Gosen skole Foto: Jan Inge Haga
Nytt skoleår – nye ressurser
Etter en velfortjent sommerferie er mange lærere allerede ferdig med første skoledag, mens andre har planleggingsdager denne uken. August kan være en hektisk måned med mye som skal på plass og undervisningsopplegg som skal lages.
Vi i KKS jobber kontinuerlig med å hente inn og produsere læringsressurser som er knyttet til de nye læreplanene.
Vi har laget flere ressurser for musikkfaget som passer fint i oppstarten av skoleåret. Den ene ressursen handler om kartlegging av hvilke musikkressurser som kan ligge i elevgruppen. Den andre er et opplegg hvor klassen lager en ryddesang med utgangspunkt i sea shanty. De to siste er ressurser som tar for seg den eksperimentelle komponisten John Cage sitt stykke 4’33. I disse ressursene utfordrer vi elevene til å reflektere og diskutere rundt hva musikk er.
Klikk på lenkene nedenfor for å se ressursene.
I tillegg har vi samlet flere ressurser som passer fint i årstiden vi går inn i nå. Vi vil oppfordre alle lærere til å ta undervisningen ut av klasserommet og bruke mulighetene som ligger i å skape i og av naturen.
Videre lesing
Det å lage et produkt i og av naturen handler også om bærekraft. Ingvill Gjerdrum Maus, førsteamanuensis ved OsloMet, skriver om Design for bærekraft (DfB, Design for Sustainability, DfS). Dette er en samlebetegnelse på metoder for å designe produkter og systemer som ivaretar bærekraftige miljø. I skolesammenheng handler det om hvordan elever kan øke sin forståelse av produkters miljøpåvirkning og hvordan denne kan reduseres, ved å reflektere over spørsmål om miljøhensyn i et produkt de selv har laget. Artikkelen finner du her:
Les også artikkelen Recycling – Upcycling, om sammenhengen mellom kunst, teknologi, bærekraft og didaktikk.