Kunst- og kulturfag på vent?
Kartlegging og analyse av kunst- og kulturopplæring i grunnskolen i Norge i 2022
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) ved Nord universitet, inviterer til lansering av forskningsrapporten Kunst og kulturfag på vent? Kartlegging og analyse av kunst- og kulturopplæring i grunnskolen i Norge 2022.
Tekst: Merete Hassel, seniorrådgiver, KKS / Illustrasjon: Nora Thue-Prepsl
Lansering
Tid: 1. juni 2023 kl. 10.00 – 11.45
Sted: Litteraturhuset i Oslo, Wergelandsveien 29, Oslo, Kverneland, 2.etg
Arrangementet vil strømmes direkte.
Rapporten
Kartleggingen er initiert av KKS og ble gjennomført av Oxford Research høsten 2022, om lag 10 år etter at professor Anne Bamford publiserte rapporten Kunst- og kulturopplæring i Norge 2010/2011, der hun ga tydelige signaler om behovet for tiltak som kunne styrke kunst og kulturfaglig innhold i opplæringsfeltet, kulturskoler og Den kulturelle skolesekken.
En læreplan senere, innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger og lærerutdanning for praktiske og estetiske fag, samt politiske strategier for økt skaperglede, engasjement og utforskertrang, erfarer Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen igjen behovet for å sette kunst- og kulturopplæringen i grunnskolen på agendaen.
Målet med kartleggingen er å bidra med et kunnskapsgrunnlag som kan konkretisere nødvendige satsingsområder, iverksette tiltak og initiere videre forskning
Ann Karin Orset, senterleder, KKS
Rapporten vil publiseres på nettsiden i forkant av lanseringen.