window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-H6QZF846HD'); iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold

Eget prosjekt i design og redesign

I denne perioden skal elevene selv velge teknikk og materiale – og om de vil lage en bruksgjenstand eller et kunstprodukt. Elevene skal lære å søke inspirasjon og benytte perioden til å utforske og skape noe de virkelig har lyst til å lage. Verden er åpen! De kan støpe i betong, spikke, male, studere mønster eller lage plakat for en miljøkampanje, arbeide med «visual mending» eller prøve ut uvante
materialkombinasjoner i knagger eller smykker. Elevene vurder muligheter for gjenbruk i alle ledd prosjektet og hvordan de kan begrense materialbruk og miljøbelastning når de arbeider i verkstedene.

Lærer viser elevene ulike teknikker man kan arbeide med innen design og redesign, og forslag til hvordan man setter opp en prosjektplan for perioden. Lærer viser også elevene i hvilke nettfora de kan søke etter inspirasjon og hvordan de kan gjøre søk som leder frem til elevens valgte interesseområde.

Dette skal leveres:

  • Prosjektplan med skisser
  • Minst tre materialskisser
  • Arbeidstegning
  • Sluttprodukt
  • Muntlig presentasjon
Utforskning av dekorteknikker på betong, elevarbeid Ener Ungdomsskole.

Fremdriftsplan

1) Elevene får etter tips fra lærer litt tid til å søke inspirasjon på internett og samtale om dette etterpå for å utforme en plan.

2) Elevene lager en prosjektplan med beskrivelse av produktet de vil lage og hva de ønsker å utforske (eks. en teknikk, fargebruk, materialkombinasjoner). Elevene skriver en liste over det de trenger av materialer og utstyr. Elevene tegner enkle skisser for å vise ideene sine. Prosjektplanen godkjennes i fagsamtale med lærer før elevene starter utforskningen.

3) Elevene gjør utprøvninger og lager minst tre materialskisser. I samarbeid med en medelev vurderer de hverandres materialskisser opp mot prosjektplanen og diskuterer hva som bør videreføres i sluttproduktet.

4) Elevene lager en arbeidstegning av sluttproduktet som viser mål, eventuelle
sammenføyninger og forklarende tekst.

5) Elevene lager produktet/ene.

Kan bjørkeskiver bli til noe jeg vil ha på veggen? Elevarbeid Ener Ungdomsskole

6) Elevene forbereder en muntlig presentasjon på 10 minutter der de vurderer sin egen utforskning, sluttproduktet og hvordan de har lykkes i å minimere miljøbelastningen. Elevene gjør rede for verdien av design og redesign i et miljø- og samfunnsperspektiv og reflekterer over hvordan eget prosjekt bidrar.

Tilpasset opplæring

Når elevene lager sin egen prosjektplan vil vanskelighetsgrad og nivå kunne tilpasses i samtale med lærer før elevene starter med utforskning og bestemmer seg for sluttprodukt.

Elevene bør oppfordres til å søke inspirasjon fra profesjonelle kunstnere og designere. Klesdesigner og skredder Veronika Glitsch, viser hvordan en bukse kan transformeres til et skjørt med rynkeeffekt.

Elevene skriver opp nye fagbegrep og forklaringer på disse mens de arbeider og bruker disse i sin presentasjon der det er naturlig.

Vurdering i undervisningsperioden

  • Fagsamtale med lærer før godkjennelse av prosjektplan med utgangspunkt i vurderingsmodellen med hensyn til estetikk, funksjonalitet og miljø.
  • Vurdering av medelevs utprøvningsrekke før oppstart på sluttprodukt.
  • Egenvurdering ved hjelp av kompetanseprofil.
  • Sluttvurdering med karakter, kompetanseprofil og fremovermelding.

Elevenes kompetanseprofil:

Lærer og elev tegner piler fra midten av sirkelen. Den innerste sirkelen representerer lav måloppnåelse (karakter 1-2) og den ytterste representerer høy måloppnåelse (karakter 5-6). I tekstboksen er forventningene ved høy måloppnåelse beskrevet.

Karakter på oppgaven:

Kommentar og fremovermelding fra læreren:

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.