iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Illustrasjon. Blå og grønn overlapper hverandre. Hvite bobler

Utsnitt av forsiden til boken Sangglede og stemmebruk i skolen.

Sang som ressurs i et tilrettelagt opplæringstilbud 

Her finner du lydklipp og film knyttet til kapittelet «Sang som ressurs i et tilrettelagt opplæringstilbud».

Tekst og media: Anne-Linn Vatnedalen Vik, Gunnfrid Størkersen Fjelde og Therese Reinsnes

Bli med inn på STOLT og del noen musikkøyeblikk med oss i lyd, film og bilder

En heisang med litt fart der barna du ønsker velkommen kan svare «hei» enten med ord eller sin lyd i mikrofon, et slag på ei tromme som holdes fram eller sin bevegelse. Stopp gjerne opp og vent når barna skal svare. Vi bruker å synge et helt vers til hver elev ettersom mange trenger litt tid på å komme i gang.

Hei på deg!

Her er tromma

Aktiviteten fungerer best med to voksne, der den ene styrer tromma og den andre akkompagnerer på piano eller gitar. I del en holdes tromma frem til en og en elev som får slå et slag på bestemt sted; bang! I del to får elevene trommesolo. Akkompagnementet følger elevens intensitet og tempo. I denne aktiviteten er vi alle sammen om å få noe til å skje. Vi gir rom for, og venter på hverandre, og vi lytter til de ulike uttrykkene i gruppa.


Sangen inviterer til å holde noen i hånden, men viktigst av alt; å være sammen. Jeg tilbyr deg en hånd og byr deg opp til dans, du deltar på din måte. Vi løfter hendene opp og ned. 1, 2 og 3 kan markeres med klapp, tydelig rytmisk bevegelse eller telling med fingrene.

Hold meg i hånden

Kvil på fanget

Våre elever trenger hjelp til å finne ro og nok hvile i en aktiv hverdag med mange arbeidsoppgaver og treninger. Kvil på fanget er en avslutningssang som kan passe på slutten av FysMusgrupper, dansetimer, lyttetimer, eller bare en til en hvor som helst. Teksten er enkel og repeterende: Kvil på fanget, pust med magen.


Sangen kan brukes som en rammeaktivitet hvor barnet oppmuntres til å delta med stemmen. Tilpass tempo, dynamikk og karakter for å møte barnets følelsesuttrykk. Man kan også jobbe med å gjenkjenne og uttrykke ulike følelser. Lengden på delene hvor barnet fyller inn kan være korte eller lange.

Toner i vår kropp

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.