"Kommunikasjon?" Studentarbeid av Sara Sybil Gundersen. Foto: Yrjan Olsnes, Høgskulen i Volda
KHUH 2025 – Volda
«Lærarroller i forming, kunst- og handverk – utfordringar og moglegheiter» er tema for nettverkskonferansen 2025 i Nettverk for formgiving, kunst- og håndverk i UH-sektor. Høgskulen i Volda er vertskap, 27.- 28. januar 2025.
Tekst: Merete Hassel, seniorrådgiver, KKS. Foto: Høgskulen i Volda
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringa (KKS) og Nettverk for formgiving, kunst- og håndverk i UH-sektor (KHUH) inviterer til ein ny nettverkskonferanse. I januar 2025 møtast tilsette ved høgskular og universitet i Volda til framlegg av forskinga si, og for å dela erfaringar frå lærarutdanning og praksis innan kunst og handverk.
Lærarroller i forming, kunst- og handverk – utfordringar og moglegheiter
Tema for konferansen i 2025 er «Lærarroller i forming, kunst- og handverk – utfordringar og moglegheiter». Vi inviterer til bidrag som klargjer utfordringar og moglegheiter knytt til ulike og mangfaldige lærarroller i forming, kunst og handverk. Sjå Call for nærare informasjon.
Keynote
Vi har vore så heldige å finna to keynote til konferansen! Ein frå pedagogikkfeltet og ein frå kunst- og handverksfaget. Dei ulike lærerrollane i faget i grunnskulen og barnehagen blir diskutert.
Professor emeritus ved Institutt for pedagogikk ved Høgskulen i Volda.
Kunst og handverk si rolle i skulen
Peder Haug. Foto: Privat
Eva Lutnæs
Professor i fagdidaktikk, Institutt for estetiske fag ved OsloMet og lærar ved Ener ungdomsskole.
Kunst, design, arkitektur og håndverk – lærerroller på tvers
Eva Lutnæs. Foto: Sonja Balci
Professor emeritus ved Institutt for pedagogikk ved Høgskulen i Volda.
Kunst og handverk si rolle i skulen
Undringa mi innleiingsvis er kvifor ein vel å diskutere lærarrolla i faget kunst og handverk. Når lærarolla er tema, er forklaringa ofte at det er spenningar som må eller bør møtast og helst løysast. Det er liten tvil om at tilhøve i faget tilseier at dette behovet er til stades. Desse diskusjonane finn ein først og fremst i fagmiljøa mellom dei som «har greie på det». Mi tilnærming til saka er å gje eit utanfråblikk på faget og rolla gjennom å drøfte nokre overordna tema. Det viktigaste spørsmålet vil vere kva rolle kunst og handverk har i den samla opplæringa i skulen. Då gjeld ikkje diskusjonen lærarrolla i snever tyding, men i eit vidare perspektiv. Saka som blir løfta fram er kva plass faget er gitt i dei samtidige og samla utdanningspolitiske prioriteringane. Historia gir alltid spennande perspektiv på notid og framtid. I denne samanhengen er det tilstrekkeleg å gå attende til slutten av 1980-åra. Det var då den retninga som framleis gjeld i utdanningspolitikken kom opp i dagen.
Kunst og handverk har slett ikkje vore ein viktig og prioritert del i dei ideane og planane som sidan har dominert skulepolitikken. Kva det heng saman med, og følgjene av dette er interessante tema for drøftinga. Eit stikkord for kva som er sentralt her, er den auka prestasjonsorienteringa i dei «viktige» faga norsk, engelsk og matematikk. Det kjem til syne i auken i timetalet og i den utdanningspolitiske retorikken om kva som er viktig for å sikre levekåra for framtida. Konsekvensane av dette for heilskapen i opplæringa er eit interessant tema som blir teke vidare. Har kunst og handverk eigentleg noko å bidra med her? Ein del av denne politikken kan vidare knytast til omgrepet akademisering, at yrkesretta opplæringar og utdanningar blir meir teoretiske og forskingsbaserte. Det gjeld også kunst og handverk, der har det vore ulike synspunkt i fagmiljøa. Her er det retoriske spørsmålet om det som er bra for faget i tydinga akademisering, er bra for elevane.
Sett på spissen handlar innlegget om dette: har og bør kunst og handverk ha ei rolle i skulen, og i tilfelle, kva skulle denne rolla vere?
