Vi har nettopp lansert nye sider – gi oss din tilbakemelding!

Smilende gutt med malekost

Muligheter. Opplevelse, mestring og inkludering

Barn og ungdom med behov for særlig hjelp og støtte. Hvordan kan du trekke inn kunstfag i ditt pedagogiske arbeid?

Konferansen MULIGHETER  i Bodø 8. – 9. april gir deg noen svar.

Utenforskap, mestring, inkludering, kunst, kroppslig mangfold, musikk, tverrfaglighet, dans, samarbeid, drama, klassemiljø, adferd, pedagogisk støtte og estetiske læringsprosesser – pedagogisk og kreativ tilnærming til mangfold!

Konferansen setter fokus på kunst og kultur, estetiske fag og inkludering i møte med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging, i barnehage og skole, kulturskole og andre aktuelle arenaer. Vi ønsker å bidra til økt kompetanse på feltet og presenterer eksempler på god praksis og forskningsbasert kunnskap gjennom forelesninger, parallelle sesjoner og workshops.

Hvilke muligheter gis barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging for estetiske erfaringer og opplevelser? Hvordan legger barnehage og skole til rette for opplæring i kunst- og kulturfag? Hvordan kan spesialpedagoger trekke inn kunstfagene i sin spesialpedagogiske praksis? Hvordan kan kunstpedagoger og kunstnere tilrettelegge for barn med særlige behov for hjelp og støtte?

Alle elever har rett til tilpasset opplæring. Folkehelse og livsmestring er et av de tverrfaglige temaene i den pågående fagfornyelsen, tidlig innsats er et satsingsområde, lokalt og statlig støttesystem er satt under lupen i Nordahl-rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge» (2018).

Sjekk programmet – noe for alle som er opptatt av mangfold og pedagogisk praksis!

Målgruppe

Konferansen retter seg mot lærere og spesialpedagoger, ansatte og ledere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring, ansatte og studenter i lærerutdanning, kulturskole og DKS, PPT, kunstnere, og andre som er interessert i dette temaet.

Program

Program Muligheter (oppdatert 03.04.19)

Evaluering

Keynotes

Rikke Gürgens Gjærum

Dame med lyst hår og rød jakke

Kreativitet, innovasjon og nyskapning fremmes som verdier i fremtidens samfunn – hvordan skal vi rigge om norsk skole for å skape en bærekraftig og optimistisk fremtid for våre barn der det er plass til alle – der barna opplever lærelyst, mestring, tilhørighet og omsorg? Rikke Gürgens Gjærum er professor i drama/teater og leder for Arktisk senter for velferds- og funksjonshemmingsforskning ved UiT, professor på master i estetiske fag ved OsloMet. Forelesningen vil fokusere på behovet for et mer et inkluderende, helhetlig og estetisk læringsparadigme i norsk skole.

Tone Pernille Østern

Dame med svart hår og blå genser. Holder et hjul

Professor i kunstfagdidaktikk med vekt på dans ved NTNU. Spesialpedagog med finsk 5-årige spesiallærerutdanning, studerte dans i London og Stockholm. Som koreograf har hun interessert seg for å skape dansekunst med ulikekroppede mennesker. Har samarbeidet med Elen Øyen som dansekunstner fra 2005 og med undervisning i lærerutdanning fra 2009.

Elen Øyen

Dame hvit genser rullestol dans

Elen Øyen dansekunstner

Danser i Danselaboratoriet, en gruppe for samtidsdansdans. Danselaboratoriet består av dansere med og uten funksjonsnedsettelser, profesjonelle og amatørerer og er grunnlagt av Tone Pernille Østern. Tone Pernille og Elen har samarbeidet tett sammen siden 2009. De har undervist sammen i inn- og utland, i dans og om Danselaboratoriet.

SPOR – kunst som verktøy for mestring, forståelse og inkludering

Tre elever smiler, holder rundt hverandre

Hva får du når du kobler ungdommer med og uten funksjonsnedsettelser sammen med profesjonelle kunstnere? Samspill, vennskap, personlig utvikling – og en forestilling som berører og sprenger grenser.

SPOR er et banebrytende dialogprosjekt mellom Kilden Teater og Konserthus i Kristiansand og elever med og uten funksjonsnedsettelse ved Kristiansand Katedralskole Gimle (KKG). I SPOR opplever alle ungdommene at de er en del av noe større, og at alles bidrag er av betydning for det de skaper sammen. At det er nettopp forskjelligheten som tilfører forestillingen magi. Mangfoldet skaper SPOR. I samspill med et symfoniorkester med profesjonelle musikere.

