Gå til hovedinnhold
Ung jente med rosa genser og iPad

Illustrasjonsfoto: Devon Christopher Adams

Smartteknologi og apper som inkluderende verktøy i kunst og kultur for personer med funksjonsnedsettelser

Kunst og kultur er viktige elementer i menneskers liv. Det å kunne oppleve og kunne uttrykke seg med visuell kunst, musikk og bevegelse betyr mye for oss. Noen trenger spesiell tilrettelegging for å få dette til. I denne artikkelen viser Hilde Fresjarå fra Nav hjelpemidler og tilrettelegging eksempler på hvordan man kan bruke apper på telefon og nettbrett for å få til en slik tilrettelegging.

Tekst: Hilde Fresjarå, Nav hjelpemidler og tilrettelegging, Kunnskapsbanken.(2017).
Revidert august 2025.

Appbeskrivelser på Kunnskapsbanken

Kunnskapsbanken er et nettsted fra Nav hjelpemidler og tilrettelegging. Her finner du temasider om bruk av smartteknologi og applikasjoner (apper) for mennesker med nedsatt funksjon. En fagredaksjon med rådgivere fra Nav hjelpemiddelsentral er ansvarlig for sidene.

Apper i kunst- og kulturfag

Musikk og lyd

Kunnskapsbanken har samlet informasjon om apper som kan hjelpe personer med funksjonsnedsettelser til å velge og lage musikk. Flere av beskrivelsene er laget i samarbeid med SKUG-senteret ved kulturskolen i Tromsø kommune.

Beskrivelsene finner du på Kunnskapsbanken – apper som gjør musisering og lytting til musikk enklere

Visuell støtte og kreativitet

På kunnskapsbanken finner du også en kategori med apper for barn og unge. Her ligger flere eksempler på apper som kan brukes for å lage digitale bøker og visuelle historier.

Eksempler på disse er:

Appsidene på Kunnskapsbanken viser også eksempler på apper for personer som trenger støtte i å forstå årsak/virkning, tidsforståelse, matematikk og lese- og skrivestøtte.

Eksempler på bruk av teknologi på Kunnskapsbanken

På Kunnskapsbanken finner du også temasider og artikler om hjelpemidler og tilrettelegging for personer med nedsatt funksjon.

Jeg vil særlig trekke fram to artikler som viser hvordan kulturskolen kan tilrettelegge for at flere kan delta i musikkundervisning.

Det er en artikkel av Kaja Lid, lærer i tilrettelagt musikk, Åfjord kulturskole og Indre Fosen kulturskole. Hun viser hvordan musikk kan være en nøkkel til å inspirere barn til å utforske og mestre kommunikasjonsverktøy.

I artikkelen «Spill musikk med øynene eller brytere, viser musikklærer Elin Skogdal hvordan SKUG-senteret (Samspill og Komponering Uten Grenser) driver tilpasset musikk-opplæring for elever med funksjonsnedsettelser.

Artikkelforfatter Hilde Fresjarå er seniorrådgiver i NAV hjelpemidler og tilrettelegging, Hun er utdannet spesialpedagog med hovedfag i spesialpedagogikk og lang erfaring med undervisning og tilrettelegging av IKT for elever med særskilte behov.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.