Eva Lutnæs
Professor i fagdidaktikk, Institutt for estetiske fag ved OsloMet og lærar ved Ener ungdomsskule.
Kunst, design, arkitektur og håndverk – lærerroller på tvers
Gjennom sitt arbeid i ungdomsskolen har Eva Lutnæs utforsket mange ulike roller som kunst- og håndverkslærer. Det er en lærerrolle som inviterer elevene med inn i et mangfold av skapende praksiser fra byplanlegging, tradisjonshåndverk, produktdesign, animasjon til bildeskaping. Problemene elevene stilles ovenfor i faget kan variere i skala fra arbeid med detaljer på et skaft til global klesindustri. Lutnæs vil diskutere hvordan de profesjonelle praksisene elevenes arbeider knyttes til endrer rollen hun går inn i som lærer i verkstedet med elevene.
Organisasjonen lærerne handler på vegne av, både lokalt og nasjonalt, preger utøvelsen av rollen som lærer. Lutnæs vil ta utgangpunkt i et pågående feltarbeid på sløydsaler i Osloregionen for å løfte frem hvordan kunst- og håndverkslærere finner finner løsninger til tross for krevende rammevilkår. På en leken og utforskende måte vil hun navnsette rollene lærerne går inn i på vegne av barn og unge. Avslutningsvis tegnes det opp en tidslinje over hvordan lærerrollen har forandres seg fra faget ble et obligatorisk skolefag og frem til i dag.
Forskningsgruppeleder / Head of research group Design Literacy
Institutt for estetiske fag (EST) / Department of Art, Design and Drama
Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) / Faculty of Technology, Art and Design
OsloMet – storbyuniversitetet / Oslo Metropolitan University
Eva Lutnæs – OsloMet
Design Literacy – OsloMet
Lutnæs (2021) https://doi.org/10.21606/drs_lxd2021.05.138
Abstrakthefte (rev 21.1.25)
Call
Sjå Call for tema, kategoriar og retningliner for abstrakt.
Frist for abstrakt 1. oktober. Godkjenning i november 2024.
Skjema for innsending av bidrag
Nettskjema revidert abstrakt – frist 5.11.24
Alle bidrag er no vurdert og innsendare har fått tilbakemelding.
Program og sesjonsoversikt
Arbeidsutvalet jobbar fram eit spennande program med keynote og lokale tilsnitt. Dei parallelle sesjonane med framlegg vil vera sentrale som vanleg. Nytt i år er diskusjonsbord.
Revidert 23.1.25
Påmelding opnar 19.11.kl. 10.00. Konferanseavgift kr 2800,- Bindande påmelding. Frist 15.1.25.
Påmelding til nettverkskonferansen er bindande. For å få presentera godkjent abstrakt må du vera påmeld innan fristen 15.1.25.
Påmeldingsskjema (fristen er ute)
Overnatting og reise
Hotell
Vi har tinga rom på Ivar Aasen hotell i Ørsta frå 26-28/01.2025. Pris: kr. 1290,- pr rom pr natt. Booking av rom på epost: booking.hotels@havila.no. Oppgi referanse: KHUH 2025.
Det går rutebuss ein gong i timen mellom Ørsta og Volda. Kan hende organiserar vi noko transport.
Det finnes fleire alternativ til hotell, til dømes leige privat i Volda, eller kortidsleige via studentsamskipnaden https://www.sivolda.no/korttidsleige/category1060.html.
Reise
Den enklaste reisa til Volda er med fly til Ørsta-Volda lufthamn Hovden, men det finst fleire alternativ, til dømes via Ålesund, eller med buss.
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) og Nettverk for formgiving, kunst- og handverk i UH-sektor (KHUH) i samarbeid med Høgskulen i Volda er arrangørar i 2025.
Vitenskapeleg komite: Eva Lutnæs, OsloMet (leder), Bente Skjelbred, HVL og Ann Hege Lorvik Waterhouse, USN.
Arbeidsutval: Janne Heggvoll og Karen Brænne, Høgskulen i Volda, Sofia Lång, Nord universitet og Merete Hassel, KKS
KKS: Spørsmål kan stilast til Merete Hassel ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS). Epost ragnhild.m.hassel@nord.no Tlf 75 51 79 06 / 41 22 12 24.
Høgskulen i Volda har ein rekke studietilbud innen kunst- og håndverk, flotte lokalar og verkstader. Ein dedikert fagstab ser fram til å vise fram både høgskulen samt Volda og omegn!