Regissør og manusansvarlig for SPOR-forestillingen Elisabeth Lindland og faglig ansvarlig for elever med funksjonsnedsettelse på KKG Mette Midling-Jenssen og lektor ved KKG Rigmor Stakkeland kommer til konferansen for å dele innsikter og praktisk kompetanse fra SPOR-prosjektet. Foredraget vil også presentere den relasjonsbaserte metodiske tilnærmingen som gjennomsyrer arbeidet med elevene.

– Jeg har opplevd en forestilling som berører meg sterkt og jeg leter etter de små ordene å omtale den med. Det er så lett å rope fantastisk. Men dette er noe mye mer og mye viktigere. Nok en gang er SPOR årets viktigste kunstbegivenhet i Kilden. Ingen går uberørt ut etter å ha opplevd den.
Emil Otto Syvertsen, Anmelder i Fædrelandsvennen (Terningkast 6)

linosnitt svart hvitt bilde løk

Løk av Herleik Kristiansen, linosnitt. Foto: Sør-Troms Museum

Outsider Art

Trastad samlinger er Norges eneste museum som fremmer og formidler kunnskap om kunstfeltet Outsider Art, som omfatter blant annet kunst laget av mennesker med særskilte behov. Museet har lang erfaring med å utvikle tilrettelagte kunstneriske tilbud til barn, ungdom og voksne med særskilte tilretteleggingsbehov. Åse Løvås er konservator ved Trastad samling og vil gi et historisk og nåtids perspektiv på kunstens rolle i møte med elever med særskilte tilretteleggingsbehov.

Sesjoner

Sesjonene er basert på innsendte bidrag etter Call for paper. De er delt inn i Forskningsforedrag og Erfaringer fra praksisfeltet. Det blir flere paralleller fordelt på begge dager. Her er det ingen påmelding, men deltakerne går for å høre på de innlederne de ønsker. Hvert innlegg er på 20 minutter + 10 minutter til spørsmål og kommentarer.

Verksteder

På verkstedene får du eksempler på metoder og innfallsvinkler og du får jobbe praktisk. Her er det 4 ulike verksteder å velge mellom. Disse går parallelt slik at du må velge. Forhåndspåmelding pga begrenset antall på hvert verksted.

Påmelding verksted

Informasjon Verksteder (pdf)

Påmelding

Konferanseavgiften  på kr 1500,- inkluderer deltakelse på konferansen begge dager samt lunsj, kaffe/te/frukt mm. Det er mulig å delta kun én av dagene. Festmiddag på mandag koster kr 475,-. Studenter kan delta gratis, men verksteder prioriterer betalende påmeldte. Bindende påmelding, konferanseavgiften refunderes normalt ikke.

Påmeldingfrist: – så lenge det er plass 🙂

Meld meg på

Påmelding med faktura

Studentpåmelding

Tid og sted

Konferansen foregår på Nord universitet, hvor også Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen har sine lokaler. Plenum vil foregå i A14 Petter Dass auditorium og konferansen benytter seg ellers av spesialrom på universitetet.

Nord universitet, campus Bodø, finner du på Mørkved, Universitetsalléen 11– ca 8 km fra Bodø sentrum. Buss 1 og 2 går fra sentrum til universitetet og bruker ca 20 minutter.  App’er: Ruteopplysning 177. Buss: Billett Nordland. Drosje: Taxi Fix.

Reise og overnatting

Reise og overnatting må den enkelte deltaker ordne selv. Det finnes mange overnattingssteder i Bodø. Vi har reservert en del rom på Radisson Blu Bodø og rom kan bookes til konferansepris kr 1020,-. Dobbelrom kr 1220,- fram til 15.3. Er du seint ute – så spør om det fortsatt er ledige rom for konferansen Muligheter ved Nord universitet.

Til Bodø kan du reise med fly, tog og hurtigrute og selvfølgelig med bil og buss. Nord universitet ligger ca 8 km fra sentrum. Husk å bestille hotell og reise i god tid.

Arrangør og samarbeidsparter

Konferansen arrangeres av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen i samarbeid med Nord universitet, OsloMet, Dronning Mauds Minne Høgskole
og Norsk Kulturskoleråd

Vitenskapelig komité:

Natallia Bahdanovich Hanssen, førsteamanuensis, Nord universitet, Morten Sæther, dosent, Dronning Mauds Minne Høgskole og Torgeir Haugen, førstelektor, OsloMet.

2 damer og 2 menn rundt et arbeidsbord

Natallia B. Hanssen, Nord universitet, Morten Sæther, Dronning Maud Minne Høgskole, Torgeir Haugen, OsloMet og Merete Hassel, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen

 

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.