iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Snølandskap med spor. Samisk flagg i forgrunnen.

Bildekilder: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saami_flag,_Troms%C3%B8_Norway.jpg?uselang=nb og https://unsplash.com/photos/snow-covered-field-during-daytime-KWsFPbsCAPo

Dykk inn i den rike samiske kulturen!

Vi har lagt jul og nyttår bak oss, dagene blir lysere, og det er tid for å tråkke opp nye spor. Vi oppfordrer sterkt til å løfte fram og integrere samisk kunst og kultur i elevenes daglige læringsarbeid. Husk: Små skritt kan skape stor endring!

Fram mot 6. februar, samenes nasjonaldag, vi vil løfte fram aktuelle artikler og undervisningsopplegg til bruk i skole og barnehage. Ressursene er laget med utgangspunkt i samisk språk og kultur, samisk musikk, duodji og daidda. Mange av ressursene har vi presentert tidligere, men vi er også glade for å kunne presentere nye, spennende ressurser, bl.a. knyttet til rapporten Sannhet og forsoning, se lenke under KUNST OG HÅNDVERK.

WEBINARER

I 2023 avviklet vi to direktesendte webinarer, som ble godt mottatt. I år gjøres disse tilgjengelig som opptak:

  • Webinar: Tegning som kunnskapshandling
    Bli med på et spennede webinar med mål om å belyse tegning som kunnskapshandling. I den sammenheng får vi også et innblikk i hvordan den samiske kunstneren Iver Jåks (1932-2007) brukte tegning for å kartlegge, systematisere, tenke, forstå og skape.
  • Webinar: Kunst, kart og makt
    Med utgangspunkt i to kunstkart, Sápmi av Hans Ragnar Mathisen og Govat leat biekka buorit/Vinden bærer bildene av Ragna Misvær Grønstad, belyses temaer om samisk identitet og dekolonialisme; sentrale tema i en rekke fag i LK20. Webinaret bygger på essayet med samme tittel.

KUNST OG HÅNDVERK

  • «Vi skal visst forsonast»
    Om kunnskap skal spres, om forsoning skal være mulig, så må i alle fall innholdet i rapporten Sannhet og forsoning aktiveres i utdanningsinstitusjonene. En måte å nærme seg dette på er å gå i møte med de 16 utvalgte kunstverkene i rapporten. Det gis en oversikt over samtlige deltakende kunstnere og deres verk, samt forslag til hvordan enkelte verk kan utforskes og skape refleksjon, også i sammenheng med tekstutdrag fra rapporten.
  • Teikn – og bli kjent med Iver Jåks
    Den samiske kunstnaren Iver Jåks (1932 – 2007) brukte teikning heile livet for å tenkje, forklare og forstå. Ideen bak undervisningsopplegget er at elevane skal bli betre kjent med deler av Jåks sitt kunstnarskap ved å fortolke verka hans gjennom eigne teikningar. Når me studerer og teiknar eit objekt får me større kunnskap om form, materiale og og dei ulike overflatene til objektet. Opplegget kan gjerne brukast i samanheng med webinaret Tegning som kunnskapshandling.
  • Kunst, kart og makt
    Vi tenker gjerne at kart er objektive gjengivelser av et geografisk område, noe vi kan orientere oss etter og forstå våre omgivelser gjennom. I essayet problematiseres et annet aspekt, nemlig hvordan kart kan utgjøre en maktfaktor ved kolonisering av urfolks landområder. To ulike kunstkart er utgangspunkt for drøftingen. Samisk identitet og dekolonialisme diskuteres, noe som er sentrale tema i flere fag.
  • Temapakke: Duodji/duodje/duedtie og dáidda
    I pakken vektlegges både den design- og håndverksmessige delen, gjennom ressurser knyttet til duodji/duodje/duedtie, og det rent kunstfaglige ved at ulike verk av samiske kunstnere (dáidda) undersøkes. Pakken inneholder artikler, lenkesamlinger og undervisningsopplegg.
  • På sporet av árahávdi
    Ressursen presenterer nettstedet Arahavde.no, som handler om sjøsamisk kulturhistorie i Hammerfest kommune. Nettstedet gir et innblikk i mangfoldet i den samiske kulturen og innbyr til tverrfaglig samarbeid mellom f.eks. kunst og håndverk, musikk, norsk, KRLE og naturfag.
  • «Get off deFence»
    Anders Sunna og Linda Aslaksens murmaleri er symboltungt og appellerer til ungdom gjennom sin gatekunst-estetikk. Et flott samtidskunstverk å jobbe tverrfaglig med, både i ungdomsskolen og i videregående skole!
  • Duodji i grunnskolen
    Veiledningsheftet, som også inngår i temapakken Duodji/duodje/duedtie og dáidda,  inneholder ulike praktiske eksempler på hvordan du kan jobbe med samisk kunsthåndverk (duodji/duedtie/duodje) i grunnskolen. Oppgavene tar utgangspunkt i norsk læreplan for kunst og håndverk, 1.-7. trinn.
  • Praktisk arbeid med duodji og samisk kulturarv i skolen
    Artikkelen gir et innblikk i hvordan man kan formidle kunnskap om samisk kultur og duodji, samisk kunsthåndverk, i skolen. Teksten er skrevet av tidligere seniorrådgiver ved KKS, Cathrine Jenssen og er også publisert i tidsskriftet Form 5/18.
  • Sørsamisk duedtie – arbeid med ornamentikk og geometri i skolen
    Artikkelen Utforskning av tradisjonell sørsamisk ornamentikk (Tangenten – Tidsskrift for matematikkundervisning) beskriver et tverrfaglig undervisningsopplegg som omhandler sørsamisk ornamentikk i fagene duedtie (sørsamisk håndverk), matematikk og samisk språk.

