Nålebinding er en nesten tusen år gammel teknikk som du nå kan lære deg sammen med elevene. På denne måten kan vi bidra til å gjøre gamle håndverksteknikker og kulturarv levende for barn og unge.
Tekst og foto: Christel Meyer, spesialpedagog og historieformidler
I dette undervisningsopplegget tar vi for oss nålebinding av lue med Oslo-stinget. Her får vi se hvordan man kan gjenskape en nesten tusen år gammel teknikk som er i ferd med å bli glemt. Når man nålebinder «syr» man et sting/maske og knyter tråden rundt seg selv slik at det ikke rakner. Hvilke maskekombinasjoner man velger å føre nålen gjennom er avgjørende for hvilke sting man lager. I motsetning til moderne strikking er nålebinding mye mer slitesterkt og produktene rakner ikke hvis de får hull.
Lærer og vikingentusiast Christel Meyer har i samarbeid med Kunst- og kultursenteret laget dette undervisningsmaterialet. Opplegget er tilpasset 4. trinn, men kan godt anvendes mot yngre og eldre elever. Undervisningsopplegget er tilpasset elever med behov for tilrettelegging og egner seg godt for tverrfaglig arbeid og dybdelæring.
Kort om undervisningsopplegget
Det har lenge vært formidlet at vikingtiden, som var en epoke i Norges historie fra ca. 790 til 1066, i hovedsak var preget av plyndringstokter, vold og brutalitet. I senere tid har forskning og arkeologiske funn avkreftet denne myten. Selv om vikingraidene er godt dokumentert er det nå klart at de aller fleste livnærte seg på andre måter, gjennom blant annet jordbruk, fiske, oljeproduksjon og ikke minst håndverk (Hellum:2017). Det at norrøn kultur og symboler ble brukt av nazistene som en del av propagandaspredningen under 2. verdenskrig, har påvirket kunnskapen og tilhørigheten vår til den norrøne kulturarven (Kalvig:2017). Symboler og runer som en gang i tiden var noe guddommelig og kjært fikk en ny betydning som folk flest ikke ville assosieres med. I dag finnes det derimot grupper med historieformidlere i hele Norge og i de aller fleste store europeiske land som jobber med å belyse og formidle norrøn kultur, tradisjon og håndverk ut fra et moderne og mer mangfoldig syn på vikingetiden (www.vikingliv.no). Håndverksteknikker som tidligere i stor grad ble ført videre fra generasjon til generasjon blir i dag holdt i live av husflids-, historie- og vikinglag.
Nålebinding er en flere tusen år gammel teknikk som er funnet verden rundt. Teknikken omtales også som én-pinne-strikk siden man kun trenger en nål og garn for å nålebinde. Strikking med to pinner ble ikke allment kjent før mot slutten av middelalderen. I Norge er det mest kjente funnet Oslo-vanten som er datert rundt 1100-tallet. I andre europeiske land er det funnet produkter i nålebinding gjennom hele vikingtiden (Pasanen:2017).
For mange kan nålebinding være en vanskelig teknikk å lære seg. Hvordan man får det vist eller forklart er derfor avgjørende for hvor lett man tar til seg teknikken. Noen lærer best av å se teknikken bli gjennomført, mens andre trenger en nøye steg-for-steg forklaring. For barn kan det å bruke symboler eller retninger være nyttig for å huske rekkefølgen på maskene. Det kan også være lurt å starte med å snakke om nålebinding som teknikk og valg av garn før man går videre med én-til-én veiledning for å få teknikken i fingrene. Etter det er det nok med oppfølgende veiledning hvis elevene må rekke opp eller glemmer av hvordan de lager stinget. Alle bildene viser nålebinding for høyrehendte, for venstrehendte må alle stegene speilvendes.
Valg av garn
I motsetning til strikking der man jobber med et helt nøste på en gang, bruker man bare en dobbel armlengde når man skal nålebinde.
Når tråden blir for kort må man spleise trådene sammen. På den måten utnytter du hele garnnøstet og ingenting går til spille. I starten er det anbefalt å bruke et en- eller totråds garn i en lys farge (ikke hvit) slik at det er lettere å se hvor maskene går. Garnet bør ikke være for løst spunnet, da kan det bli vanskelig å spleise garnet. Garnmerket «Easy» fra Sandnes garn, Eskimo eller Iglo er fine garn for nybegynnere.
