Gå til hovedinnhold
Hender som syr i skinn.

Sy en guhkkar

En guhkkar er en liten skinnpung; kjekk å oppbevare småtteri i. Aline Mikkelsen, duodjeutøver fra Drag i Tysfjord, viser hvordan du kan sy en guhkkar i sisti, som er avhåret og garvet reinskinn. Underveis i videoen deler hun kunnskap om skinn og gir deg nyttige tips i arbeid med dette materialet.

Du finner mønsterdeler til guhkkaren også som vedlegg. Forstørr eller forminsk mønsteret alt etter behov. Kanskje vil elevene sy guhkkaren i et annet materiale enn skinn, eller gjøre den personlig på andre måter?

Mønsterdeler til guhkkar.
/liten skinnpung.
Enkel søminstruksjon. Start og slutt med knuten på innsiden.

Vi beklager dårlig lyd i deler av videoen.

Bruk av sisti i ulike vesker / punger

Reinskinn er et viktig materiale i samisk kulturhistorie, og bruken av skinn til klær og andre bruksgjenstander strekker seg langt tilbake i tid. Hårene i reinsdyrets pels er hule og holder derfor på mye luft, noe som gir god isoleringsevne. Sisti er reinskinn som er avhåret og deretter garvet med bark, f.eks. av selje. I samisk klestradisjon brukes sisti bl.a. til å lage sommerklær (Guttormsen, 2021). Du får vite mer om tradisjonell bereding av reinskinn på Duodjeinstituhtta sin nettside.

Ulike skinnvesker, sekker eller punger for frakting og oppbevaring av matvarer, husgeråd og annet, har vært og er en sentral del av duodji-, duodje-, duedtie-tradisjonen. «Pungen er viktig. Spesielt for nomadefolk, hvor du har med deg alt av personlige ting. Kniven, skjea og nålehuset for kvinnene», sier konservator Terje Bratberg ved Sverresborg Trøndelag Folkemuseum (Langset & Thobroe, 2017). Under ser du eksempler på skinnpunger med ulik form, funksjon, dekor og materialbruk.

Eldre vuossa, pose/skinnpung, med lukking i ullsnor med perle. Foto: Árran julevsáme guovdásj Lulesamisk senter. CC BY-SA 4.0
Samisk kaffepose i skinn.
Brit Eli Smuk, 2000: Gáffeseahkka, kaffepose, kantet med hvitt skinn. Tvunnet skinnsnor med skinndusk for lukking.Foto: Várjjat Sámi Musea Varanger Samiske MuseumCC BY-SA 4.0.
Samisk pung i tofarget skinn fra Russland, laget av østsamen Anastasia Molojevskaja, 2002. Foto: Norsk Folkemuseum. CC BY-NC-SA 4.0
Katrine Trane Nilsen, 2000: Veasku, veske, dekorert med klede, trinntråd og kråkesølv. Veskelås av buede, graverte reinhornstykker. Foto: Várjjat Sámi Musea Varanger Samiske Museum.
CC BY 4.0.

Duojáre, kunsthåndverkere og kunstnere som arbeider i skinn

Gunvor Guttorm, professor i duodji ved Sámi allaskuvla / Samisk høgskole i Kautokeino, peker i sitatet under på hvordan samtidens utøvere skaper forbindelser mellom fortid og nåtid og mellom tradisjonell duodji og samtidskunstens verden. I denne dynamiske utvekslingen skapes nye, spennende uttrykk. Vi har tatt med noen få samtidige duojáre, kunsthåndverkere og kunstnere som eksperimenterer med skinn som materiale i sine arbeider.

Duodji artisans and craftsmen do not live in a vacuum, as if there where an unambiguous connection from the past to the present without influences from the outside world. Today, artisans are interpreters of multiple realities… On the one hand, they carry with them their duodji experiences, in which creativity begins in the woods. On the other hand, they are familiar with the world of contemporary art. The practice of duodji can ba understood as the evolution an artist undergoes during his creative work.
Guttorm, 2017, s. 175

I duodjiutøver Hilde Marie Lunds arbeider kan man se spor av både samisk, norsk og kvensk håndverkstradisjon. Lund garver og farger både reinskinn og fiskeskinn på tradisjonelt vis og lager egenartede skinnprodukter, som vesker, smykker, søljer, komager og kaffeposer (Nordlige folk, 2021). Bli bedre kjent med Hilde Marie Lunds materialbruk og skinnproduksjon her.

Utgangspunktet for Sara Inga Utsi Bongos praksis er samiske hverdagsgjenstander, blant annet av skinn og pels fra reinsdyr. Bongo henter inspirasjon fra naturen, reindriften og de rike duodji-tradisjonene og streber etter å opprettholde, utvikle og overføre tradisjonell kunnskap (Bongo, 2021). Les mer om og se Sara Inga Utsi Bongos arbeider på hennes hjemmeside.

Raisa Porsanger eksperimenterer med ulike typer skinn, blant annet reinskinn og garvet skinn, i ulike kunstneriske uttrykk. Temaer som samisk identitet og kultur er sentrale i hennes installasjoner, videokunst, fotografier og illustrasjoner (Porsanger, 2025). Les mer om og se eksempler på Raisa Porsangers kunstnerskap.

«Fiskeskinn er et naturmateriale som de fleste betrakter som avfall. Å vise at det kan ha en egen verdi er et viktig aspekt ved arbeidet mitt – at man kan få til ting man kanskje ikke trodde var mulig», sier Solveig Ovanger (Dirdal, 2020). Ovanger utforsker ulike typer skinn, bl.a. fiskeskinn, i sine skulpturer og installasjoner (Dirdal, 2020). Her kan du se og lese mer om Solveig Ovangers bruk av skinn i sine verk.

Kilder

Bongo, S. I. U. (2021). Sara Inga. https://www.sarainga.com/

Dirdal, R. C. (2020, 11. august). Fiskeskinn som verk og viten. KORO. https://koro.no/fiskeskinn-som-verk-og-viten/

Guttorm, G. (2017). The Power of Natural Materials and Enviroments in Contemporary Duodji. I S. A. Aamold, E. Haugdal & U. A. Jørgensen (Red.), Sami Art and Aesthetics. Contemporary Perspectives (s. 163-176). Aarhus University Press.

Guttorm, G. (2021, 4. mai). Sisti. I Store norske leksikon. https://snl.no/sisti

Langset, M. & Thobroe, G. (2017, 10. februar). Fant ukjente samiske skatter i museumskjeller. https://www.nrk.no/trondelag/fant-ukjente-samiske-skatter-i-museumskjeller-1.13370367

Nordlige folk. (2021, 14. juli). Duojár Hilde Marie Lund. https://nordligefolk.no/sjosamene/klaer-handverk-og-duodji/duojar-hilde-lund/

Porsanger, R. (2025). Raisa Porsanger. Oslo Open`25. https://osloopen.no/nb/kunstnere/5345

Stiftelsen duodjeinstituhtta. (u.å.). Skinnberedning. Hentet 16. januar 2025 fra https://www.duodjein.no/language/nb/skinnberedning/

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.