Lys og geometri – utforske tredimensjonal form for å produsere en lampe
Dette undervisningsopplegget viser en måte å jobbe kreativt med tredimensjonal form. Utgangspunktet for arbeidet er å produsere en form som skal fungere som en lampe. Det er valgt begrensede materialer i tre og papir/papp for at elevene skal ha fokus på arbeidet med formen og det å jobbe romlig. Under tilleggsressurser finner du også to tilleggsoppgaver
Oppgaven består i å lage en bordlampe med utgangspunkt i en tredimensjonal, geometrisk form. Den er et utdrag fra et sentersamarbeid mellom Kunst og kultursenteret, Naturfagssenteret og Matematikksentret som vil bli ferdigstilt oktober 2015 som har fokus på lampen som system. Delen av opplegget som er trukket ut her har fokus på det formale og estetiske innen faget kunst og håndverk. Opplegget i sin helhelt kan dere finne ved å trykke på denne lenken.
Tredimensjonal form er en sentral del av det visuelle språket. Å jobbe tredimensjonalt krever en annen tilnærming, og kunnskap enn å jobbe med todimensjonale uttrykk. Denne oppgaven gir elevene erfaring med å jobbe romlig og ta i bruk formale virkemidler, som bl.a. flate, romlig komposisjon, tekstur, overlapping, linjer, negativ og positiv rom.
Å arbeide med form vil kunne gi elevene erfaring i å jobbe med de tredimensjonale virkemidlene i en kreativ prosess. Ved å sette lys i formen vil formen bli levende, og materialene vil ha ulik grad av gjennomskinnelighet. Samtidig vil den kunne appellere til elevens sanselighet og fantasi.
De viktige fasene i opplegget er:
eksperimentering, vurdering og praktisk gjennomføring.
Målsetting
Undervisningsopplegget har som mål at eleven skal lære å jobbe med tredimensjonalt uttrykk, og lære seg å tenke tredimensjonalt i arbeidsprosessen. Det er derfor tenkt at elevene ikke skal tegne ordinære skisser på papir før de begynner å jobbe.
Eleven skal utforske tredimensjonal form og hvordan denne kan bearbeides med vekt på flate, linje, dynamikk og materialer.
Det er et mål med oppgaven at eleven skal lære å arbeide med tredimensjonale modeller/skisser som utgangspunkt for arbeid. I denne oppgaven bør elevene oppfordres til å jobbe mest mulig tredimensjonalt i prosessen fremfor tegnede skisser. Ved å tenke og jobbe tredimensjonalt fra begynnelsen vil eleven jobbe direkte med formen istedenfor å overføre den fra en todimensjonal tegning. Denne arbeidsformen vil kunne gi eleven økt bevissthet rundt dimensjonenes virkning til hverandre og den romlige, skapende prosessen.
Teknologi og design
Teknologi og design er et hovedområde i faget naturfag. I Kunnskapsløftet 06 er det også omtalt som et flerfaglig emne...
Arkitektur og design – å lage et rom i miniatyr
Undervisningsopplegget gjennomført på Bankgata barne- og ungdomsskole viser hvordan elevene på ungdomstrinnet kan jobbe med temaene arkitektur, design og målestokk...
Praktisk arkitektur – konstruksjon med pinner og gummistrikk
Praktisk problemløsning, bygging av konstruksjoner, grunnleggende arkitekturbegreper og samarbeid er sentralt i dette undervisningsopplegget. Med trepinner og gummistrikk får elevene...