Har du innspill til våre nettsider?  – Klikk her for å gi oss din tilbakemelding!

Teknologi og design

Teknologi og design er et hovedområde i faget naturfag. I Kunnskapsløftet 06 er det også omtalt som et flerfaglig emne som skal inkludere naturfag, matematikk og kunst og håndverk. Naturfagssenteret, Matematikksenteret og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen har gått sammen om å lage en rekke undervisningsopplegg som innlemmer flere fagområder fra de nevnte fagene i grunnskolen. Nedenfor finner du 6 tverrfaglige undervisningsopplegg.

6 undervisningsopplegg i teknologi og design

Teknologi og design handler om å følge en prosess fra idé til produkt, med mange ulike faser underveis. Elevene skal bruke sin erfaring, kreativitet og faglighet til å utvikle ideer, planlegge, bygge og evaluere det endelige produktet.

1. Fuglebolig / fuglehus

Det er boligmangel også blant fugler. Svarthvit fluesnapper kommer til Norge fra Vest-Afrika, men ofte så sent på våren at det er vanskelig å finne bolig. Spurv er sosial og bor gjerne sammen med andre. Fugler har bestemte krav til sine boliger. Med utgangspunkt i boligannonsen fra ulike fugler skal dere lage en moderne, kreativ og annerledes bolig.

Boligannonsen fungerer som en kravspesifikasjon for boligen. Undervisningsopplegget gir mulighet for å arbeide med ulike materialer, ulike sammenføyningsteknikker, ulike typer bærende konstruksjoner og ulike arkitektoniske perioder. Elevene arbeider med idéutvikling, plantegninger og størrelsesforhold.

Perleugle. Foto: Kristian Gording

PASSER FOR
Barnetrinn 5-7
Ungdomstrinn 8-10

Opplegget består av følgende deler:

  1. Fuglebolig (hovedside)
  2. Boligannonse for fugler 
  3. Lag skisser av fugleboligen
  4. Lag modell og arbeidstegning
  5. Lag fugleboligen
  6. Fuglebolig: fagord og uttrykk

 

 

Utskriftsvennlig versjon av hele opplegget 

 

2. Lyspynt i vintermørket

Når vintermørket senker seg, er det hyggelig å tenne lys inne. Hvorfor ikke lage lyspynt med utgangspunkt i ulike symboler? Her er en aktivitet hvor vi arbeider tverrfaglig med kunst og håndverk, naturfag og matematikk.

Åttetakket stjerne er ofte brukt i utsmykninger og ornamenter i muslimske land

PASSER FOR
Barnetrinn 5-7
Ungdomstrinn 8-10

Opplegget består av følgende deler:

  1. Lys i vindtermørket (hovedside) 
  2. Kravspesifikasjon for lyspynt 
  3. Lys i figuren 
  4. Utstilling , presentasjon og oppheng av lyspynten
  5. Vurdering av lyspynten
  6. Lyspynt: Fagord og uttrykk

 

Utskriftsvennlig versjon av hele opplegget 

3. Tegne med lys

Lys og farger kan brukes til ulike uttrykk. I dette undervisnings­opplegget skal elevene bruke både kreativitet og fagkunnskap til å skape et dekorativt lysobjekt til en bestemt bruker.

Prosesen består av å risse inn et selvlaget motiv i glassplater som lyses opp i ulike farger av batteridrevet RGB-lyslist. Elevene skal designe og lage objektet med de elektriske komponentene ut fra en kravspesifikasjon.

Denne oppgaven oppfordrer til bruk av fantasi og kreativitet. Elevene skal selv velge seg en brukergruppe som skal ha denne lampen. Eleven begynner med å bestemme hvem brukeren er. Hvor gammel er brukeren, hva liker han/hun å gjøre? Favorittfarger? Hvor skal brukeren ha lysobjektet? Hvilken funksjon skal den ha, og hvordan vil det prege form og motiv?

Før elevene kan begynne å designe produktet må de både teste ut materialene og vite hvilke elektriske komponenter som trengs, hvordan de kobles og hvor mye plass de krever. Elevene må så lage arbeidstegninger før de kan sette i gang selve produksjonen. For å lage arbeidstegning av sokkelen, finnes det flere forholdsvis enkle digitale 3D-tegneprogrammer som er gratis, f.eks. SketchUp. Motivet lages først på en datamaskin eller ved frihåndstegning. Utskrift eller tegning legges oppå eller under glassene ved gravering. Det bør brukes et graveringsverktøy/multiverktøy. Husk å bruke beskyttelsesbriller og munnbind. Tynne striper vil være synlig ved belysning, men tykkere/dypere riss vil vises bedre. Det går også an å skravere flater.

Til slutt lager klassen en utstilling der det også lages en plakat som presenterer brukergruppen, settingen og hvorfor lampen er formet slik den er.

