
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Arkitektur overalt – Form
I dette opplegget kan barna lære om to- og tredimensjonale grunnformer og å gjenkjenne formene i arkitektur. Opplegget er hentet fra heftet Arkitektur overalt som er utviklet av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen i samarbeid med Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, avdeling Arkitektur. Heftet er utviklet for å gi veiledning og ideer til pedagogisk arbeid
med arkitektur i barnehagen.
Våre omgivelser er fylt med forskjellige former: to- og tredimensjonale, geometriske og organiske. I norsk arkitektur er det vanligst å bruke rette linjer og geometriske grunnformer som utgangspunkt for utformingen. Noen bygg består av enkle kuber og prismer, for eksempel en boligblokk eller et parkeringshus. En enebolig kan se ut som et liggende prisme med et trekantprisme oppå, og er ofte sammensatt av enda flere former. Det vanligste i bygninger er kombinasjon av mange sammensatte former.
Todimensjonale grunnformer
Samling
Forberedelse
Klipp ut grunnformene i papp: trekant, sirkel, kvadrat. Samle sammen noen objekter med klare grunnformer.
Gjennomføring
Hva er form? Alle ting vi omgir oss med, er formmessig i slekt med de todimensjonale grunnformene.
Sirkel. Hvordan ser den ut? Rund som solen og jorden, rund som toppen på en kopp. Kan barna se eller nevne flere ting fra dagliglivet som er sirkelformet, hel- eller halvsirkel?
Kvadrat/rektangel. Hvordan ser formen ut? Som et ark, et vindu, en bok. Kan barna se eller nevne flere ting fra dagliglivet som er kvadratiske?
Trekant. Hvordan ser trekanten ut? Som et indianertelt, som bokstaven A, som toppen på et tak. Kan barna se eller nevne flere ting fra dagliglivet som er trekantede? Kan barna stå som en trekant? Barna får bli kjent med formene ved å kjenne på papplatene med lukkede øyne.
Aktivitet
Robot av grunnformer
Barna går på jakt for å finne og gjenkjenne formene innendørs. Videre tegner de omrisset av formene de finner, for eksempel sette en kopp på arket og tegne omrisset av bunnen, og det blir en sirkel. Finn flere forskjellige former, og tegn formene på et farget ark. Formene klippes ut. Arket med de negative formene henges opp i vindu. Barna ser tydelig hvilke former de har fått. Av de positive formene kan man lage en felles formcollage, eller formene kan settes sammen til roboter som limes på ark, eller lage sprelleroboter med splittbinders.
For de yngste
Forbered utklipte former av sirkel, firkant og trekant i papir. Ha gjerne flere eksemplarer av hver form. Lag til tre kasser med skilt på der hver grunnform har sin kasse. Lag en lek hvor barna skal putte formene i riktig kasse, og bruk begrepene om formene mens de leker.
FordypningTegneøvelse Hus På tur |
Tredimensjonale grunnformer
Samling
Forberedelse
Samle sammen noen objekter med tredimensjonal grunnform, for eksempel en ball, en kloss og en dorull. Finn foto av hus med klare tredimensjonale former, for eksempel runde afrikanske hus, nomadenes jurt, et høyhus eller en lavblokk. Papir og tape.
Gjennomføring
Hva er forskjell på to- og tredimensjonale former? De tredimensjonale formene er romlige og kan sees fra flere sider. Sammenlign sirkelen og en ball eller et kvadrat og en kloss. Finne eksempler og lære navnene på tredimensjonale former: kube, prisme, kule, halvkule, tetraeder, pyramide, sylinder og kjegle. Kan man bo i en kloss eller en sylinder? Se på bilder av husene som er forberedt på forhånd, hvilke former gjenkjennes?
Aktivitet
Omriss
Barna tegner omrisset av kube og sylinder og oppdager at omrisset er det samme som for rektangel og sirkel. Barna tegner omrisset av flere tredimensjonale geometriske figurer og oppdager sammenhengen med de todimensjonale formene.
Formjakt inne og ute
Gi barna oppdrag om å gå på jakt og gjenkjenne og finne former på møbler, kjøkkenutstyr og leketøy innendørs. Dette kan de også gjøre ute ved å gjenkjenne og finne formene på lekeapparater og på hus i nærområdet.
