
Foto: Annar Bjørgli/ Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Arkitektur overalt – Rom
I dette opplegget er hensikten at barna skal erfare og bevisstgjøres hvordan ulike rom oppleves. Opplegget er hentet fra heftet Arkitektur overalt som er utviklet av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen i samarbeid med Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, avdeling Arkitektur. Heftet er utviklet for å gi veiledning og ideer til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen.
Vi mennesker påvirkes av våre omgivelser. Bevisst og ubevisst sanser vi rommets størrelser, proporsjoner, former, lys og lukt. Det har innvirkning på hvordan vi oppfører oss i rommet. Noen rom er gode å være i, og man får lyst til å sette seg ned, mens andre passerer man fortest mulig igjennom. Noen rom innbyr til stillhet, mens andre får oss til å heve stemmen. Plasser et objekt i midten av et stort rom, for eksempel et juletre, og det er ganske sikkert at barna får lyst til å løpe rundt og rundt. Et lite rom med mye møbler innbyr mer til å holde seg i ro.
Samling
Forberedelse
Tenk gjennom temaet og egne romopplevelser. Lag fortellinger knyttet til romopplevelser, for eksempel en gang du var på telttur og hørte regnet på teltduken. Eller har du vært inne i et hundehus? Hvordan opplevde du det?
Gjennomføring
Fortell din historie, og snakk om forskjellige typer rom. Hva er det fineste eller koseligste rommet, hva er det verste rommet barna har vært i? Hvordan oppleves de to ytterpunktene? Har noen vært inne i en kirke eller moské? Hvordan oppleves det? Hvordan oppleves en bensinstasjon i forhold til et baderom? Hvordan er det å være inne i en snøhule, eller i en heis?
Aktivitet
Minihus
Lag et hus av papp til en person. Hvor lite kan et hus bli? Hvem orker å være lengst i det bitte lille huset? Hvem liker det, og hvem liker det ikke?
Snørom
Om vinteren, når det er snø, er det fine muligheter for å eksperimentere med rom. Lag borger og huler. Hvordan oppleves forskjellen på en borg og en hule? Hva er forskjellig?
For de yngste
Det er fint å være alene med sin beste venn i et lite rom. Lage en vennskapshule med rep og laken, jerseystoff eller andre stoffer. Store, stive sofaputer egner seg godt som byggemateriale. Lag en inngang som kan åpnes og lukkes. Husk også å lage tak på hulen. Gjør den behagelig med puter og tepper. Eksperimenter med lommelykten og lyset.
Rom i ulike materialer
Lag rom ved å legge ulike materialer over et bord. Bruk en presenning, en tynn tekstil og en tykk tekstil. Hvordan opplever barna å være inne i de ulike rommene? Hvordan kjennes det ut i rommet laget av presenning? Av tynn tekstil Hvilket er varmt å være inne i? Hvilket er kaldt? Hvordan oppleves lyden inne i rommet?
FordypningPå tur Uterom Tråkkehus Romdåp Funksjoner i et rom |
Fagbegrep
Trykkrefter
Om vi setter opp en søyle vil tyngdekraften presse den nedover samtidig som motstanden i materialet vil holde den oppe. Det dannes et motpress mot tyngdekraften. Dersom motpresset fra søylen er sterkere en tyngdekraften, vil den bli stående. Hvis søylen ikke er sterk nok, vil den falle sammen. En trekantet konstruksjon er sterkere enn en søyle, fordi den har to «ben» og leder trykket i to retninger. Det finnes mange andre måter å lede trykket på, for eksempel via en bue.
Skjelettbygg
Kalles også bindingsverk. En vanlig teknikk i eneboliger der treplanker/søyler på høykant holder taket oppe og gir motpress til tyngdekraften. Mellom søylene har man gjerne diagonale støttende bjelker, slik at det dannes trekanter, som er en sterk konstruksjon. Videre fylles det ut med isolasjon og planker utenpå der igjen, utvendig og innvendig. I antikken brukte man både tre- og steinsøyler. Katedralene i gotisk stil er perfeksjonert i denne teknikken. I Norge har vi de verdensberømte stavkirkene. I dagens moderne, store bygg er søylene ofte laget av armert betong eller stål.
Massivbygg
Det kan være av murstein, bearbeidede naturstein, støpte blokker og laftede trehus. Man bygger massivt, begynner nederst og bygger seg oppover i høyden. Trykkreftene fordeles over store flater, for eksempel over veggene som omslutter et rom.
Dominoprinsippet
Industriell oppføring av hus med prefabrikkerte bygningselementer, som oftest i betong. Standardiserte elementer som lar seg sette sammen i ulike kombinasjoner. Egnet for masseproduksjon.
Primærfarger
Rød, gul og blå som sammen med sort og hvit kan blandes til alle andre farger og nyanser. Primærfargene legges til grunn for en systematisk ordning av fargene.
Sekundærfarger
Blanding av to primærfarger.
Tertiærfarger
Blandingsfarge som oppstår ved blanding av to sekundærfarger.
Plantegning
En tegning for hver etasje i et hus (en etasjeplan), sett ovenfra.
Fasade
Betegnelsen på alle ytterveggene rundt en bygning.
Fasadetegning
Todimensjonal tegning av en bygnings yttervegg i målestokk
Relaterte ressurser
Arkitektur overalt – Farge
Hensikten med dette opplegget er å la barna erfare hvordan farger påvirker et rom eller et bygg, og de får...
Arkitektur overalt – Form
I dette opplegget kan barna lære om to- og tredimensjonale grunnformer og å gjenkjenne formene i arkitektur. Opplegget er hentet...
Arkitektur overalt – Konstruksjon
Hensikten med dette opplegget er å lære barna om samspillet mellom tyngdekraft, naturkrefter, konstruksjon og materialer. Opplegget er hentet fra...
Arkitektur overalt – Lys
I dette opplegget lærer barna om dagslys og elektriske lyskilder, og om lys og skygge.Opplegget er hentet fra heftet Arkitektur...
Arkitektur overalt – Materialer
Hvordan kan vi gi barna begreper om og erfaringer med ulike materialer som det bygges hus av ? Dette opplegget...
Arkitektur overalt – Nærmiljø
Hensikten med dette opplegget er å gjøre barna oppmerksomme på nærmiljøet rundt barnehagen og hva det består av. Ligger barnehagen...
Arkitektur overalt – veiledning til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen
Har du tenkt på hvilke materialer barnehagen du jobber i er bygget av? Har du tenkt på hva som får...
Arkitektur overalt – Målestokk
Målestokk handler om størrelsesforhold; at noe enten er forminsket eller forstørret, eller at det har sin faktiske størrelse. I dette...