Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet
Arkitektur overalt – Målestokk
Målestokk handler om størrelsesforhold; at noe enten er forminsket eller forstørret, eller at det har sin faktiske størrelse. I dette opplegget får barna erfaring i å måle, og ved å sammenligne målestokk lærer barna om størrelse.
Dukkehuset er laget for å passe til størrelsen på en dukke, mens husene vi bor i, er laget for å passe til menneskers størrelse. Arkitekter lager døråpninger for at vi skal kunne gå gjennom, trappetrinnene er laget til å passe foten og dørhåndtaket til å passe en hånd. De fleste barnehager er tilpasset barnas målestokk ved å ha lave håndvasker, små toaletter, og ute er lekestativene dimensjonert til barnas kropper. Målestokk påvirker hvordan vi føler oss: Et lite og trangt rom vil få oss til å føle oss store, mens et rom som er høyt under taket og med stort areal, vil få oss til å føle oss små.
SAMLING
Forberedelse
Finn frem en stol tilpasset en voksen og en stol tilpasset et barn, kanskje har dere også lekestoler som er enda mindre? Sett stolene slik at alle barna ser dem.
Gjennomføring
Prøv de tre stolene, og finn den som passer. Bli sittende på stolen og start samtalen med å beskrive at stolen passet deg perfekt: bena går helt ned i gulvet, rumpa får plass i bredden, lengden på setet er passelig til lengden på lårene, og stolryggen støtter ryggen din. Samtal med barna om hva de så, hvordan passet de andre stolene? La barna få prøve de ulike stolene og se om de finner den som passer seg, og be dem argumentere for hvorfor den passer. Hjelp dem til å se
sammenheng i det du fant ut med «voksenstolen» og hvorfor den passet deg, og hvorfor barnestolen passer dem.
AKTIVITET
Målestokkundring
Be barna samle sammen noen av lekene på avdelingen. Sammenlign for eksempel dyr, biler eller andre leker i barnehagen, og se om de passer sammen i målestokk. Kunne dukken kjørt toget? Kunne dinosauren bodd i legohuset? Hvor mange legomenn må stå oppå hverandre for å bli like høye som babydukken?
Størrelsesfilosofi
Når dere leker ute, samtal med barna om hvordan huskene passer barnas høyde, om den voksne kan stå i lekehuset, og hvordan syklene passer barnas ben, men ikke de voksnes.
Sandkassemåling
Når barna har laget en tunell i sandkassen, delta i samtalen og undre deg sammen med barna om hvilke biler som kommer gjennom, og hvilke som ikke gjør det. Hvis de store bilene skal komme gjennom, hvor stor må tunellen være da?
Lekelunsj
Har dere et dukkeservise med bitte små kopper og tallerkener? Spis lunsj på dette, og se hvordan det går! Hvor mye melk er det plass til i den lille koppen? Passer hånden til hanken på koppen?
For de yngste
Eventyret om De tre bjørnene kan passe godt i arbeidet med målestokk. Bruk gjerne konkreter til fortellingen slik at de ser de ulike størrelsene på stolene, sengene og grøtbollene.
FORDYPNING
Barnehagemåling
Mål opp barnehagens vegger eller et annet bygg, og forsøk å tegne det opp på et ruteark med ruter på 1 x 1 cm. 1 cm på arket tilsvarer 1 m i virkeligheten, målestokk 1:100. Da vil det være mulig for barna å se sammenheng mellom
mål i virkeligheten og på papiret. Dette kan være ganske utfordrende og bør gjøres sammen med en voksen. En god oppgave for de eldste barna. Man kan velge å enten lage streker som viser en og en vegg, eller sette strekene sammen
til husets form, som en plantegning. Her vil de også bli utfordret på form, hvilken vinkel har hjørnene?
Plantegning
Vis barna plantegning av barnehagen, og se om de kan lese tegningen. Hvor er garderoben? Hvor er doen? Og hvor er døra inn til kjøkkenet? Er plantegningen tegnet i målestokk? Hvilken? Barna tegner en fasadetegning og en plantegning
av sitt eget hus eller et drømmehus.
Forstørrelse og forminskning
Mål opp barnas høyde med en garnstump, klipp den slik at den blir akkurat like lang som dem. Lek med målestokk ved å brette tråden en eller flere ganger, og se hvor høye de hadde vært hvis de var halvparten så høye. Hadde de rukket opp til
bordet da? Kunne de sett ut av vinduet? Hvis tråden brettes åtte ganger, blir målestokken 1:8. Bruk denne lengden til at barna lager seg selv i modell-leire eller trolldeig. Dette kan bli et stort prosjekt der barna lager hus, møbler og natur i
målestokk som passer til modellene av barna.
På tur
Se om dere kan finne pinner eller stokker som har samme lengde som barna. Alle tar med seg sin målestokk til barnehagen hvor de kan stilles på rekke bortetter veggen. Kan alle klare å finne igjen sin målestokk? Merk stokkene, og ta vare på dem i et halvt år. Se om noen har vokst ut av egen målestokk.
Arkitektur overalt – Farge
Hensikten med dette opplegget er å la barna erfare hvordan farger påvirker et rom eller et bygg, og de får...
Arkitektur overalt – Form
I dette opplegget kan barna lære om to- og tredimensjonale grunnformer og å gjenkjenne formene i arkitektur. Våre omgivelser er...
Arkitektur overalt – Lys
I dette opplegget lærer barna om dagslys og elektriske lyskilder, og om lys og skygge. Uten lys ser vi ingen...
Arkitektur overalt – Materialer
Hvordan kan vi gi barna begreper om og erfaringer med ulike materialersom det bygges hus av ? Vi er hele...
Arkitektur overalt – Konstruksjon
Hensikten med dette opplegget er å lære barna om samspillet mellom tyngdekraft, naturkrefter, konstruksjon og materialer. Konstruksjon er hvordan ting...
Arkitektur overalt – Nærmiljø
Hensikten med dette opplegget er å gjøre barna oppmerksomme på nærmiljøet rundt barnehagen og hva det består av. Ligger barnehagen...
Arkitektur overalt – Rom
Hensikten med dette opplegget er å lære barna om samspillet mellom tyngdekraft, naturkrefter, konstruksjon og materialer. Opplegget er hentet fra...
Arkitektur overalt – veiledning til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen
Har du tenkt på hvilke materialer barnehagen du jobber i er bygget av? Har du tenkt på hva som får...