Har du innspill til våre nettsider?  – Klikk her for å gi oss din tilbakemelding!

Kompetansepakke: Å skape i natur

Å skape i natur er den første av flere temabaserte kompetansepakker i kunst og håndverk.

Målet med pakken er å inspirere til å ta i bruk naturen som læringsarena for å fremme skaperglede, engasjement og utforskertrang. Respekt for naturen, miljøbevissthet og bærekraft er sentralt i det nye læreplanverket. Å skape i natur viser flere veier inn til tverrfaglig undervisning, der sansing og tenkning, estetiske uttrykksformer og praktiske aktiviteter er sentralt.

Pakken passer for deg som underviser på mellom- eller ungdomstrinnet, men er svært relevant også på høyere nivå.

PC: Før pekeren over de minste sirklene for å få mer informasjon om hver enkelt ressurs. Trykk for å låse lesefeltet, og trykk igjen for å lukke.

Telefon/tablet: Trykk på de minste sirklene for å åpne lesefeltet. Trykk på samme sirkel for å lukke lesefeltet.

**** Vi oppdaterer for optimaliseringen for mobilbruk. Opplever du problemer med å navigere på bildet nedenfor? Send gjerne en mail til orjan.olsen@nord.no med beskrivelse av problemet****

Kunst i natur

Ane Øverås er kunstner og initiativtaker til K-LAB, Kjerringøy Land Art Biennale, som ble etablert i 2007.  I videoen snakker Øverås om betydningen av Land art i bærekraftperspektiv, i kunsthistorisk kontekst og i didaktisk sammenheng.

Klikk på bildet for å se videoen. Varighet ca. 10 min.

"Sense of place" - Land art som kunstpraksis og kilde til bærekraft

Bærekraft går som en rød tråd gjennom artikkelen, skrevet av billedkunstnerne Stuart Ian Frost og Gunhild Lien, henholdsvis professor ved USN og førsteamanuensis ved INN. Frost og Lien går grundig inn i

  • Land art som fenomen
  • Land art som kunstpraksis
  • Land art som fagdidaktisk praksis

Klikk på bildet for å lese artikkelen.

Organismer i fjæresona

Forskertrioen Mette Gårdvik, Karin Stoll og Wenche Sørmo ved Nord universitet, Nesna, skriver inspirerende om et tverrfaglig samarbeidsprosjekt i kunst og håndverk og naturfag. Artikkelen er svært relevant med tanke på tverrfaglig undervisning og estetiske læringsprosesser.

Klikk på bildet for å lese artikkelen.

Flipped classroom

Grethe Langseth, blomsterdekoratør og pedagog, viser hvordan man kan bearbeide naturmaterialer til ulike produkter:

  • Uro i botanisk materiale
  • Konglekrans
  • Greinvase

Klikk på bildet for å se de tre videoene. Varighet a 3-4 min.

Workshop

Vi tilrettelegger for workshop med Land art som tema. Ta kontakt for tidspunkt og prisoverslag dersom du og dine kolleger har lyst til å delta. Klikk på bildet over for å sende oss en e-post.

Innholdet i pakken 

Innholdet tar utgangspunkt i nye læreplaner for kunst og håndverk. Pakken er, som modellen over viser, delt inn i fem delelementer:

  • En inspirasjonsvideo, «Kunst i natur»
  • En fagartikkel, «Sence of place   –  Land art som kunstpraksis og kilde til bærekraft»
  • En fagartikkel, «Organismer i fjæresona»
  • Tre flipped classroom-ressurser: videoer og framgangsmåte
  • En workshop, som vi er behjelpelig med å tilrettelegge for

Med dette får du som lærer noe teoretisk, noe skapende, noe didaktisk, noe reflekterende og noe å ta med tilbake til klasserom og verksted.

De enkelte elementene settes sammen etter ønske og behov, men vi anbefaler at du ser dem i sammenheng.

Lykke til med å skape i natur!

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.