Gjør tegningene levende!
Hva om elevene kunne skape bevegelse i egne tegninger kun med et tastetrykk på iPaden? Hva om de kunne se vakre symboler lette fra arket og sveve i lufta eller en frosk de nettopp har fargelagt svømme fornøyd i en liten dam. Med appen Quiver er denne magien mulig og lett tilgjengelig. Appen kombinerer tradisjonelle fargeleggingsaktiviteter med digital teknologi og gir nye muligheter for kreativitet og læring i klasserommet.
Tekst, foto og video: Kris Leslie Munthe / barnevakten.no
Her får du tre undervisningsopplegg som starter med en forfase hvor du som lærer introduserer et tema. Deretter jobber elevene med skravur og fargeleggingsaktiviteter knyttet til temaet. I siste fase bruker elevene appen Quiver for å se tegningene animert. Her kan elevene utforske og bli kjent med teknikker fra berømte malere, froskens livsløp eller kulturelle og religiøse symboler fra Nepal.
Temapakke: Tegning
Tegning er en av flere temabaserte pakker i kunst og håndverk. Målet med temapakken er å belyse betydningen av tegning i...
En tegners hverdag
«Det er så utrolig mange måter å uttrykke seg gjennom tegning på», mener Bjørnar K. Meisler, tegner og kunstpedagog. I...
Tegningens betydning
På denne siden har vi samlet tre inspirerende artikler om tegningens funksjon og betydning for barn, ungdom og voksne. Forfatteren,...
Visuell kommunikasjon og utvikling av tegneferdigheter
Hvordan tegning fremstilles i læreplanen har betydning for hvordan lærere oppfatter og praktiserer tegning i sin undervisning. Bente Helen Skjelbred,...
Sosiokulturell teori – en venn i tegneundervisningen
«Tegning foregår alltid i en kontekst, i en sammenheng. Å forstå tegning som sosial og kulturell er grunnleggende for hvordan...
Tegning og hjernen
– om tegningens nytteverdi som undervisningsverktøy Hva er tegning, og hva skjer i hjernen når vi tegner?«I utgangspunktet er det...
Digital versus analog tegning
«Den hybride skolen er kommet for å bli. Den analoge skolen er historie, men samtidig er det ingen magi med...
Observasjonstegning – SOPP
Dette undervisningsopplegget inkluderer både tur ut i nærområdet og innsamling av estetiske impulser og objekter. Materialet elevene samler brukes videre...
Sentralkomposisjoner
«Jeg har alltid et ruteark liggende,» forteller kunstner Anne Rolfsen til Tegnerforbundet. Denne tegneoppgaven er inspirert av arbeidene Rolfsen utfører på...
Tegn stort – utforskende tegning
«Utvikling av tegneferdigheter er her helt grunnleggende for å kunne kommunisere ideer, erfaringer, budskap og sammenhenger», står det under kjerneelementet Visuell...