MUSIKK

  • Temapakke: Samisk musikk
    Pakken inneholder seks ulike ressurser om joik. Her får du som lærer en god innføring i hva joik er, du får lydfiler og digitale noter til enkle joiker, samt oppvarmingsøvelser og lekne undervisningsopplegg hvor du og elevene kan komponere egne joiker. Du finner også en lenkesamling med samiske musikere, både innenfor tradisjonell og fornyet samisk musikk.
  • Joik i grunnskolen
    I heftet, som også inngår i temapakken Samisk musikk, finner du praktiske eksempler på hvordan du kan jobbe med samisk joik i grunnskolen. Oppgavene tar utgangspunkt i norsk læreplan i musikk, 1.-7.trinn. Heftet er utarbeidet i samarbeid med Frode Fjellheim, professor i musikk ved Nord universitet.
  • Joik i barnehagen
    Joik i barnehagen gir deg fire praktiske eksempler på innhold og fremgangsmåte i hvordan barna kan lære joik i barnehagen. Her får du tips, lydfiler, filmer og annet digitalt materiell.

DANS

  • Den samiske dansen
    Samisk dans er en eldgammel dans som ble fremført av Noaiden, den samiske sjamanen, for å reise til andre verdener. Ola Stinnerbom, samisk artist, scenekunstner og danser, har forsket på og lett etter den forsvunne samiske dansen i over 30 år. Se den inspirerende videoen og la deg begeistre! Vi er glade for å ha etablert et samarbeid med Stinnerbom, med konkrete undervisningsopplegg under utvikling.
  • Dans med samisk og urfolkstematikk
    I Sápmi har man danset både samisk kadrill, 8-dans og sydisdans i over 30 år, og dansene lever den dag i dag. La deg inspirere, og planlegg danseundervisning på varierte steder, eksempelvis ute i naturen og nærområdet, i lange korridorer, trapper, bibliotek eller der du og elevene ser muligheter.

SPRÅK OG KULTUR

  • Samisk kulturforståelse i barnehage og skole
    Heftet Samisk kulturforståelse i barnehage og skole er utviklet i samarbeid med Nasjonalt senter for samisk i opplæringa  og består av syv artikler fra forskjellige områder i Sápmi som tar utgangspunkt i den lokale kulturen.
  • Arbeid med samisk språk og kultur i barnehagen
    I dette inspirasjonsheftet har vi samlet noen forslag til hvordan man med enkle grep kan jobbe med samisk språk og kultur i barnehagen. Tipsene har også overføringsverdi til barnetrinnet.

Les også nyhetssaker fra vår konferanse Samisk i samtiden

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.