Illustrasjon: KKS
Samiske samtidskunstnere
Ressursen er en av flere deler i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda.
I det nye læreplanverket er samisk kunst og kultur sterkere betont enn tidligere. I kunst og håndverk skal elevene etter 10. trinn bl.a. undersøke hvordan samisk kunst kan bidra i samfunnskritikk. Også i videregående skole, i faget kunst og visuelle virkemidler på KDA, skal elevene «utforske kunstverk frå samiske kunstnarar og drøfte korleis samisk identitet kjem til uttrykk i verka».
Vi håper lenkesamlingen kan være til hjelp i arbeidet med de nye kompetansemålene og kjerneelementene som knytter seg til disse.
De 12 samtidskunstnerne fra Norge, Sverige og Finland, som er tatt med i lenkesamlingen, representerer et stort spenn i materialer, teknikker og uttrykksformer. Noen har vært aktive utøvere i et helt livsløp, mens andre formidler med unge, visuelle stemmer.
Lenkesamlingen og listen med tilleggslitteratur er ment som en støtte til arbeidet med de nye læreplanene, både i grunnskolen og i videregående skole.
Christensen, K. M. (Red.). (2010). Samisk kunst. Ottar, 2010(4). Tromsø museum: Universitetsmuseet. Hentet fra: https://uit.no/Content/471459/Ottar%204-2010web.pdf
Dáiddadállu. (u.å.). Dáiddadállu. Hentet 5. januar 2021 fra: https://www.daiddadallu.com/#
Grini, M. (2016). Samisk kunst i norsk kunsthistorie. Historiografiske riss [Doktorgradsavhandling]. UiT Norges arktiske universitet.
Grini, M. (2019). Så fjernt det nære: Nasjonalmuseet og samisk kunst. Kunst og kultur, 102(3), 132-135. Hentet fra: https://www.idunn.no/kk/2019/03/saa_fjernt_det_naere_nasjonalmuseet_og_samisk_kunst
Hansen, H. H. ((2007). Fortellinger om samisk samtidskunst. Karasjokk: Davvi girji
Hansen, Ch. K. (2017, 14. juli). Samiske kunstnere bruker sterke politiske virkemidler. Hentet fra: https://forskning.no/uit-norges-arktiske-universitet-kulturpolitikk-partner/samiske-kunstnere-bruker-sterke-politiske-virkemidler/334495
Hansvold, K. (2020, 2. juni). Samisk Senter for Samtidskunst tar pulsen på samisk kunst. Hentet fra: https://nordnorge.com/artikkel/samisk-senter-for-samtidskunst-tar-pulsen-pa-samisk-kunst/
Kulturdepartementet. (2018). Utredning om samisk kunst og kultur på
arenaer i Norge. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/utredning-om-samisk-kunst-og-kultur-pa-arenaer-i-norge/id2620279/
Lundström. J-E., Hansen, H. H. & Sahlmann, V. (2015). Contemporary Sami Art and Design. Stockholm: Arvinius+Orfeus Publishing
Scandinavia House. (2020, 30.april). Sámi Stories: Art and Identity of an Arctic People (video). Hentet fra: https://youtu.be/UpbGoa-uoyc
Snarby, I. (2018, 19. september). Samisk kunst i søkelyset. Billedkunst. Hentet fra: https://www.norskebilledkunstnere.no/billedkunst/aktuelt/samisk-kunst-i-sokelyset/
Spein, G. K. F. (2019). Duodji som utgangspunkt for kunstnerisk arbeid. Hentet fra: https://www.norwegiancrafts.no/articles/duodji-as-a-starting-point-for-artistic-practice
Temapakke: Duodji/duodje/duedtie og dáidda
Duodji/duodje/duedtie og dáidda er en av flere temabaserte pakker i kunst og håndverk. Målet med pakken er å gi lærere i...
Samisk kunst – Et mangfold av praksiser
I denne artikkelen trekker Hanna Horsberg Hansen, førsteamanuensis ved Kunstakademiet, avdeling kunst på UiT Norges arktiske universitet, frem ulike verk...
Get OFF deFence
Murmaleriet «Get OFF deFence», 2016, er laget på oppdrag fra Alta kommune og strekker seg over flere veggflater på Alta ungdomsskole....
Duodji i grunnskolen
Dette veiledningsheftet inneholder praktiske eksempler på hvordan du kan jobbe med samisk kunsthåndverk (duodji/duedtie/duodje) i grunnskolen. Heftet er laget med...
Duodji i kunst og håndverk
Ressursen er en av flere deler i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda. «Samane er blitt «dei andre» i ein norsk samanheng. Skulen har...
Begrepet duodji/duodje/duedtie
Ressursen er en av flere deler i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda. «Duodji/duodje/duedtie er håndens arbeid der tradisjoner, immateriell kulturarv, fortellinger og åndelighet...
Praktisk arbeid med duodji og samisk kulturarv i skolen
Denne fagartikkelen publisert i tidsskriftet Form 5/18 er skrevet av seniorrådgiver Cathrine Jenssen ved Kunst- og kultursenteret og gir et...