«Museørestarten»
Erfaringsmessig er ofte starten med å lage de første maskene samtidig som man skal mestre teknikken, den største utfordringen. De som skal lære seg teknikken vil derfor dra stor nytte av å få hjelp til og nålebinde de første maskene. God tilrettelegging i denne fasen anbefales da det vil gjøre læringsprosessen mye enklere og barna vil oppleve mestringsfølelse med én gang. Det finnes mange ulike måter å nålebinde på, og mange ulike måter å starte på. En metode som er relativt enkel for barna er å lære seg en forenklet versjon av «museøre-starten».
Oslo-stinget
Steg 7: Tråden som du trekker gjennom maskene skal nå lage en ny løkke innerst på tommelen. Et viktig kjennetegn på at man har lagd den nye masken på riktig plass er at den innerste masken alltid kan strammes. I de første stingene er det viktig å passe på at løkka legger seg rundt tommelen. Man kan bruke pinsettgrepet til å «låse» av løkken slik at den strammes på riktig plass. Etter et par sting vil det legge seg masker ned bak tommelen. I starten er det viktig å dra litt i den korte tråden sånn at maskene jevner seg ut. Når man har strammet tråden på tommelen kommer man tilbake til utgangspunktet med to løkker og en arbeidstråd over tommelen.
Spleising av tråd
Når tråden blir for kort til at man klarer å nålebinde uten at nålen sklir av, må man spleise på mer garn.
Steg 1: Mål opp en ny dobbel armlengde. Etter hvert som man mestrer teknikken kan man nålebinde med en større lengde.Steg 2: Splitt enden på arbeidstråden din og tråden som du vil spleise på. Her kan man for eksempel veksle mellom ulike farger. Det kan være nødvendig å dra ulla litt fra hverandre slik at den toves lettere (spesielt med flertrådsgarn).Steg 3: De oppdelte ulltrådene legges annen hver oppå hverandre.Steg 4: Plasser skøyten i håndflaten og bruk fingertuppene til å rulle skøyten frem og tilbake til trådene toves sammen. For å tove tråden lettere kan man dyppe fingertuppene i vann eller slikke fingertuppene sine så vil enzymene i spyttet hjelpe på tovingen av trådene.Ferdig spleiset. I nålebindingen videre må man være forsiktig når man skal trekke nålen gjennom og stramme helt til man kommer forbi skøyten. Dette kan være vanskelig i starten. Noen ganger må man rive av tuppene og prøve igjen.
Nålebinde rundt
For å lage votter, lue, pannebånd eler ullsokker må man kunne nålebinde rundt.
Steg 1: Nålebind antall masker du trenger. Husk at hvis du måler nålebindingen på deg selv, må den være litt løs siden den går inn en del etter de neste rundene.Steg 2: Hold sammen endene slik at det danner en ring. Her er det viktig å passe på at alle maskene går samme vei. Hvis nålebindingen er vridd, kan man f.eks. lage et vridd pannebånd.Steg 3: Stikk nålen gjennom løkke nr. 2 på høyre siden og lag en vanlig maske. Stikk nålen inn i neste maske til høyre og lag en vanlig maske. Fortsett rundt ringen.Nålebinding rundt steg 3Nålebinding rundt steg 3Nålebinding rundt steg 3Nålebinding rundt steg 3Nålebinding rundt steg 3Nålebinding rundt steg 3
Felle av/minske masker
Når man skal avslutte luer, votter og ullsokker må man minske antall masker. Det gjør man på samme måte som i strikking: Stikk nålen gjennom to masker til høyre og lag en vanlig maske.
Øke antall masker
Lag en vanlig maske (løsmaske).Stikk nålen gjennom masken til høyre og lag en vanlig maske.
Feste tråden
Når man skal nålebinde rundt kan det være lurt å feste starttråden så tidlig som mulig. Bruk nåla til å feste tråden fast, lag en knute eller gjem tråden ved å føre nålen inn mellom maskene.
Lage lue
Det finnes få oppskrifter på nålebinding. I starten kan det derfor være vanskelig å tilpasse produktene man lager. Antall masker i oppskrifter vil variere ut fra hodemål, stinget man bruker, størrelsen på maskene og tykkelsen på garnet. Når man skal måle størrelsen på luen lager man en maskelenke som skal sitte løst rundt hodet. Det bør være plass til 2-3 fingre imellom fordi ringen kommer til å krympe en del inn på runde 2 og 3. Her kan man variere med morsomme fargekombinasjoner eller bruke opp restegarn.
