Anne Rolfsen, Sentralkomposisjon, 2016 © Rolfsen, Anne/BONO Foto: © Nasjonalmuseet/Børre Høstland
Sentralkomposisjoner
«Jeg har alltid et ruteark liggende,» forteller kunstner Anne Rolfsen til Tegnerforbundet. Denne tegneoppgaven er inspirert av arbeidene Rolfsen utfører på ruteark og som hun selv kaller sentralkomposisjoner.
Tekst: Hilde Hermansen, seniorrådgiver v. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Tegning kan romme så mange former for uttrykk, både når det gjelder innhold og teknikk. I denne oppgaven jobber elevene helt fritt med visuelle virkemidler, passer, linjal og tegneredskaper på et ruteark. Her handler det hverken om å gjengi konkret form eller noe man forestiller seg.
I arbeid med sentralkomposisjoner er det prosessen som betyr mest. Til Tegnerforbundet beskriver Anne Rolfsen dette som en meditativ prosess, der man trår inn i noe helt annet, bort fra den daglige bevissthet, noe hun karakteriserer som befriende. Ja, som et fristed.
Undervisningsopplegget har en lekende tilnærmingsmåte og er noe de aller fleste elever kan trives med og mestre. Opplegget er todelt:
- Kunstneren Anne Rolfsen introduseres
- Praktisk arbeid med sentralkomposisjoner
Temapakke: Tegning
Tegning er en av flere temabaserte pakker i kunst og håndverk. Målet med temapakken er å belyse betydningen av tegning i...
En tegners hverdag
«Det er så utrolig mange måter å uttrykke seg gjennom tegning på», mener Bjørnar K. Meisler, tegner og kunstpedagog. I...
Tegningens betydning
På denne siden har vi samlet tre inspirerende artikler om tegningens funksjon og betydning for barn, ungdom og voksne. Forfatteren,...
Visuell kommunikasjon og utvikling av tegneferdigheter
Hvordan tegning fremstilles i læreplanen har betydning for hvordan lærere oppfatter og praktiserer tegning i sin undervisning. Bente Helen Skjelbred,...
Sosiokulturell teori – en venn i tegneundervisningen
«Tegning foregår alltid i en kontekst, i en sammenheng. Å forstå tegning som sosial og kulturell er grunnleggende for hvordan...
Tegning og hjernen
– om tegningens nytteverdi som undervisningsverktøy Hva er tegning, og hva skjer i hjernen når vi tegner?«I utgangspunktet er det...
Digital versus analog tegning
«Den hybride skolen er kommet for å bli. Den analoge skolen er historie, men samtidig er det ingen magi med...
Observasjonstegning – SOPP
Dette undervisningsopplegget inkluderer både tur ut i nærområdet og innsamling av estetiske impulser og objekter. Materialet elevene samler brukes videre...
Tegn stort – utforskende tegning
«Utvikling av tegneferdigheter er her helt grunnleggende for å kunne kommunisere ideer, erfaringer, budskap og sammenhenger», står det under kjerneelementet Visuell...
Gjør tegningene levende!
Hva om elevene kunne skape bevegelse i egne tegninger kun med et tastetrykk på iPaden? Hva om de kunne se...
Intuitiv drodling
Kunst og håndverksfaget har fire kjerneelementer: Håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse. Kjerneelementene skal prege innholdet og progresjonen...