Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet
Arkitektur overalt – Lys
I dette opplegget lærer barna om dagslys og elektriske lyskilder, og om lys og skygge.
Uten lys ser vi ingen ting. Hva et rom brukes til, henger sammen med hva slags lys det er i rommet. Lyset på kjøkkenet og soverommet er forskjellig. Vi må ha både elektrisk lys og dagslys. Om vinteren er dagslyset sparsomt, derfor er norske arkitekter ekstra oppmerksomme på å skape riktig lys til rommene. En god arkitekt plasserer et hus i forhold til solen. Hvilke rom trenger mest mulig sol, og hvilke rom kan ligge mot nord? Jo høyere og større et hus er, desto mer skygge kaster det. Noen ganger om sommeren trenger vi skygge, men som oftest er den beste uteplassen der det er mest sol
Samling
Forberedelse
Globus og lommelykt, lekeobjekt.
Gjennomføring
Snakk om kunstig lys og dagslys. Demonstrer forskjell på dagslys og elektrisk lys ved å slukke for det elektriske. Steng også for dagslyset. Lys med lykten på globusen skrått ovenfra, da er det sommer. La lykten lyse skrått nedenfra, da er det vinter. Noen steder i Norge er det ikke sollys om vinteren. Barna ser hvordan sollyset endrer retning sommer og vinter, og observer hvordan lyset er ved ekvator og polene. Sett frem et lekeobjekt, en bil for eksempel, og snakk om skygge. Alle ting kaster en eller flere skygger. Er det flere lyskilder, kaster lekeobjektet flere skygger. Skyggene er forskjellige, fra bløte til harde. Barna observerer skyggen i forhold til vinkel og avstand på lykten, i dagslys og med
ulike elektriske lyskilder.
Aktivitet
Lyskilder
Utforsk rommets lyskilder ved å slukke og tenne, trekke gardinene fra og for. Tenn et stearinlys i full belysning. Da synes det nesten ikke. Slokk for andre lyskildene og betrakt stearinlyset, hva slags stemning gir det nå?
Skygger ute
Jo høyere og større hus, desto mer skygge. Hvordan er det å være i skyggen? Barna observerer skyggen til et bygg gjennom en dag. Med kritt tegner de konturen av skyggen hver time.
For de yngste
Heng opp en hvit tekstil på en snor på tvers av rommet og bruk en sterk lampe til å lyssette tekstilen. Barna viser hverandre sin egen skygge og blir bevisst på egen skygge. Ett og ett barn eksperimenterer med skyggen sin mens de andre betrakter.
Lommelyktlek
Slukk alt lys og trekk for gardinene. Gi barna lommelykter som de kan utforske egen skygge i ansiktet, eller lys og skygge i rommet med. En liten gruppe barn kan få samme opplevelsen under et bord dekket med teppe.
Fordypning
Solens gang
Bruk et kompass, og snakk om himmelretningene og om hvor solen kommer opp og hvor den går ned. Hvordan er barnehagen plassert i forhold til solens gang. Hvilke rom i barnehagen får mest lys/sollys?
Skyggeformer
Observer skyggen på gulvet fra arket med de negative formene som er hengt opp i vinduet (oppgave under Form). Legg et stort ark på gulvet, tape fast og tegn konturene av skyggen. Vent en time og legg merke til hvordan skyggene flytter på seg.
Uterefleksjon
Hva kaster skygge på barnehagebygget? Trær, andre hus eller ingen ting? Dokumenter skyggene på bygget med et kamera, og ta gjerne flere bilder i løpet av en dag. Skriv ut og heng opp på veggen i rekkefølge etter hvilket tidspunkt bildet er tatt. Kan dere se en forskjell gjennom dagen?
Skyggelek
Overhead brukes til å leke med lys og skygge direkte på glassflaten. Utforsk ulike materialer og former på overheaden. Lag små fortellinger sammen med barna mens scenene utspiller seg på glassflaten og den opplyste veggen. Materialer som bobleplast, blonder og myggnetting kan danne bakgrunn, mens papir, tekstil og garn kan være bevegelige elementer i forgrunnen.
På tur
Gå en tur i en tett løvskog, og se på skyggene bladene og greinene kaster på bakken og på dere. Sammenlign med andre steder dere beveger dere på tur, der det ikke er skygger eller store skygger fra hus.
Arkitektur overalt – veiledning til pedagogisk arbeid med arkitektur i barnehagen
Har du tenkt på hvilke materialer barnehagen du jobber i er bygget av? Har du tenkt på hva som får...
Arkitektur overalt – Farge
Hensikten med dette opplegget er å la barna erfare hvordan farger påvirker et rom eller et bygg, og de får...
Arkitektur overalt – Form
I dette opplegget kan barna lære om to- og tredimensjonale grunnformer og å gjenkjenne formene i arkitektur. Våre omgivelser er...
Arkitektur overalt – Konstruksjon
Hensikten med dette opplegget er å lære barna om samspillet mellom tyngdekraft, naturkrefter, konstruksjon og materialer. Konstruksjon er hvordan ting...
Arkitektur overalt – Materialer
Hvordan kan vi gi barna begreper om og erfaringer med ulike materialersom det bygges hus av ? Vi er hele...
Arkitektur overalt – Nærmiljø
Hensikten med dette opplegget er å gjøre barna oppmerksomme på nærmiljøet rundt barnehagen og hva det består av. Ligger barnehagen...
Arkitektur overalt – Rom
Hensikten med dette opplegget er å lære barna om samspillet mellom tyngdekraft, naturkrefter, konstruksjon og materialer. Opplegget er hentet fra...
Arkitektur overalt – Målestokk
Målestokk handler om størrelsesforhold; at noe enten er forminsket eller forstørret, eller at det har sin faktiske størrelse. I dette...