![Analoge og digitale tegninger i appen Quiver.](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/07/qiuver-gjor-tegningen-levende.jpg)
Gjør tegningene levende!
Hva om elevene kunne skape bevegelse i egne tegninger kun med et tastetrykk på iPaden? Hva om de kunne se vakre symboler lette fra arket og sveve i lufta eller en frosk de nettopp har fargelagt svømme fornøyd i en liten dam. Med appen Quiver er denne magien mulig og lett tilgjengelig. Appen kombinerer tradisjonelle fargeleggingsaktiviteter med digital teknologi og gir nye muligheter for kreativitet og læring i klasserommet.
Tekst, foto og video: Kris Leslie Munthe / barnevakten.no
![](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/07/quiver-interaktivt-kopi.jpg)
Her får du tre undervisningsopplegg som starter med en forfase hvor du som lærer introduserer et tema. Deretter jobber elevene med skravur og fargeleggingsaktiviteter knyttet til temaet. I siste fase bruker elevene appen Quiver for å se tegningene animert. Her kan elevene utforske og bli kjent med teknikker fra berømte malere, froskens livsløp eller kulturelle og religiøse symboler fra Nepal.
![Seks rektangulære utsnitt av ulike tegninger og, satt sammen til en collage.](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/09/fremhevet-bilde-temapakke-tegning-kopi.jpg)
Temapakke: Tegning
Tegning er en av flere temabaserte pakker i kunst og håndverk. Målet med temapakken er å belyse betydningen av tegning i...
![Mann som sitter i et galleri og tegner i en bok.](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/09/en-tegners-hverdag.jpg)
En tegners hverdag
«Det er så utrolig mange måter å uttrykke seg gjennom tegning på», mener Bjørnar K. Meisler, tegner og kunstpedagog. I...
![Mann, halvfigur, som står ved en tavle og tegner.](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/09/alf-howlid-DOGA.jpg)
Tegningens betydning
På denne siden har vi samlet tre inspirerende artikler om tegningens funksjon og betydning for barn, ungdom og voksne. Forfatteren,...
![Utsnitt av tegning, samt portrettfoto av voksen kvinne.](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/09/bente-h-skjelbred-illustrasjon.jpg)
Visuell kommunikasjon og utvikling av tegneferdigheter
Hvordan tegning fremstilles i læreplanen har betydning for hvordan lærere oppfatter og praktiserer tegning i sin undervisning. Bente Helen Skjelbred,...
![Tre tegninger av trær. Portrettfoto av voksen dame.](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/07/nina-scott-frisch-sosiokulturell-teori-kopi.jpg)
Sosiokulturell teori – en venn i tegneundervisningen
«Tegning foregår alltid i en kontekst, i en sammenheng. Å forstå tegning som sosial og kulturell er grunnleggende for hvordan...
![](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/09/ingeborg-stana-tegning-og-hjernen-–-Kopi-e1664438983823.jpg)
Tegning og hjernen
– om tegningens nytteverdi som undervisningsverktøy Hva er tegning, og hva skjer i hjernen når vi tegner?«I utgangspunktet er det...
![Foto av hånd som tegner på iPad, samt portrett av kvinne.](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/05/ingeborg-stana-digital-versus-analog-tegning-1280x720.jpg)
Digital versus analog tegning
«Den hybride skolen er kommet for å bli. Den analoge skolen er historie, men samtidig er det ingen magi med...
![](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/07/Mange-sopper-IG-Piesta-til-fremhevet-bilde-nettsiden.png)
Observasjonstegning – SOPP
Dette undervisningsopplegget inkluderer både tur ut i nærområdet og innsamling av estetiske impulser og objekter. Materialet elevene samler brukes videre...
![Tegning basert på rutenett.](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/09/anne-rolfsen-sentralkomposisjon-2016.png)
Sentralkomposisjoner
«Jeg har alltid et ruteark liggende,» forteller kunstner Anne Rolfsen til Tegnerforbundet. Denne tegneoppgaven er inspirert av arbeidene Rolfsen utfører på...
![kvinne som tegner med langt tegneredskap](https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2022/09/svart-hvit-kopi.jpg)
Tegn stort – utforskende tegning
«Utvikling av tegneferdigheter er her helt grunnleggende for å kunne kommunisere ideer, erfaringer, budskap og sammenhenger», står det under kjerneelementet Visuell...