Marita Ivarsson Elverum og Kristine Norlander diskuterer underveisvurdering.
Vurdering for læring – Underveisvurdering
Hvordan tilpasse dialogen slik at hver enkelt elev får vokse faglig? Hvordan snu fokuset fra karakterorientering til vektlegging av hva elevene faktisk lærer? Underveisvurdering eller formativ vurdering har mange muligheter når man arbeider i prosess og for eksempel med mappevurdering.
I filmen reflekterer faglærerne Kristine Norlander, ved Ås videregående skole, og Marita Ivarsson Elverum, ved Narvik videregående skole, over underveisvurdering som redskap i undervisningen.
Gamlem, S. M. (2015). Tilbakemelding for læring og utvikling. Oslo: Gyldendal Akademisk
Hopfenbeck, T., Tolo, A., Florez, T. & El Masri, Y. (2013). Balancing trust and accountability?
The Assessment for Learning Programme in Norway (OECD-rapport). Kunnskapsdepartementet. https://www.oecd.org/education/ceri/Norwegian%20GCES%20case%20study%20OECD.pdf
Kunnskapsdepartementet. (2016). Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet. (Meld. St. 28, 2015 – 2016). Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/
Lutnæs, E. (2018). Creativity in assessment Rubrics. https://www.designsociety.org/publication/40842/CREATIVITY+IN+ASSESSMENT+RUBRICS
NOU 2015:8. (2015). Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/
OECD. (2014). PISA 2012 Results: Creative Problem Solving Students’ skills in tackling real-life problems (Volume V). https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA-2012-results-volume-V.pdf
Opplæringsloven. (2022). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61). https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4
Spencer, E., Claxton, G., Lucas,B. (2012). Progression in Student Creativity in School (OECD Education Working Papers No. 86). http://www.oecd.org/education/ceri/5k4dp59msdwk.pdf
Utdanningsdirektoratet. (2009). Bedre vurderingspraksis – Sluttrapport. https://www.udir.no/globalassets/upload/forskning/5/bedre_vurderingspraksis_sluttrapport_til_kd.pdf
Utdanningsdirektoratet. (2015 ). Vurderingspraksis. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/
Utdannningsdirektoratet. (2015). Underveisvurdering. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/om-vurdering/underveisvurdering/
Vurdering for læring – Egenvurdering
Jamfør Forskrift til opplæringslova, § 3-12, skal elevene aktivt delta i å vurdere egen kompetanse og egen faglig utvikling. I filmen diskuterer...
Vurdering for læring – Oppgaveeksempel
I filmen presenterer og drøfter faglærerne Marita Elverum, Narvik videregående skole, og Kristine Norlander, Ås videregående skole, et konkret oppgaveeksempel...
Vurdering i K&H, del 1: Fagrelevante kjennetegn i kunst og håndverk
I Fagrelevante kjennetegn i kunst og håndverk diskuterer Eva Lutnæs, postdoktor ved Institutt for estetiske fag, OsloMet, hvordan læreren kan utvikle...
Vurdering i K&H, del 2: Faglig progresjon og sammenhenger på tvers av verkstedperioder
Hvordan komme fram til felles vurderingsgrunnlag på tvers av hovedområdene i kunst og håndverkfaget? Eva Lutnæs tegner opp fire tverrgående...
«Kjempefint!» – om bruk av vurderingsstopp for å fremja læring
I denne fagartikkelen redegjør Liv Jorunn Helgestad, faglærer ved Kongsberg videregående skole, for termen vurderingsstopp og presenterer dette som en metode innen formativ vurdering....
Bedre vurdering i kunstfagene
Denne rapporten om bedre vurderingskompetanse skal både informere og inspirere til bevisstgjøring av eget arbeid med vurdering innenfor lærerutdanningen. Av...