Gå til hovedinnhold

Nettsiden er under oppdatering! Gi beskjed dersom du oppdager noen feil og mangler.

Rød balje står i midten mens en voksen og noen barn sitter rundt.

Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet

Arkitektur overalt – Farge

Hensikten med dette opplegget er å la barna erfare hvordan farger påvirker et rom eller et bygg, og de får kjennskap til et utvidet spekter av farger i ulike nyanser. Opplegget er hentet fra heftet Arkitektur overalt som er utviklet av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen i samarbeid med Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, avdeling Arkitektur. Heftet er utviklet for å gi veiledning og ideer til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen.

Farger påvirker opplevelsen av et rom eller et bygg. Et rødt rom kan oppleves som veldig intenst, et sort bygg som veldig tungt. Fargestiftene barna bruker, er ofte i klare primærfarger. Maleskrinet gir muligheter for å blande sekundær- eller tertiærfarger, og dermed eksperimentere med et bredt spekter av farger. Materialene som hus er laget av, er også med på å sette farge på huset. Betongen er grå, mursteinen rød, og treet kan være både naturlig og behandlet med fargepigmenter. Farger kan få et bygg til å virke stort eller lite, og få det til å tre frem i omgivelsene eller gå i ett med dem.

Samling

Forberedelse

Gjør klar en gjennomsiktig beholder med vann, en stor pensel, et maleskrin med rød, gul, blå, sort og hvit.

Gjennomføring

Spør barna om hvilke farger de kan se rundt seg fra der dere har samlingen. Hvilken farge har veggen? Taket? Vinduet? Ta frem karet med vann, og få barna til å forsøke å blande noen av fargene de har funnet. Hvilke farger må blandes for å få akkurat den samme nyansen som veggen og gulvet? Kanskje får man det ikke helt likt, men barna vil erfare hvordan fargene blander seg, og hvordan hvitt og sort påvirker fargene og brekker de over i andre nyanser.

Aktivitet

Fargekart

Barna blander maling og maler fargene på papir. Forsøk å utfordre dem på å eksperimentere med nyanser av en farge for å få erfaring med hvordan for eksempel blå blir når man blander den med forskjellig mengde hvit eller sort. Ta vare på arkene de maler på, og klipp ut små biter som limes på et ark, inspirert av fargekartene du finner i malebutikken. Kanskje kan fargene få navn?

Rom og farge

Kle alle vinduer med søplesekker slik at ikke naturlig lys slipper inn. Fest cellofan på lampene, og test ut hvordan rommet oppleves når det blir helt rødt, blått eller grønt lys. Hvordan ser fargene på veggen, sofaen og togbanen ut når lyset er helt rødt?

For de yngste

Finn frem flere kar med lunkent vann, kreppapir og andre materialer som kan gi farge til vannet. Kanskje kan man bruke matprodukter? Spre karene utover, og la barna få utforske hva som skjer med vannet når de putter kreppapir i. Sitt sammen med barna og samtal om fargene, hvordan det ser ut og kjennes.

Fordypning

På tur
Se på farger på hus. Hvilke farger finner dere? Hvilke farger er mest vanlige? Hvilke farger finner dere ikke på hus? Dokumenter gjerne med kamera, og skriv ut bildene når dere kommer hjem. Heng dem opp på avdelingen slik at barna kan se på bildene og samtale seg imellom og med de voksne om fargene de ser på husene.

Samling av husfarger
Bland akrylmaling sammen med barna i nyanser dere har funnet på husene dere har observert. Bruk disse til å male hus på papir eller til å sette farge på tredimensjonale hus dere har laget. Kan oppbevares i syltetøyglass med lokk for å ta vare på fargeblandingen og samtidig se hvilken farge det er.

Materialenes farge
Sorter innholdet i kassen med naturmaterialer etter farge, den dere samlet under tema Materialer. Sammenlign fargene dere finner her, med fargene på fargekartet. Kan der finne alle naturfargene der? Hvilke farger må dere blande for å kunne male alle naturfargene?

Nyanser av hvitt
Gå til fargehandelen og be om å få et fargekart med hvite nyanser. La barna studere de ulike nyansene og se om de kan beskrive hvitfargene og hva som skiller dem fra hverandre.

Farger og lys
Bland vann og konditorfarger i syltetøyglass. Ta utgangspunkt i primærfargene gul, blå og rød. Ha det mørkt i rommet, og sett en og en farge foran en lommelykt mot en hvit vegg eller et papir. Hva skjer når du lyser på to farger som står bak hverandre? Eller alle tre? Eksperimenter med blandingen av de ulike fargene.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.