
Anders Sunna, Linda Aslaksen, Get off defence, 2016, © Anders Sunna/BONO 2021, © Linda Aslaksen, Foto: © Anders Sunna.
Get OFF deFence
Murmaleriet «Get OFF deFence», 2016, er laget på oppdrag fra Alta kommune og strekker seg over flere veggflater på Alta ungdomsskole. Anders Sunna og Linda «Zina» Aslaksen er kunstnerne bak verket, som i ettertid har skapt stor debatt.
«Get OFF deFence» appellerer til ungdom gjennom sin gatekunstestetikk og skaper raskt engasjement og meningsutvekslinger. Verket er symboltungt og utfordrer stereotype forestillinger om samer og Sápmi, både i form og innhold. Nettopp fordi det gir så ulike assosiasjoner, og fremprovoserer ulike tanker og følelser hos betrakteren, er det godt egnet i en tverrfaglig undervisningssammenheng, både i ungdomsskolen og videregående skole.
Ressursen er en av flere deler i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda.
Tekst: Hilde Hermansen, seniorrådgiver, KKS
Kun ved hjelp av ett bilde, to stikkord og noen spørsmål fra læreren, gjør elevene oppdagelser, utvider sin forståelse og skaper i fellesskap sin egen kunnskapsbase.
Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i elevenes nysgjerrighet og i aktiv kommunikasjon og samhandling. En sentralt målsetting er å bringe en estetisk dimensjon inn i en tverrfaglig undervisningssammenheng.
I løpet av 1 – 2 undervisningstimer jobber elevene både individuelt og i gruppe med å utforske, samle fakta, diskutere og reflektere. Det jobbes både analogt og digitalt, og bruk av Padlet er sentralt. Opplegget er fleksibelt og kan tilpasses den enkelte klasse, både faglig, innholds- og tidsmessig.
Opplegget er prøvd ut av KKS med lærerstudenter på ulike nivå og med lærere i grunnskolen. Antall deltakere har variert mellom 8 – 40 stk. Opplegget ble også gjennomført heldigitalt under nedstengingen våren-20 ved hjelp av Zoom og Teams og digitale grupperom.

Temapakke: Duodji/duodje/duedtie og dáidda
Duodji/duodje/duedtie og dáidda er en av flere temabaserte pakker i kunst og håndverk. Målet med pakken er å gi lærere i...

Samisk kunst – Et mangfold av praksiser
I denne artikkelen trekker Hanna Horsberg Hansen, førsteamanuensis ved Kunstakademiet, avdeling kunst på UiT Norges arktiske universitet, frem ulike verk...

Samiske samtidskunstnere
Ressursen er en av flere deler i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda. I det nye læreplanverket er samisk kunst og kultur...

Samisk kulturforståelse i barnehage og skole
Heftet «Samisk kulturforståelse i barnehage og skole» er utviklet i samarbeid med Nasjonalt senter for samisk i opplæringa og består av syv...

Praktisk arbeid med duodji og samisk kulturarv i skolen
Denne fagartikkelen publisert i tidsskriftet Form 5/18 er skrevet av seniorrådgiver Cathrine Jenssen ved Kunst- og kultursenteret og gir et...

Duodji i grunnskolen
Dette veiledningsheftet inneholder praktiske eksempler på hvordan du kan jobbe med samisk kunsthåndverk (duodji/duedtie/duodje) i grunnskolen. Heftet er laget med...

Duodji i kunst og håndverk
Ressursen er en av flere deler i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda. «Samane er blitt «dei andre» i ein norsk samanheng. Skulen har...

Begrepet duodji/duodje/duedtie
Ressursen er en av flere deler i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda. «Duodji/duodje/duedtie er håndens arbeid der tradisjoner, immateriell kulturarv, fortellinger og åndelighet...