Forberedelser
Formålet med prosjektet var å lede elevene inn i en tekst med rik samhandling, hvor det ble arbeidet bevisst med kommunikasjon og identifisering, for til slutt å skape et felles visuelt uttrykk. Prosjektet ble planlagt og lagt inn i årsplanen. Litteratur og hjelpemidler ble anskaffet og gjester invitert i god tid.
Gjennomføring
Gruppearbeid ble valgt for å bruke den enkelte elevs styrke, gi en god opplevelse av mestring og gjennom dette mulighet til utvikling og prosjekt ble valgt som metode. Elevene ble fra starten bevisstgjort om at de ved ferdig produkt skulle presentere dette for andre. Kommunikasjon var et sentralt læringsmål.
Høytlesing
For å skape forståelse for teksten var det viktig å formidle denne på flere måter. Det ble brukt en muntlig fortellerstemme, gjentatte repetisjoner og ulike innfallsvinkler som for eksempel rollespill, musikk og visualisering av tekst ved bruk av konkreter.
Kunstproduksjon
Elevene laget en skisse for bildet. Lærer var sekretær som tegnet og noterte. Elevene malte selv ark med de nødvendige fargene og brukte sin egen fantasi til utvikling av bildet. Under monteringen hadde hver elev ansvar for sine selvlagede figurer og plassering av disse. Dette krevde en stor grad av kommunikasjon og samhandling.
Bildets størrelse var 1,5m (bredde) × 1m (høyde). Motiv og farge kan oppfattes gjennom bildet.
Vernissasje
Etter tre måneder kunne en stolt elevgruppe presentere mesterverket sitt. Dette ble gjort på følgende måte: Medelever og personale fra skolen ble invitert til vernissasje. Gjestene ble ønsket velkommen av elevene i gruppa. De hadde lest inn en velkomsthilsen og spilt inn egenprodusert musikk på bånd. Etter presentasjonen av prosjektet var det sosialt samvær, hvor elevene selv sto for servering av hjemmelaget saft og sveler for de innbudte gjestene.
Dette undervisningsopplegget er utviklet for en gruppe elever med ulike funksjonsnedsettelser og er tilpasset for å skape mestring for den enkelte. Elevene har ulikt kognitivt nivå tilsvarende 3-6 år. Noen elever evnet å lese mekanisk og hadde også et relativt godt utviklede finmotoriske ferdigheter, mens en av elevene hadde svært dårlige finmotoriske ferdigheter og var i tillegg svaksynt. Felles for alle elevene var at de hadde behov for tydelig og langsom progresjon. De sosiale ferdighetene innad i gruppa var variable.
Lærer så denne modellen som grunnlag for flere prosjekter for denne uensartede elevgruppa. Undervisningsopplegget kan differensieres etter behov. Eksempel på andre prosjekter er blomsterprosjekt med toving og gardinprosjekt med potettrykk.