høyskole og ansatt som forsker I. ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter. Lenz er prosjektleder for Dembra (demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme) for lærerutdannere.
Foto: HL-senteret

Anne Kristin Gurák er tidligere medlem av Stortingets Sannhets- og forsoningskommisjonen. Gurák arbeider som seniorrådgiver ved Árran – juleváme guovdásj / lulesamisk senter.  Hun har over mange år hatt et stort engasjement for å dokumentere og formidle vanskelige og ufortalte fortellinger.
Foto: Rita Anne Berntsen

Drew Snyder har en Ph.D. i kunsthistorie, teori og kritikk fra Visual Arts Department ved University of California, San Diego. Han inngår i KORO (Kunst i offentlige rom) sitt kuratorteam til det nye regjeringskvartalet Snyder har tidligere vært ansatt som programansvarlig i OCA, og han har erfaring som uavhengig kurator og kunsthistoriker.
Foto: Catherine Wang

Ana María Bresciani har bachelor i kunsthistorie fra Bogotá og mastergrad i utstillingsstudier fra Venezia. Etter fullført utdannelse har hun jobbet som program- og formidlingsleder, undervisnings- og forskningsassistent og redaktør. Fra 2013 har hun vært tilknyttet Henie Onstad Kunstsenter. De åtte siste årene som kurator og seniorkurator.
Foto: Signe Fuglesteg Luksengard

Overnatting

Det finnes mange hotell og overnattingssteder i Bodø, men det er mye som skjer i byen så det er lurt å være ute i god tid.

Scandic Havet i Tollbugaten 5 er konferansehotell. Her har vi reservert en del rom.

Bookingkode: BNOR121123

Kan bookes frem til: 10.10.2023. Gratis kansellering frem til: 18.10.2023. Individuell bestilling og betaling. Reservasjonen må garanteres med kredittkort ved bestilling.

Standard enkeltrom per rom per natt: 1290,- Standard dobbeltrom per rom per natt: 1490,-Inkl frokost og mva. Gjelder for boperioden: 13.11.2023 – 15.11.2023. Rom som ikke er reservert innen denne dato, blir frigjort automatisk, og rom er tilgjengelig etter forespørsel og til beste tilgjengelige pris. Rom bestilling kan gjøres online på hotellets hjemmeside: www.scandichotels.com eller hos kundeservice: Booking & kundeservice: 23 15 50 00 Åpningstider: Man-fre: 08.00 – 20.00.

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) ble oppnevnt av Kunnskapsdepartementet i 2007 og er en del av Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag. Seneteret har et nasjonalt oppdrag om å bidra til økt kvalitet i kunst- og kulturfagene i hele opplæringsløpet fra barnehage til lærerutdanning. Gjennom flere år har senteret utviklet en omfattende digital ressursbase, også med ressurser om samisk kunst og kultur.

Sørsamisk: Nasjonaalejarnge tjeahpoe- jïh kultuvrese ööhpehtimmine
Lulesamisk: Nasjåvnålasj dájdda- ja kultuvrraguovdásj åhpadusán
Nordsamisk: Nationála dáidda- ja kulturguovddáš oahpahusas

Samisk ressurser ved KKS.
Samiske samtidskunstnere.

Nord universitet er lokalisert i Sámeednam/Saepmie og har ansvar for forskning og utdanning innen lule- og sørsamisk språk og kultur. Nord skal styrke de samiske utdanningene, og øke omfanget av tverrfaglig samisk forskning. 

Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag (FLU) vil leggje vekt på forsking innan dei tre tverrfaglege tema i ramme- og læreplanar: Berekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring. FNs 17 berekraftsmål vil vere grunnprinsipp. Fakultetet vil særleg, men ikkje utelukkande, fokusere på følgjande område:

  • Innovasjon og digitalisering i læring
  • Samisk, urfolkskulturar og mangfald
  • Praktiske og estetiske læringsprosessar

Senter for samisk og urfolksstudier er en del av Nord universitet og skal koordinere, synliggjøre og styrke samisk- og urfolksrelatert forskning og utdanning ved Nord universitet og Nordlandsforskning.

svarte streker i en logo tekst Stormen

Stormen bibliotek er en gratis, uavhengig og aktuell møteplass for alle, og fremmer opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet gjennom aktiv formidling og ved å stille bøker og andre medier gratis til disposisjon. Stormen bibliotek skaper og legger til rette for aktivitet og utvikling gjennom vårt programarbeid, og gjennom våre satsingsområder Unge Stormen, Stormen samiske senter og Stormen kunst/dájdda.

Bodø ligger i lulesamisk område og fikk sitt samiske navn Båddådjo i 2004 Bystyret har et vedtak om at de ønsker at Bodø blir en samisk språkkommune.

Bodø kommune – samisk

Stormen samiske senter Stormen samiske senter åpnet i 2018. Sentrets oppgaver er å fremme samisk språk og kultur i regionen.er et kontaktpunkt for kommunen når det gjelder samiske saker.

Samisk satsing i Bodø2024. Bodø er Europeisk kulturhovedstad i 2024 og har ansatte en egen samisk koordinator og samisk kunst og kultur blir viktig under hele kulturhovedstadsåret.

Visit Bodø

Call – presentasjon av forsknings- og utviklingsarbeid 

Tilbakemelding om godkjenning kommer i løpet av uke 38.

Vi inviterer til å sende inn abstrakter / bidrag i form av vitenskapelig paper, vitenskapelig poster eller praksisfortelling. Godkjente bidrag vil presenteres på dag 2 av konferansen.

Se retningslinjer for bidrag i invitasjonen nedenfor – og send inn ditt bidrag i nettskjema:

Påmelding til konferansen er åpnet. Du kan delta på hele konferansen eller en av dagene. Konferanseavgiften dekker deltakelse, kaffepauser og lunsj. Du kan også velge å være med på middag tirsdag kveld. Påmelding er bindende.

Påmelding til konferansen gjøres via nettjenesten deltager.no. Vi kan dessverre ikke tilrettelegge for påmelding ved bruk av faktura.

Velkommen til konferanse i Bodø 14. – 15. november 2023! 

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen / Nord universitet / Stormen bibliotek

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.