Gå til hovedinnhold
To mikrofoner i svart/hvit med popfilter

Foto: Neil Godding @neilgodding

Tips og Triks (III) – Mikrofoner

Mikrofoner er en enheter som overfører lyd til elektriske signaler. Ulike mikrofoner fanger opp lyden på forskjellige måter, og har dermed forskjellige bruksområder. Her vil du kunne få en oppdatering i anbefalt bruksområde for de vanligste typene mikrofoner.

Tekst: Ørjan Olsen (tidligere ansatt ved KKS)

Dynamiske mikrofoner

Dynamiske mikrofoner er oftest unidirectional/enveis og trenger ikke strøm for å fungere. Slike mikrofoner brukes ofte som vokalmikrofoner eller instrumentmikrofoner.

Eksempler på vanlige mikrofoner:

Shure SM58

Illustrasjonsfoto av Shure SM58


Sennheiser E825S

Illustrasjonsfoto av Sennheiser E825S.


Shure SM57

Illustrasjonsfoto av Shure Sm57

Kondensatormikrofoner

Kondensatormikrofoner har ofte en annen form og retningskarakteristikk enn dynamiske mikrofoner (omnidirectional eller bi-directional). Kondensatormikrofoner trenger strøm (fantommating) for å fungere, noen gir mulighet til å bruke batterier, men de fleste trenger strøm fra en ekstern kilde. Enten via mikseren eller en egen boks beregnet til dette.

Eksempler på vanlige mikrofoner:

Røde NT1-A

Illustrasjonsfoto av Røde NT1-A.


Neumann u47

Illustrasjonsfoto av Neumann u47.

Mygg/konferansemikrofoner

Illustrasjonsfoto av myggmikrofon.

En myggmikrofon er en mikrofon som oftest festes i nærheten av munnen via klipps på skjortekragen eller hodet via en bøyle. Mikrofonene er velegnet for å fange opp tale og mye brukt på foredrag eller tilsvarende for å frigjøre hendene til foredragsholderen.

Trådløse mikrofoner

Illustrasjonsfoto av trådløsmikrofon med sender.

Trådløse mikrofoner inneholder en sender som sender lydsignalet til en mottaker via en egen radiofrekvens som igjen kobles på mikseren via en XLR kabel. Mygg/konferansemikrofoner er eksempler på mikrofoner som oftest er trådløse.

Fantommating/48V

Fantommating er en måte å strømføre kondensatormikrofoner via XLR kabler. Noen analoge og alle digitale miksere lar deg individuelt tilegne fantommating til de kanalene hvor det er behov. Dette indikeres ved en rød knapp hvor det står 48V. Ved å trykke på denne sender man elektrisk spenning via XLR kabelen til mikrofonen slik at den kan overføre lyd, tilsvarende med DI-bokser.

Mindre analoge miksere har ofte en knapp som gir 48V til alle kanalene via XLR. Denne er også oftest rød og merket med 48V. Et rødt eller gult lys indikerer at fantommatingen er påslått.

Illustrasjonsfoto av phantommating på en analog mikser.

Frekvenskarakteristikk

Frekvenskarakteristikken forteller noe om hvilke frekvenser membranen oppfatter, og dermed hvilket bruksområde mikrofonen har. Forskjellige instrumenter skaper forskjellige frekvenser, som vi ofte deler inn i bass, mellomtone og diskant. Fioliner skaper eksempelvis primært diskantfrekvenser, mens en bassgitar skaper bassfrekvenser. Dette må man ta hensyn til når man velger mikrofon.

Eksempelet nedenfor viser frekvensnivået til en dynamisk Shure SM57 – Den nederste linjen viser frekvens i hertz, på siden vises desibel. Som vi ser fra grafen er mikrofonen godt egnet til instrumenter som avgir mellomtone- og diskantfrekvenser, og mindre egnet til for eksempel en bassforsterker.

Frekvensområdene til en Shure Sm57

Retning

I bruksanvisningen til mikrofonen du har kjøpt finner du grafiske beskrivelser som viser karakteristikken til mikrofonen. Det vil si i hvilken retning mikrofonen fanger opp lyd, og hvor den eventuelt ikke tar opp. Dette er viktig informasjon for å forhindre feedback. Feedback er at mikronen fanger sin egen lyd enten via monitorer eller PA-anlegg og skaper en lydsløyfe (høy piping). Noen mikrofoner gir muligheten til å velge mellom forskjellige typer retning.

Omnidirectional/kulekarakteristikk

Kulekarakteristikk mikrofoner fanger opp lyd i en sirkel rundt mikrofonen. Slike mikrofoner har oftest stor frekvensrespons og blir dermed ofte brukt for å ta opp akustisk eller klassisk musikk. Dette gjør at det lett blir feedback i en live-situasjon.

Illustrasjon av desibeltap i forhold til retning

Bi-directional/åttetall

Dette er mikrofoner som fanger opp lyd fra begge sidene av mikrofonen men kansellerer lyd fra sidene. Denne typen blir ofte brukt i studio når man skal ta opp en person som synger og spiller akustisk gitar samtidig.

Illustrasjon av desibeltap i forhold til retning

Unidirectional/nyrekarakteristikk

Mikrofoner med nyrekarakteristikk fanger opp lyd fra en spesifikk side eller vinkel fra mikrofonen. Dette regnes som en motsetning til en kulekarakteristikkmikrofon og er velegnet til konsertbruk. Vi skiller hovedgruppen unidirectional inn i to undergrupper:

Variasjon 1: Carioid/nyre

Tar opp lyd i den retningen den peker, og litt på sidene. Baksiden blir kansellert.

Illustrasjon av desibeltap i forhold til retning

Variasjon 2: Super-carioid/supernyre

Denne tar også opp lyd i den retningen den peker, men tar opp mindre på sidene og litt mer bak. Her kan man oppleve litt problematikk når monitoren står rett bak mikrofonen.

Illustrasjon av desibeltap i forhold til retning

High-pass filter

High-pass filter kan enkelt forklares som et filter som stopper bassfrekvensene. Dette brukes ofte for å fjerne rumling eller øvrig lavfrekvent støy i rommet (vifter, aircondition eller tilsvarende).

Desibeldemping

Noen mikrofoner har muligheten til å dempe signalet mellom lydkilden og mikseren.

Illustrasjon av desibeltap i forhold til retning

Utfyllende informasjon finner du her: A Brief Guide to Microphones (ekstern lenke)

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.