Gå til hovedinnhold
Analoge og digitale tegninger av non-figurativt bilde.

Maleteknikker med Quiver

I dette opplegget skal elevene lage sine egne tegninger eller malerier, ta bilder av disse med kamera på nettbrett, for deretter å se bildene komme til live på et tredimensjonalt lerret. Dette gir elevene muligheter til å eksperimentere med effekter inspirert av blant annet Vincent van Goghs «Stjernenatt» og Edvard Munchs «Skrik».

Målgruppen er elever på 1. og 2. trinn, men opplegget kan enkelt tilpasses eldre elever.

Tekst, foto og video: Kris Leslie Munthe / barnevakten.no

Fargeleggingsarket «Yuri the Painter» fra appen Quiver kan brukes som ren projektor der barna tegner eller maler fritt. Dermed er det stort rom for kreativitet og utfoldelse, samtidig som læreren står fritt til å utforme fagdidaktiske rammer for den analoge aktiviteten. Skriv ut arket «Yuri the Painter» og la elevene jobbe ut fra de rammene som settes av lærer. 

Når tegningene overføres til tredimensjonal form via appen, kan elevene bruke dem som utgangspunkt for utforsking og eksperimentering av unike kjennetegn med form, farge og teknikker brukt i berømte malerier.   

I tillegg til analoge tegninger og malerier, kan man hente frem bilder tatt med kameraet til nettbrett og mobil, som også blir presentert på lerret. Via noen enkle tastetrykk kan bildene bli totalt forvandlet med med effekter inspirert av kjente maleres teknikker.

De ulike filtrene man kan velge mellom er inspirert av:

  • Vincent van Goghs «Stjernenatt»
  • Edvard Munchs «Skrik»
  • Natasha Bouchillons «June Tree»
  • Wassily Kandinskys «Composition VII»
  • Kathryn Corletts «Feathers, Petals & Leaves»
  • Pablo Picassos «The Muse»
  • Francis Picabia «Young American Girl»
  • Katsushika Hokusai «The Great Wave off Kanagawa»
  • Siste maleri er av ukjent kunstner

Hvordan bruke appen?

Når elevene har malt eller fargelagt bildet sitt henter de frem appen. På skjermen ser elevene bildet de har laget vist på et tredimensjonalt lerret, stående ved siden av dyrefiguren eller maleren Yuri.

Bildet kan vendes og man kan gå nærmere eller lengre unna for å se staffeliet fra ulike vinkler. En neste funksjon i appen henter frem bilder som er lagret på enheten eller man kan knipse bilder der og da. Bildene man tar blir også vist på lerret.

På en verktøylinje ser man kjente malerier. Ved å trykke på en av disse forvandles bildet med samme kjennetegn som det berømte maleriet man velger. På den måten blir appen et mellomledd og et stillas som bokstavelig talt kobler elevenes bilder med historiske kunstverk.

Her er en kort instruksjonsvideo som viser prosessen:

Til refleksjon

Ta utgangspunkt i ett eller flere av maleriene i listen over. Hent frem et kunstverk og reflekter sammen over:

  • Hva slags motiver kan vi se i bildet?
  • Hvilke farger og former har maleren brukt?
  • Er det rette streker og former, eller ikke – hvorfor har maleren valgt den teknikken?
  • På hvilken måte er maleriet annerledes enn om et ekte bilde hadde vært tatt med et kamera?
  • Dersom man viser flere malerier til elevene: Hvordan skiller disse maleriene seg fra hverandre? Hva er likt og hva er forskjellig?

Man kan også bruke muligheten til å formidle noen fakta om maleren og maleriet til elevene. Ved å lage en punktliste om hva som kjennetegner til maleri(ene)– kan elevene så lage sine egne, inspirerte verk. En annen mulighet er at elevene tar bilder med nettbrett/mobilen av ulike motiver, for eksempel av sitt eget ansikt og bruke Munch-inspirerte effekter på det eller fotografere et bybilde og la det inspireres av Van Gogh-effekter.

På en verktøylinje ser man kjente malerier. Ved å trykke på en av disse forvandles bildet med samme kjennetegn som det berømte maleriet man velger. På den måten blir appen et mellomledd og et stillas som bokstavelig talt kobler elevenes bilder med historiske kunstverk.

Praktiske tips til bruk av appen Quiver

Selv om appen i utgangspunktet er enkel å bruke, er det noen grep som gir bedre forhold ved bruk av appen.

  1. Ha godt lys i rommet
  2. Bruk god tid på selve fargeleggingen for å få best mulig digitalt resultat
  3. Når elevene skal skanne fargeleggingsarkene, må de først skanne QR-koden for å aktivere arket
  4. Trykk på skjermen for å fokusere kameraet. Særlig med fargeleggingsarket «Yuri the Painter» er dette viktig for å unngå at bildet blir tåkete i digital form.!

I teksten om underveisvurdering for 1. og 2. trinn står det:

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kunst og håndverk på 1. og 2. trinn når de bruker hender og verktøy til å forme i forskjellige materialer, forteller gjennom digitale og visuelle medier og samtaler om opplevelser av kunst, gjenstander og bygninger.

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får varierte sanseerfaringer, bidra i praktisk utforsking og dele ideer og opplevelser. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kunst og håndverk. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i å fortelle gjennom bilder, forme i materialer og delta med egne meninger i skapende prosesser

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.