Foto: Kathrine Pedersen, rådgiver, KKS.
Sang og musikk i barnehagehverdagen
En nydelig vinterdag deltok vi på samlingsstund ute i Vågønes musikk og friluftsbarnehage. Der fikk vi både en musikalsk opplevelse og et innblikk i personalets erfaringer og tips til å løfte sang og musikk i barnehagen.
Tekst og foto: Tove Flæsen og Kathrine Pedersen, Rådgivere, KKS
Solen skinte og det dryppet fra tak. Svak klimpring på et el-piano hørtes da vi kom gående inn porten til barnehagen. Reinskinn lå klar rundt den lille huken der en liten gruppe barnehageansatte satt og spilte piano, tromme og ukulele. Sangen «Hei alle sammen og velkommen hit i dag» markerte startskuddet for samlingsstunden. Engasjerte barn og voksne sang mange sanger sammen til lystig akkompagnement fra «husbandet». En liten toddler reiste seg opp og danset i takt med musikken.
Etter en fin stund med sang, musikk og latter, tok vi oss en prat med noen av de ansatte for å få et nærmere innblikk i barnehagens arbeid med sang og musikk. «Det er bare Morten som klarer å holde den her forsamlingen så tett sammen. Han har en gave, han klarer å la det gå fra fullstendig kaos og deretter ta det helt ned», forteller pedagogisk leder Øystein Gjønnes, som i samlingsstunden var en del av bandet. Samlingsstunden er et fast innslag hver fredag og samler hele barnehagen enten ute eller inne.
I Vågønes barnehage er fredags-samlingsstunden ofte rigget på samme måte som i dag. Med Andrej Stepanov på piano, Øystein Gjønnes på bass eller trommer og Morten Kvæl spiller ukulele eller gitar og har regien. Øystein utdyper: «trioen er veldig samkjørte, og det glir veldig lett». Videre forteller han at repertoaret er nokså likt fra gang til gang og barna kjenner sangene godt, men at det er også stor plass til spontane påfunn og urframføring av sanger ingen har hørt før. » Andrej er så utrolig god til å spille piano. Han tar jo alt, han er en sånn ressurs!» sier Øystein.
Selv om barnehagen har et uttalt fokus på musikk og friluftsliv, og flere i personalet har erfaring og interesse for musikk, påpeker Øystein at dette er et kontinuerlig arbeid som de må jobbe med. Han har reflektert en del over de ulike rollene man tar i dette arbeidet. Klarer de som mestrer musikkaktiviteter å inkludere de øvrige kollegaene godt nok? Tar han plassen fra noen? Øystein trekker fram at: «flere i personalet sier at det ikke er så skummelt å synge for barn, men det er ganske skummelt å synge for de andre voksne». To av Øysteins kolleger, Ida Dahl og Marjo Hytønen støtter dette og utdyper: “Vi har ulike roller, ikke alle har lyst til å stå foran, men alle deltar i sangen, vi er sammen om det».
Underveis i samtalen kom påstanden “vi sang mer før” fram, men etter felles refleksjon fikk vi mange eksempler på typiske hverdagssituasjoner der sangen er med. De synger for barna i stellesituasjonen, når de er lagt til å sove, synger for å trøste, synger på tur, rundt bålet og bruker det spontant i hverdagen. “Vi er nok litt kritiske til egen praksis og må huske å minne hverandre på hva arbeid med sang og musikk er hos oss, at det fins i ulike former” forteller styrer Miriam Svines Fagerli. “Fredagssamlingen er en egen ting, det må ikke alltid være et stort show hver gang vi skal synge”, tilføyer hun.
I felles samlingsstund blir sangene repetert og er en del av barnehagens felles sangskatt. De samme sangene blir også med videre i hverdagen i de ulike gruppene. Øystein forteller også om balansen i arbeidet, å stadig prøve å ufarliggjøre sang og musikk og gi rom og trygghet til at alle kan delta på sin måte. Han tilføyer også: «samtidig trenger vi jo noen som brenner for musikken og står i front, for å få noe til å skje»
Musikkinteresse hos personalet har vært et viktig moment i rekruttering, sier styrer Miriam. Hun tilføyer: “Jeg tror vi lykkes på grunn av at vi er mange som kan litt hver og i sum bidrar vi alle i arbeidet der vi kan glede oss over sang og musikk i fellesskap”.
Jeg tror vi lykkes på grunn av at vi er mange som kan litt hver og i sum bidrar vi alle i arbeidet der vi kan glede oss over sang og musikk i fellesskap
Miriam S. Fagerli, Styrer
Temapakke: Sang i barnehagen
Sang i barnehagen er en av flere temabaserte pakker i vår ressursbase. Målet med temapakken er å belyse betydningen av sang...
Hvordan står det til med sang i barnehagen?
I 2021 publiserte vi en artikkel som baserte seg på en landsdekkende pilotundersøkelse om sang og sangbruk i norske barnehager...
Kraften i sangfellesskapet – Nøkkelen til en mer musikalsk praksis i barnehage og skole.
Hvis sang kan forebygge mobbing og utenforskap, fremme læring og bidra til bedre helse, hva skal da til for at...
Hva er trall?
Trall er en sang- og musikkopplevelsesapp for barn og voksne i barnehager, skoler, familier og alle som har lyst til...
Syngende barnehage
Krafttak for sang sitt landsomfattende tiltak Syngende barnehage, har som formål å bidra til mer sangglede i barnehagehverdagen. Vi er...