Gå til hovedinnhold
Skriftlig oppgaveeksempel og to kvinner i samtale.

Ved hjelp av et konkret oppgaveeksempel diskuterer Marita Ivarsson Elverum og Kristine Norlander underveisvurdering.

Vurdering for læring – Oppgaveeksempel

I filmen presenterer og drøfter faglærerne Marita Elverum, Narvik videregående skole, og Kristine Norlander, Ås videregående skole, et konkret oppgaveeksempel fra Vg1 design og håndverk. Egenvurderingsskjema, vurderingsstopp, nivådelte kjennetegn for måloppnåelse og kompisvurdering belyses og diskuteres.

Forskrift til opplæringslova. (2006). Kapittel 3. Individuell vurdering i grunnskolen og vidaregåande skole (FOR-2006-06-23-724). https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5

Gamlem, S. M. (2015). Tilbakemelding for læring og utvikling. Gyldendal Akademisk

Meld. St. 28. (2015-2016). Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/

Lutnæs, E. (2018). Creativity in assessment Rubrics. https://www.designsociety.org/publication/40842/CREATIVITY+IN+ASSESSMENT+RUBRICS

NOU 2015:8. (2015). Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/

OECD. (2014). PISA 2012 Results: Creative Problem Solving Students’ skills in tackling real-life problems (Volume V). https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA-2012-results-volume-V.pdf

Opplæringsloven. (2022). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61). https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

Spencer, E., Claxton, G., Lucas,B. (2012). Progression in Student Creativity in School (OECD Education Working Papers No. 86). http://www.oecd.org/education/ceri/5k4dp59msdwk.pdf

Utdanningsdirektoratet. (2009). Bedre vurderingspraksis  –  Sluttrapport. https://www.udir.no/globalassets/upload/forskning/5/bedre_vurderingspraksis_sluttrapport_til_kd.pdf

Utdanningsdirektoratet. (2015 ). Vurderingspraksis. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/

Utdanningsdirektoratet. (2015). Underveisvurdering. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/om-vurdering/underveisvurdering/

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.