
Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet
Arkitektur overalt – Konstruksjon
Hensikten med dette opplegget er å lære barna om samspillet mellom tyngdekraft, naturkrefter, konstruksjon og materialer. Opplegget er hentet fra heftet Arkitektur overalt som er utviklet av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen i samarbeid med Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, avdeling Arkitektur. Heftet er utviklet for å gi veiledning og ideer til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen.
Konstruksjon er hvordan ting er satt sammen. Byggverk blir utsatt for en rekke påkjenninger som de må tåle, belastninger fra vind og snø, fra tyngden av bygningsdelene selv, fra mennesker og utstyr. For å være sikker på at bygningen ikke faller sammen eller deformeres, må ingeniører og arkitekter bruke sine fagkunnskaper og gjøre omfattende planleggingsarbeid. Kunnskap om materiale, konstruksjon og krefter som påvirker bygget, er viktig. Trykkrefter, skjelettbygg, massivhus og dominoprinsippet er sentrale begreper innenfor konstruksjon, som er forklart bak i heftet.
Samling
Forberedelse
Klosser til tårnbygging.
Gjennomføring
Barna bygger noen høye tårn av klosser. Hvem kan bygge høyest? Til slutt raser tårnet. Hvorfor? Samtale om tyngdekraften. Hva er det? Tyngdekraften kommer fra jordklodens sentrum og er grunnen til at alt ikke bare svever rundt. Menneskets kropp er satt sammen av skjelettet, muskler og sener. Det er en konstruksjon som gjør at vi kan holde oss oppreist, til tross for tyngdekraften.
Bygninger har også en konstruksjon. Samtale om hva slags påvirkning tyngdekraften har på hus, hvorfor raser de ikke sammen? Snakk om materialenes styrke i forhold til tyngdekraften. Det finnes utallige måter å bygge et hus på. Prøv å finne ut hvordan barnehagen er bygget.
Aktivitet
Tyngdekraft
Barna står med armene rett ut fra kroppen. Etter hvert blir det slitsomt. Det er tyngdekraften som drar armene nedover.
Kroppskonstruksjon
Barna står på en rekke ved siden av hverandre, på ett ben. En voksen person har rollen som vind og dulter borti barna så de faller. Barna står med skrevende ben, bena og gulvet danner en trekant. Vinden prøver seg igjen, og det er ikke så lett. Trekanten er en stabil konstruksjon. Hvis barna i tillegg føyer seg sammen med armene så de danner en vegg, har de laget en stabil konstruksjon, og vinden klarer ikke å dulte dem over ende.
For de yngste
Bygg med klosser og andre leker. Forsøk å stable alle bilene eller kosebamsene på hverandre. Kan epler stables? Finn gjerne naturmaterialer på tur som kan brukes på barnehagens lekeplass til å bygge og konstruere med. Murstein, papprør og bruskasser er gode utgangspunkt for å konstruere i sandkassen. Om vinteren kan dere eksperimentere med snø og is. Fyll melkekartonger med vann, sett dem ut så de fryser til is. Bygg med isblokkene, og lag konstruksjoner av is.
FordypningKonstruksjoner på lekeplassen Uterom På tur Sugerørbygging Korthus |
Fagbegrep
Trykkrefter
Om vi setter opp en søyle vil tyngdekraften presse den nedover samtidig som motstanden i materialet vil holde den oppe. Det dannes et motpress mot tyngdekraften. Dersom motpresset fra søylen er sterkere en tyngdekraften, vil den bli stående. Hvis søylen ikke er sterk nok, vil den falle sammen. En trekantet konstruksjon er sterkere enn en søyle, fordi den har to «ben» og leder trykket i to retninger. Det finnes mange andre måter å lede trykket på, for eksempel via en bue.
Skjelettbygg
Kalles også bindingsverk. En vanlig teknikk i eneboliger der treplanker/søyler på høykant holder taket oppe og gir motpress til tyngdekraften. Mellom søylene har man gjerne diagonale støttende bjelker, slik at det dannes trekanter, som er en sterk konstruksjon. Videre fylles det ut med isolasjon og planker utenpå der igjen, utvendig og innvendig. I antikken brukte man både tre- og steinsøyler. Katedralene i gotisk stil er perfeksjonert i denne teknikken. I Norge har vi de verdensberømte stavkirkene. I dagens moderne, store bygg er søylene ofte laget av armert betong eller stål.
Massivbygg
Det kan være av murstein, bearbeidede naturstein, støpte blokker og laftede trehus. Man bygger massivt, begynner nederst og bygger seg oppover i høyden. Trykkreftene fordeles over store flater, for eksempel over veggene som omslutter et rom.
Dominoprinsippet
Industriell oppføring av hus med prefabrikkerte bygningselementer, som oftest i betong. Standardiserte elementer som lar seg sette sammen i ulike kombinasjoner. Egnet for masseproduksjon.
Primærfarger
Rød, gul og blå som sammen med sort og hvit kan blandes til alle andre farger og nyanser. Primærfargene legges til grunn for en systematisk ordning av fargene.
Sekundærfarger
Blanding av to primærfarger.
Tertiærfarger
Blandingsfarge som oppstår ved blanding av to sekundærfarger.
Plantegning
En tegning for hver etasje i et hus (en etasjeplan), sett ovenfra.
Fasade
Betegnelsen på alle ytterveggene rundt en bygning.
Fasadetegning
Todimensjonal tegning av en bygnings yttervegg i målestokk
Relaterte ressurser
Arkitektur overalt – Farge
Hensikten med dette opplegget er å la barna erfare hvordan farger påvirker et rom eller et bygg, og de får...
Arkitektur overalt – Form
I dette opplegget kan barna lære om to- og tredimensjonale grunnformer og å gjenkjenne formene i arkitektur. Opplegget er hentet...
Arkitektur overalt – Lys
I dette opplegget lærer barna om dagslys og elektriske lyskilder, og om lys og skygge.Opplegget er hentet fra heftet Arkitektur...
Arkitektur overalt – Materialer
Hvordan kan vi gi barna begreper om og erfaringer med ulike materialer som det bygges hus av ? Dette opplegget...
Arkitektur overalt – Nærmiljø
Hensikten med dette opplegget er å gjøre barna oppmerksomme på nærmiljøet rundt barnehagen og hva det består av. Ligger barnehagen...
Arkitektur overalt – Rom
I dette opplegget er hensikten at barna skal erfare og bevisstgjøres hvordan ulike rom oppleves. Opplegget er hentet fra heftet...
Arkitektur overalt – veiledning til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen
Har du tenkt på hvilke materialer barnehagen du jobber i er bygget av? Har du tenkt på hva som får...