For de yngste
Av papplater, kasser eller tekstil lages små hus som barna kan krype inn i. Forsøk å lage hus med ulikt sammensatte former, for eksempel et trekantet og et prismeformet. Barna kan leke i husene og får dermed en erfaring med ulike tredimensjonale former.
FordypningOrganisk form Restform Tredimensjonale hus Fotocollage |
Fagbegrep
Trykkrefter
Om vi setter opp en søyle vil tyngdekraften presse den nedover samtidig som motstanden i materialet vil holde den oppe. Det dannes et motpress mot tyngdekraften. Dersom motpresset fra søylen er sterkere en tyngdekraften, vil den bli stående. Hvis søylen ikke er sterk nok, vil den falle sammen. En trekantet konstruksjon er sterkere enn en søyle, fordi den har to «ben» og leder trykket i to retninger. Det finnes mange andre måter å lede trykket på, for eksempel via en bue.
Skjelettbygg
Kalles også bindingsverk. En vanlig teknikk i eneboliger der treplanker/søyler på høykant holder taket oppe og gir motpress til tyngdekraften. Mellom søylene har man gjerne diagonale støttende bjelker, slik at det dannes trekanter, som er en sterk konstruksjon. Videre fylles det ut med isolasjon og planker utenpå der igjen, utvendig og innvendig. I antikken brukte man både tre- og steinsøyler. Katedralene i gotisk stil er perfeksjonert i denne teknikken. I Norge har vi de verdensberømte stavkirkene. I dagens moderne, store bygg er søylene ofte laget av armert betong eller stål.
Massivbygg
Det kan være av murstein, bearbeidede naturstein, støpte blokker og laftede trehus. Man bygger massivt, begynner nederst og bygger seg oppover i høyden. Trykkreftene fordeles over store flater, for eksempel over veggene som omslutter et rom.
Dominoprinsippet
Industriell oppføring av hus med prefabrikkerte bygningselementer, som oftest i betong. Standardiserte elementer som lar seg sette sammen i ulike kombinasjoner. Egnet for masseproduksjon.
Primærfarger
Rød, gul og blå som sammen med sort og hvit kan blandes til alle andre farger og nyanser. Primærfargene legges til grunn for en systematisk ordning av fargene.
Sekundærfarger
Blanding av to primærfarger.
Tertiærfarger
Blandingsfarge som oppstår ved blanding av to sekundærfarger.
Plantegning
En tegning for hver etasje i et hus (en etasjeplan), sett ovenfra.
Fasade
Betegnelsen på alle ytterveggene rundt en bygning.
Fasadetegning
Todimensjonal tegning av en bygnings yttervegg i målestokk
Relaterte ressurser
Arkitektur overalt – veiledning til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen
Har du tenkt på hvilke materialer barnehagen du jobber i er bygget av? Har du tenkt på hva som får...
Arkitektur overalt – Farge
Hensikten med dette opplegget er å la barna erfare hvordan farger påvirker et rom eller et bygg, og de får...
Arkitektur overalt – Konstruksjon
Hensikten med dette opplegget er å lære barna om samspillet mellom tyngdekraft, naturkrefter, konstruksjon og materialer. Opplegget er hentet fra...
Arkitektur overalt – Lys
I dette opplegget lærer barna om dagslys og elektriske lyskilder, og om lys og skygge.Opplegget er hentet fra heftet Arkitektur...
Arkitektur overalt – Materialer
Hvordan kan vi gi barna begreper om og erfaringer med ulike materialer som det bygges hus av ? Dette opplegget...
Arkitektur overalt – Nærmiljø
Hensikten med dette opplegget er å gjøre barna oppmerksomme på nærmiljøet rundt barnehagen og hva det består av. Ligger barnehagen...
Arkitektur overalt – Rom
I dette opplegget er hensikten at barna skal erfare og bevisstgjøres hvordan ulike rom oppleves. Opplegget er hentet fra heftet...
Arkitektur overalt – Målestokk
Målestokk handler om størrelsesforhold; at noe enten er forminsket eller forstørret, eller at det har sin faktiske størrelse. I dette...