
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet
Arkitektur overalt – Farge
Hensikten med dette opplegget er å la barna erfare hvordan farger påvirker et rom eller et bygg, og de får kjennskap til et utvidet spekter av farger i ulike nyanser. Opplegget er hentet fra heftet Arkitektur overalt som er utviklet av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen i samarbeid med Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, avdeling Arkitektur. Heftet er utviklet for å gi veiledning og ideer til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen.
Farger påvirker opplevelsen av et rom eller et bygg. Et rødt rom kan oppleves som veldig intenst, et sort bygg som veldig tungt. Fargestiftene barna bruker, er ofte i klare primærfarger. Maleskrinet gir muligheter for å blande sekundær- eller tertiærfarger, og dermed eksperimentere med et bredt spekter av farger. Materialene som hus er laget av, er også med på å sette farge på huset. Betongen er grå, mursteinen rød, og treet kan være både naturlig og behandlet med fargepigmenter. Farger kan få et bygg til å virke stort eller lite, og få det til å tre frem i omgivelsene eller gå i ett med dem.
Samling
Forberedelse
Gjør klar en gjennomsiktig beholder med vann, en stor pensel, et maleskrin med rød, gul, blå, sort og hvit.
Gjennomføring
Spør barna om hvilke farger de kan se rundt seg fra der dere har samlingen. Hvilken farge har veggen? Taket? Vinduet? Ta frem karet med vann, og få barna til å forsøke å blande noen av fargene de har funnet. Hvilke farger må blandes for å få akkurat den samme nyansen som veggen og gulvet? Kanskje får man det ikke helt likt, men barna vil erfare hvordan fargene blander seg, og hvordan hvitt og sort påvirker fargene og brekker de over i andre nyanser.
Aktivitet
Fargekart
Barna blander maling og maler fargene på papir. Forsøk å utfordre dem på å eksperimentere med nyanser av en farge for å få erfaring med hvordan for eksempel blå blir når man blander den med forskjellig mengde hvit eller sort. Ta vare på arkene de maler på, og klipp ut små biter som limes på et ark, inspirert av fargekartene du finner i malebutikken. Kanskje kan fargene få navn?
Rom og farge
Kle alle vinduer med søplesekker slik at ikke naturlig lys slipper inn. Fest cellofan på lampene, og test ut hvordan rommet oppleves når det blir helt rødt, blått eller grønt lys. Hvordan ser fargene på veggen, sofaen og togbanen ut når lyset er helt rødt?
For de yngste
Finn frem flere kar med lunkent vann, kreppapir og andre materialer som kan gi farge til vannet. Kanskje kan man bruke matprodukter? Spre karene utover, og la barna få utforske hva som skjer med vannet når de putter kreppapir i. Sitt sammen med barna og samtal om fargene, hvordan det ser ut og kjennes.
FordypningPå tur Samling av husfarger Materialenes farge Nyanser av hvitt Farger og lys |
Fagbegrep
Trykkrefter
Om vi setter opp en søyle vil tyngdekraften presse den nedover samtidig som motstanden i materialet vil holde den oppe. Det dannes et motpress mot tyngdekraften. Dersom motpresset fra søylen er sterkere en tyngdekraften, vil den bli stående. Hvis søylen ikke er sterk nok, vil den falle sammen. En trekantet konstruksjon er sterkere enn en søyle, fordi den har to «ben» og leder trykket i to retninger. Det finnes mange andre måter å lede trykket på, for eksempel via en bue.
Skjelettbygg
Kalles også bindingsverk. En vanlig teknikk i eneboliger der treplanker/søyler på høykant holder taket oppe og gir motpress til tyngdekraften. Mellom søylene har man gjerne diagonale støttende bjelker, slik at det dannes trekanter, som er en sterk konstruksjon. Videre fylles det ut med isolasjon og planker utenpå der igjen, utvendig og innvendig. I antikken brukte man både tre- og steinsøyler. Katedralene i gotisk stil er perfeksjonert i denne teknikken. I Norge har vi de verdensberømte stavkirkene. I dagens moderne, store bygg er søylene ofte laget av armert betong eller stål.
Massivbygg
Det kan være av murstein, bearbeidede naturstein, støpte blokker og laftede trehus. Man bygger massivt, begynner nederst og bygger seg oppover i høyden. Trykkreftene fordeles over store flater, for eksempel over veggene som omslutter et rom.
Dominoprinsippet
Industriell oppføring av hus med prefabrikkerte bygningselementer, som oftest i betong. Standardiserte elementer som lar seg sette sammen i ulike kombinasjoner. Egnet for masseproduksjon.
Primærfarger
Rød, gul og blå som sammen med sort og hvit kan blandes til alle andre farger og nyanser. Primærfargene legges til grunn for en systematisk ordning av fargene.
Sekundærfarger
Blanding av to primærfarger.
Tertiærfarger
Blandingsfarge som oppstår ved blanding av to sekundærfarger.
Plantegning
En tegning for hver etasje i et hus (en etasjeplan), sett ovenfra.
Fasade
Betegnelsen på alle ytterveggene rundt en bygning.
Fasadetegning
Todimensjonal tegning av en bygnings yttervegg i målestokk
Relaterte ressurser
Arkitektur overalt – Form
I dette opplegget kan barna lære om to- og tredimensjonale grunnformer og å gjenkjenne formene i arkitektur. Opplegget er hentet...
Arkitektur overalt – Konstruksjon
Hensikten med dette opplegget er å lære barna om samspillet mellom tyngdekraft, naturkrefter, konstruksjon og materialer. Opplegget er hentet fra...
Arkitektur overalt – Lys
I dette opplegget lærer barna om dagslys og elektriske lyskilder, og om lys og skygge.Opplegget er hentet fra heftet Arkitektur...
Arkitektur overalt – Materialer
Hvordan kan vi gi barna begreper om og erfaringer med ulike materialer som det bygges hus av ? Dette opplegget...
Arkitektur overalt – Nærmiljø
Hensikten med dette opplegget er å gjøre barna oppmerksomme på nærmiljøet rundt barnehagen og hva det består av. Ligger barnehagen...
Arkitektur overalt – Rom
I dette opplegget er hensikten at barna skal erfare og bevisstgjøres hvordan ulike rom oppleves. Opplegget er hentet fra heftet...
Arkitektur overalt – veiledning til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen
Har du tenkt på hvilke materialer barnehagen du jobber i er bygget av? Har du tenkt på hva som får...