Å lese i musikk
Å kunne lese innebærer blant annet å kunne avkode en rekke symboler, bokstaver og å gi mening til et abstrakt uttrykk. Hva betyr det? Denne filmen viser noen eksempler på hvordan man kan ta i bruk varierte lesemetoder i undervisningen.
Å kunne lese i musikk er å tolke og forstå ulike musikalske tekster, både nedskrevne musikalske tegn og symboler og tekster sammensatt av flere modaliteter, digitalt og i sceniske fremføringer. Utviklingen i å kunne lese i musikk går fra å kunne gjenkjenne, samtale om og bruke enkle tegn og symboler til å kunne nyttiggjøre seg ulike notasjonsformer i musikalsk samhandling og å kunne forstå og reflektere over bruk av musikk, dans og tilhørende virkemidler i stadig mer komplekse uttrykk (Kunnskapsløftet 20, MUS01‑02).
Vi vil merke at følgende teksten er skrevet under Kunnskapsløftet 2006.
Tekst: Eldar Skjørten
Å lese en bok innebærer å avkode en rekke symboler – bokstavene – og å gi mening til et abstrakt uttrykk. Begrepet innebærer å følge bokstavrekken med øynene, avkode, tolke og gjerne forstå meningen bak. En liknende avkoding foregår også når vi lytter til musikk. Vi mottar den som et abstrakt uttrykk og opplever gjennom en bevisst eller intuitiv tolkning. I denne prosessen vil vi ubevisst forsøke å organisere det vi hører i meningsfulle helheter, vi leter etter ting vi kjenner fra før og vi forholder oss til det ukjente. Lesing av tekst og lytting til musikk har altså det til felles at vi mottar, organiserer og gir mening til et abstrakt uttrykk og på den måten kan lytting til musikk innebære en form for lesing i utvidet forstand. I en del sammenhenger kan altså lytting til musikk likne det på å lese en tekst. Det samme skjer når elevene leser besifring eller grafisk og tradisjonell notasjon.
Evnen til å konsentrere seg over tid er en forutsetning for å utvikle leseferdighet. Konsentrasjon over tid kan også utvikles gjennom konsentrert lytting og musikalsk samspill. Dette gir en supplerende innfallsvinkel til å oppøve konsentrasjonsevnen vi trenger som en del av leseferdighetene. På dette perspektivet ville det være en misforståelse å tro at lesing av fagtekster er den eneste måten musikkfaget kan bidra til å utvikle grunnleggende leseferdigheter. Men lesing av bokstaver kan likevel også ha sin plass i et utøvende musikkfag, for eksempel under innlæring av sanger og i sammenheng med emner som musikkhistorie, refleksjoner om bruk av musikk osv.
En musikklærer som kjenner grunnleggende trekk i leseopplæringen vil lettere vite hvordan undervisningen kan legges opp slik at elever på alle nivåer kan jobbe med teksten, enten det er for å tilegne seg kunnskap eller skape et musikalsk uttrykk.