Steg 1: Nålebind ti runder rundt. Bruk startpunktet til å følge med når det er gått en runde. Etter ti runder kan du måle på hodet å se om du trenger flere runder. Det bredeste partiet på hodet må være dekt før man begynner å felle inn. Bruk de horisontale linjene til å telle antall runder.
Steg 2: Fell inn
Slik feller du:
Runde 1: Nålebind 7 masker og slå sammen 8 og 9 hele vegen rundt
Runde 2: Nålebind 6 masker og slå sammen 7 og 8 hele vegen rundt
Runde 3: Nålebind 5 masker og slå sammen 6 og 7 hele vegen rundt
Runde 4: Nålebind 4 masker og slå sammen 5 og 6 hele vegen rundt
Runde 5: Nålebind 3 masker og slå sammen 4 og 5 hele vegen rundt
Runde 6: Nålebind 2 masker og slå sammen 3 og 4 hele vegen rundt
Runde 7: Nålebind sammen maske 1 og 2 kontinuerlig.
Før du avslutter må du bestemme hvilken vei du vil bruke utad. Med Oslo-stinget får man forskjellig mønster på begge sider. Nålebind alle maskene ut for å få tupp eller snør maskene sammen. Fest tråden på innsiden. Hvis man ønsker mer spiss på luen kan man nålebinde flere runder med samme innfelling eller nålebinde en vanlig runde mellom hver fellingsrunde. Luen på bildet er laget av restegarn. Med nålebinding kan du utnytte hver minste bit av garnet.
Tilpasset opplæring
Når man skal lære bort nålebinding til barn med behov for tilrettelegging er det anbefalt at man jobber en-til-en i omgivelser med minst mulig forstyrrelser. Selv om jeg vil anbefale alle som skal lære bort nålebinding å lage starten først slik at eleven kun trenger å konsentrere seg om teknikken, er det ekstra viktig når man skal legge til rette for barn med særskilte behov. Når jeg har lært bort teknikken til barn som har utfordringer med språkforståelse, å følge instruksjoner og konsentrasjon har rammene rundt læringssituasjonen vært helt avgjørende.
Bruk av tegn eller symboler når man skal lære bort kan være det som skal til for at eleven mestrer rekkefølgen. Eksempelvis kan man lage en slags regle: 8/kryss, ned, løkke og stram. En tilpasning for barn med konsentrasjonsvansker kan være å lage et noe mindre produkt som for eksempel en baby/dukkelue i stedet for en vanlig lue. Da får de lage et ferdig produkt som tar mindre tid å gjennomføre og man legger til rette for at eleven skal oppleve mestring.
Tverrfaglig arbeid
Når man arbeider med nålebinding har man en unik mulighet til å arbeide tverrfaglig med norrøn kultur, tradisjon og håndverk. Gjennom naturfaget kan man lete etter gode emner til å lage nålebindingsnåler, eller samle inn planter som kan brukes til å plantefarge garnet med. I musikkfaget kan man arbeide med norrøn musikk, instrumenter og sanger med opphav fra vikingtiden. I norsk kan man jobbe med norrønt som språk, runer og tekster som kilde til Norges historie. I samfunnsfag kan en jobbe med bronsealderen og jernalderen som epoker i norsk historie. I KRLE kan man lære om åsatrua, kristningen av Norge og ikke minst hvor mye av den norrøne kulturen, tradisjonen og språket vi fortsatt finner spor av i Norge i dag. En slik tilnærming vil også være i samsvar med fagfornyelsen som vektlegger arbeid med tverrfaglige tema og dybdelæring.
Det finnes foreløpig lite litteratur på nålebinding, spesielt i forbindelse med å lære teknikken videre til barn. En av de beste bøkene gitt ut så langt er boka «Med en nål» av Mervi Pasanen (2017) i samarbeid med Vestagder museet. Boka tar for seg flere ulike begynnelser, sting og produkter. Den inneholder steg for steg gjennom hele prosessen og inneholder også interessant lesing om nålebindingens historie. I tillegg formidler den oppskrifter på flere ulike nålebindingsprodukter. Boka er veldig fin å kunne bruke til å vise frem bilder av det man snakker med elevene om.
Flere bilder og inspirasjon til nålebindingsprodukter finnes på Saltrvikingmarked sine nettsider.
Personvern og informasjonskapsler
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.