Om senteret
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) bidrar til økt kvalitet i kunst- og kulturfagene i hele opplæringsløpet fra barnehage til lærerutdanning.
KKS jobber for økt interesse og kvalitet i kunst- og kulturfagene i barnehage, grunnopplæringen og lærerutdanningene. Senteret utvikler og formidler fagdidaktiske ressurser, kurs og konferanser, og har bygd opp en omfattende digital ressursbase.
KKS bidrar til at barnehager og skoler får økt kompetanse i å tolke og operasjonalisere rammeplaner og læreplanverk. Vi samarbeider med lærerutdanningene og andre institusjoner om kompetanseutvikling innen kunst- og kulturfag. Senteret er også rådgiver for nasjonale utdanningsmyndigheter innenfor det kunst- og kulturfaglige feltet.
Senteret initierer og driver fag- og forskningssamarbeid med nasjonale og internasjonale fag- og forskningsnettverk, organisasjoner og miljøer. Senteret har egen forskningsgruppe Kunst og kultur i opplæring (KKO). Vi er koordinerer det nasjonale nettverket for lærerutdannere innen kunst- og håndverk.
Senterets sentrale målgrupper er lærerutdanningene, barnehage- og skoleeiere, ledere og ansatte i barnehager og skoler samt pedagogisk-psykologisk tjeneste.
Oppdrag
KKS ble oppnevnt av Kunnskapsdepartementet i 2007 og har et nasjonalt oppdrag. Ansvaret for senteret ble overført til Nord universitet i 2018 jf Tildelingsbrev fra KD:
Kunnskapsdepartementet viser til beslutning om at ansvaret for Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen overføres til Nord universitet fra og med 1. januar 2018, jf. Prop. 1 S (2017-2018) og Meld. St. 21 (2016–2017) Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen. Tidligere mandater og avtaler mellom departementet og de nasjonale sentrene i grunnopplæringen er dermed ikke lenger gjeldende.
Departementet forventer at Nord universitet skal benytte de overførte midlene til å bidra til økt kvalitet i kunst- og kulturfagene i barnehagen og grunnopplæringen.
- Nord universitet skal bidra til engasjement for fagene og for økt interesse for opplæring i kunst- og kulturfag.
- Nord universitet skal videreføre arbeidet med forskningsformidling og praksisnær aktivitet og bistand basert på relevant forskning. Aktuelle målgrupper for arbeidet er lærerutdanningene, skole- og barnehageeiere, ledere og ansatte i barnehager og skoler og PP-tjenesten.
- Nord universitet skal bidra til at barnehager og skoler får økt kompetanse til å tolke og operasjonalisere rammeplanen og læreplanverket.
- Nord universitet skal videre støtte andre institusjoner og særlig lærerutdanningene i deres arbeid med kompetanseutvikling innenfor kunst- og kulturfag i skolene og barnehagene.
- Ved behov skal Nord universitet også være rådgiver for nasjonale utdanningsmyndigheter innenfor dette fagfeltet.
Nord universitet
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen er organisatorisk tilknyttet Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet i Bodø. Senterleder deltar i utvidet ledergruppe ved fakultetet.
Kort om senteret på samisk – https://kunstkultursenteret.no/samisk/
Sørsamisk: Nasjonaalejarnge tjeahpoe- jïh kultuvrese ööhpehtimmine
Lulesamisk: Nasjåvnålasj dájdda- ja kultuvrraguovdásj åhpadusán
Nordsamisk: Nationála dáidda- ja kulturguovddáš oahpahusasEngelsk:
Kort om senteret på Engelsk – https://kunstkultursenteret.no/english/
The Norwegian Centre for Arts and Culture in Education