PASSER FOR
Ungdomstrinn 8-10
Valgfaget teknologi i praksis

 

Opplegget består av følgende deler:

  1. Tegne med lys (hovedside) 
  2. Forberedelse og utstyr 
  3. Økt 1: Koble elektrisk krets (tidsbruk: 2 timer) 
  4. Økt 2: Beregne mål på eksempelsokkel (tidsbruk:1 time) 
  5. Økt 3: Designe produktet 
  6. Økt 4: Gravere motiv
  7. Økt 5: Bygge sokkelen (tidsbruk: 2 timer) 
  8. Økt 6: Montere lyslist og elektronisk krets
  9. Økt 7: Vurdere materialer og produkt
  10. Utstilling
  11. Læringskjede

 

 

Utskriftsvennlig versjon av hele opplegget 

4. Pepperkakehus

I førjulstiden bygges det hus, kirker og andre konstruksjoner av pepperkakedeig både på skoler og i mange hjem. Det finnes mange eksempler på spennende prosjekter innen pepperkakekonstruksjon som kan inspirere til arbeid i flerfaglige prosjekter.

Pepperkakehus. Foto: Ottar Nesje

PASSER FOR
Barnetrinn 3-4
Mellomtrinn 5-7
Ungdomstrinn 8-10

Opplegget består av følgende deler:

  1. Pepperkakehus (hovedside)
  2. Undersøkelse, idé og inspirasjon
  3. Skisse, modell og maler
  4. Lag huset 
  5. Lys i pepperkakehuset 
  6. Utstilling /presentasjon av pepperkakehuset
  7. Pepperkakehus: Fagord og uttrykk 
    Utskriftsvennlig versjon av hele opplegget

5. Lampe

Har du tenkt på hvor sammensatt noe så vanlig som ei lampe egentlig er? Se for deg ei bestemt lampe. Det er mange valg som er tatt før denne lampa blei som den blei. Hvilke materialer er brukt? Hva slags former har de ulike delene? Er lyset stemningsfullt eller skarpt? Alle slike spørsmål skal elevene bli vant til å stille seg i teknologi og design. I dette opplegget for mellomtrinnet skal elevene i del 1 se på eksisterende lamper og analysere lampe som system. Hvilke deler er ei lampe satt sammen av? Og hva slags funksjon har hver del? Del 2 handler om å gå i dybden på delen lampeskjerm. Hvordan kan vi lage en lampeskjerm ut fra en ønsket funksjon?

 

Lampe laget av Vigdis Blaker

PASSER FOR
Barnetrinn 5-7

DEL 1: Lampe som system 

Hovedmålet med dette undervisningsopplegget er å trene opp «teknologi- og designblikket» gjennom analyse av ei elektrisk lampe som et teknologisk produkt. I analysen skal elevene vurdere sammenhengen mellom materialvalg, form og funksjon til de ulike delene av lampa og se hvordan delene er satt sammen til et system.

Opplegget består av følgende deler:

  1. Lampe som system (hoveddel) 
  2. Forberedelese og utstyr 
  3. 1A. Analyse av ei lampe 
  4. 1B. Analyse av en elektrisk krets 
  5. Læringskjede 

Utskriftsvennlig versjon av hele opplegget (DEL 1) 

 

DEL 2: Design din egen lampeskjerm 

 

Opplegget består av følgende deler:

  1. Design din egen lampeskjerm (hoveddel) 
  2. Forberedelse og utstyr 
  3. 2A. Alternativ 1. Prosess med tegnede skisser som utgangspunkt 
  4. 2B. Alternativ 2. Lampeskjerm som leker med skygge
  5. 2C. Utstilling 
  6. Læringskjede 

 

Utskriftsvennlig versjon av hele opplegget (DEL 2) 

6. Vifter

I dette undervisningsopplegget skal elevene lage og teste ut en propell, designe et viftehus og lage en elektrisk regulator for vifta. Opplegget kan være artig å gjøre i tilknytning til nasjonaldagen, 17. mai.

Vifter Foto: Liv Klakegg Dahlin

PASSER FOR
Barnetrinn 5-7
Ungdomstrinn 8-10Opplegget består av følgende deler:

  1. Vifter (hovedside) 
  2. Kravspesifikasjon for vifter 
  3. Test den elektriske regulatoren for vifta
  4. Test ut og lag propellen 
  5. Undersøk og gjennomfør en forbrukertest av vifter
  6. Lag viftehuset 
  7. Lag den elektriske regulatoren for vifta
  8. Utstilling, presentasjon, testing og vurdering av viften
  9. Vurdering av elektrisk regulator for vifte
  10. Vifter: Fagord og uttrykk 

 

Utskriftsvennlig versjon av hele opplegget 

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.