Skisseboka
Kjerneelementene håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse skal prege innholdet og progresjonen i opplæringen. Kjerneelementene skal bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger for faget.
Kan systematisk bruk av skissebok være en måte å jobbe på for at elevene skal kunne mestre og bruke faget?
«Å tegne er et språk som er tilgjengelig for alle, og ikke bare for de få», sier førstelektor Bente Fønnebø ved OsloMet. Tegning er et universalspråk som kan hjelpe elevene å utvikle kreativitet og forestillingsevne. Ved å øve, øve jevnt og trutt vil elevene gradvis øve opp sin kompetanse når det gjelder å kommunisere ideer, erfaringer, budskap og sammenhenger.
Med utgangspunkt i kjerneelementet visuell kommunikasjon ser vi på om bruk av skissebok kan være en måte å utvikle forståelse for og aktiv bruk av det visuelle språket.
Dette er en av flere ressurser som er ment som inspirasjon til praktisk arbeid i klasserommet.