iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Illustrasjon to barn

Kunst- og kulturfag på vent?

Kartlegging og analyse av kunst- og kulturopplæring i grunnskolen i Norge i 2022

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) ved Nord universitet, inviterer til lansering av forskningsrapporten Kunst og kulturfag på vent? Kartlegging og analyse av kunst- og kulturopplæring i grunnskolen i Norge 2022.

Tekst: Merete Hassel, seniorrådgiver, KKS / Illustrasjon: Nora Thue-Prepsl

Lansering

Tid: 1. juni 2023 kl. 10.00 – 11.45

Sted: Litteraturhuset i Oslo, Wergelandsveien 29, Oslo, Kverneland, 2.etg

Arrangementet vil strømmes direkte.

Rapporten

Kartleggingen er initiert av KKS og ble gjennomført av Oxford Research høsten 2022, om lag 10 år etter at professor Anne Bamford publiserte rapporten Kunst- og kulturopplæring i Norge 2010/2011, der hun ga tydelige signaler om behovet for tiltak som kunne styrke kunst og kulturfaglig innhold i opplæringsfeltet, kulturskoler og Den kulturelle skolesekken.

En læreplan senere, innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger og lærerutdanning for praktiske og estetiske fag, samt politiske strategier for økt skaperglede, engasjement og utforskertrang, erfarer Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen igjen behovet for å sette kunst- og kulturopplæringen i grunnskolen på agendaen.

Målet med kartleggingen er å bidra med et kunnskapsgrunnlag som kan konkretisere nødvendige satsingsområder, iverksette tiltak og initiere videre forskning

Ann Karin Orset, senterleder, KKS

Rapporten vil publiseres på nettsiden i forkant av lanseringen.

Mer informasjon

Mer informasjon og program kommer på nettsiden.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.