Foto: RiddoDuottarMuseat ved fotograf Tomasz Wacko/Mockup: Ørjan Olsen (KKS)
Duodji i grunnskolen
Dette veiledningsheftet inneholder praktiske eksempler på hvordan du kan jobbe med samisk kunsthåndverk (duodji/duedtie/duodje) i grunnskolen. Heftet er laget med utgangspunkt i norsk læreplan, kunst og håndverk, 1.-7. trinn (LK06), og er revidert og tilpasset ny læreplan (LK20).
Heftet er utviklet av tidligere seniorrådgiver ved KKS, Cathrine Jensen og kurator og konservator Gry Fors Spein.
Duodji er ”håndens arbeid der tradisjon, immateriell kulturarv, fortellinger og åndelighet formidles gjennom det som skapes”. Dette skriver kurator og konservator Gry Fors i innledningen.
Vi håper at veiledningsheftet vil gi lærere økt kunnskap og inspirasjon til å jobbe med duodji i grunnskolen. Vi tror at mange elever, både samiske og norske, vil synes dette er et spennende fagfelt å bli bedre kjent med. Heftet kan også brukes på lærerutdanningene i undervisningen av studenter som senere skal jobbe i grunnskolen.
Flere av de praktiske eksemplene er tilrettelagt for undervisning av elever med særskilte behov og elever som trenger faglige utfordringer.
Heftet er blant annet utprøvd i en tredjeklasse på en større skole i Bodø kommune, se kontaktlærers refleksjonsnotat.
Bakerst i heftet har vi laget en fyldig liste med tips til fagstoff og personer som arbeider med duodji. I denne listen finner du også linken til en nettbutikk som selger samiske produkter og duodjimaterialer.
Titlene på undervisningsoppleggene er oversatt til nord-, lule- og sørsamisk. I 2023 ble heftet i sin helhet oversatt til nordsamisk. Du finner heftene under vedlegg oppe til høyre.
Duodji vuođđoskuvllas
Bagadallangihpa mas leat duoji praktihkalaš ovdamearkkat, dáidaga ja duoji dárogiel oahppoplána: 1.-7. ceahkki
Duodje vuodoskåvlån
Bagádallamgirjásj praktihkalasj buojkulvisáj duodjáj fágan dájdda ja giehtaduodje, dáro oahppopládna: 1.-7. jahkedásse
Duedtie maadtskuvlesne
Bïhkedimmiegærja vuesiehtimmiejgujmie duedtijste faagesne Kunst og håndverk, daaroen learoesoejkesje: 1.-7. daltesasse
I LK20 er det egne tekster om underveisvurdering og sluttvurdering i læreplanen. Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle
kompetanse i faget. Her er utdrag fra læreplanen:
Underveisvurdering 2. trinn
Elevene viser og utvikler kompetanse i kunst og håndverk på 1. og 2. trinn når de bruker hender og verktøy til å forme i forskjellige materialer, forteller gjennom digitale og visuelle medier og samtaler om opplevelser av kunst, gjenstander og
bygninger.
Underveisvurdering 4. trinn
Elevene viser og utvikler kompetanse i kunst og håndverk på 3. og 4. trinn når de prøver ut håndverksteknikker, digitale verktøy og visuelle uttrykk og deltar i skapende prosesser. Videre viser og utvikler de kompetanse når de samtaler om
hva kunst, gjenstander og bygninger forteller om menneskers tanker og behov.
Underveisvurdering 7. trinn
Elevene viser og utvikler kompetanse i kunst og håndverk på 5., 6. og 7. trinn når de bruker ulike kreative strategier for å skape visuelle uttrykk og funksjonelle løsninger. Videre viser og utvikler de kompetanse når de reflekterer over visuelle
virkemidler, kulturelle referanser, håndverkskvalitet og miljøbelastning.
Temapakke: Duodji/duodje/duedtie og dáidda
Duodji/duodje/duedtie og dáidda er en av flere temabaserte pakker i kunst og håndverk. Målet med pakken er å gi lærere i...
Begrepet duodji/duodje/duedtie
Ressursen er en av flere deler i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda. «Duodji/duodje/duedtie er håndens arbeid der tradisjoner, immateriell kulturarv, fortellinger og åndelighet...
Duodji i kunst og håndverk
Ressursen er en av flere deler i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda. «Samane er blitt «dei andre» i ein norsk samanheng. Skulen har...
Praktisk arbeid med duodji og samisk kulturarv i skolen
Denne fagartikkelen publisert i tidsskriftet Form 5/18 er skrevet av seniorrådgiver Cathrine Jenssen ved Kunst- og kultursenteret og gir et...
Sørsamisk duedtie – arbeid med ornamentikk og geometri i skolen
Artikkelen Utforskning av tradisjonell sørsamisk ornamentikk (Tangenten – Tidsskrift for matematikkundervisning) beskriver et tverrfaglig undervisningsopplegg som omhandler sørsamisk ornamentikk i fagene duedtie...
Arbeid med samisk språk og kultur i barnehagen
I dette inspirasjonsheftet har vi samlet noen forslag til hvordan man med enkle grep kan jobbe med samisk språk og...
Samisk kunst – Et mangfold av praksiser
I denne artikkelen trekker Hanna Horsberg Hansen, førsteamanuensis ved Kunstakademiet, avdeling kunst på UiT Norges arktiske universitet, frem ulike verk...
Samiske samtidskunstnere
Ressursen er en av flere deler i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda. I det nye læreplanverket er samisk kunst og kultur...
Get OFF deFence
Murmaleriet «Get OFF deFence», 2016, er laget på oppdrag fra Alta kommune og strekker seg over flere veggflater på Alta ungdomsskole....