Maleteknikker med Quiver
I dette opplegget skal elevene lage sine egne tegninger eller malerier, ta bilder av disse med kamera på nettbrett, for deretter å se bildene komme til live på et tredimensjonalt lerret. Dette gir elevene muligheter til å eksperimentere med effekter inspirert av blant annet Vincent van Goghs «Stjernenatt» og Edvard Munchs «Skrik».
Målgruppen er elever på 1. og 2. trinn, men opplegget kan enkelt tilpasses eldre elever.
Tekst, foto og video: Kris Leslie Munthe / barnevakten.no
Froskens livssyklus
Fra egg og rumpetroll til fullvoksne amfibier – livssyklusen til frosker er spennende saker!I dette tverrfaglige undervisningsopplegget jobber elevene med...
Symboler fra Nepal
I dette undervisningsopplegget jobbes det både analogt og digitalt med kulturelle og religiøse symboler i Nepal. Ved hjelp av appen...
Temapakke: Tegning
Tegning er en av flere temabaserte pakker i kunst og håndverk. Målet med temapakken er å belyse betydningen av tegning i...
En tegners hverdag
«Det er så utrolig mange måter å uttrykke seg gjennom tegning på», mener Bjørnar K. Meisler, tegner og kunstpedagog. I...
Tegningens betydning
På denne siden har vi samlet tre inspirerende artikler om tegningens funksjon og betydning for barn, ungdom og voksne. Forfatteren,...
Visuell kommunikasjon og utvikling av tegneferdigheter
Hvordan tegning fremstilles i læreplanen har betydning for hvordan lærere oppfatter og praktiserer tegning i sin undervisning. Bente Helen Skjelbred,...
Sosiokulturell teori – en venn i tegneundervisningen
«Tegning foregår alltid i en kontekst, i en sammenheng. Å forstå tegning som sosial og kulturell er grunnleggende for hvordan...
Tegning og hjernen
– om tegningens nytteverdi som undervisningsverktøy Hva er tegning, og hva skjer i hjernen når vi tegner?«I utgangspunktet er det...
Digital versus analog tegning
«Den hybride skolen er kommet for å bli. Den analoge skolen er historie, men samtidig er det ingen magi med...
Observasjonstegning – SOPP
Dette undervisningsopplegget inkluderer både tur ut i nærområdet og innsamling av estetiske impulser og objekter. Materialet elevene samler brukes videre...
Sentralkomposisjoner
«Jeg har alltid et ruteark liggende,» forteller kunstner Anne Rolfsen til Tegnerforbundet. Denne tegneoppgaven er inspirert av arbeidene Rolfsen utfører på...
Tegn stort – utforskende tegning
«Utvikling av tegneferdigheter er her helt grunnleggende for å kunne kommunisere ideer, erfaringer, budskap og sammenhenger», står det under kjerneelementet Visuell...
Gjør tegningene levende!
Hva om elevene kunne skape bevegelse i egne tegninger kun med et tastetrykk på iPaden? Hva om de kunne se...