Arkitektur og design – å lage et rom i miniatyr
Undervisningsopplegget gjennomført på Bankgata barne- og ungdomsskole viser hvordan elevene på ungdomstrinnet kan jobbe med temaene arkitektur, design og målestokk i kunst og håndverk, samt i valgfaget design og redesign. Fagene matematikk og naturfag kan også knyttes til opplegget.
I denne oppgaven skal elevene gjennom eget arbeid bli kjent med nordisk design. De skal kunne se nordisk design i et internasjonalt perspektiv og de skal kunne gjøre rede for særtrekk ved nordisk design. Elevene skal også lære å innrede rom etter smak, stil og kunne visualisere egne ideer. De skal kunne lage bærende konstruksjoner i ulike materialer. De ulike møblene skal lages i riktig målestokk i forhold til størrelsen på rommet de lager. Undervisningsopplegget inneholder også en fordypningsoppgave som går ut på å lyssette et rom. Her kan man jobbe med naturfaglige prinsipper. Oppgaven kan tilpasses ulike elevgrupper. Fordypningsoppgaver ligger under punktet med tilleggsressurser.
Introduksjon og bakgrunn
Bodøpiloten er et samarbeidsprosjekt mellom Bodø kommune, Nordland fylkeskommune, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen og Universitetet i Nordland. Bankgata skole har deltatt i piloten og har blant annet vært med på å utarbeide en lokal læreplan fra 1.-10. trinn i kunst og håndverk. Med utgangspunkt i denne læreplanen, skal elevene på 9. trinn på Bankgata ungdomsskole lage et rom i miniatyr. De skal også designe en stol, bli kjent med nordisk design og bruke fotoredigeringsprogram som for eksempel Photofiltre. Se punktet med tilleggsressurser. Grunnen til at skolen valgte akkurat dette programmet, er at det er gratis og innehar flere av de funksjonene som blant annet Photoshop har.
Eget prosjekt i design og redesign
I denne perioden skal elevene selv velge teknikk og materiale – og om de vil lage en bruksgjenstand eller et...
Redesign av silo
Rundt omkring i Norge står det mange siloer som ikke lenger er i bruk. I dag ser vi en økende interesse...
Fra mareritt til favoritt – redesign av klasseromsstol
Elevene skal ta utgangspunkt i en gammel og slitt klasseromsstol og deretter forvandle den til sin personlige favoritt. Undervisningsopplegget tar...
Opp, ned og opp igjen! Gjenbruk og redesign i norsk skole
Ingvard Bråten har skrevet en forskningsbasert artikkel for KKS, som setter gjenbruk og redesign inn i en historisk, miljømessig og...