Har du innspill til våre nettsider?  – Klikk her for å gi oss din tilbakemelding!

Språkløype i musikk

Vi har utviklet en Språkløype i musikk. Språkløyper er en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving igangsatt av Kunnskapsdepartementet. Kompetanseutviklingspakkene skal brukes til felles, profesjonell kompetanseutvikling på den enkelte arbeidsplass, og ledes lokalt av ledere og ressurspersoner.

Språkløypen i musikk fokuserer på lesing og skriving i musikkfaget. Denne ligger i sin helhet på: https://sprakloyper.uis.no/ Filmene bør bør sees i sammenheng med hele kompetanseutviklingspakken.

Musikk og grunnleggende ferdigheter i grunnskolen

I denne filmen presenterer professor Rune Mathisen ved Nord universitet sitt perspektiv på de grunnleggende ferdighetenes rolle i musikkfaget i grunnskolen.

Hva er lesing i musikk?

Hva er skriving i musikk?

Hva vil det si å ha muntlige ferdigheter i musikk?

Relaterte ressurser

Å lese i musikk

Å kunne lese innebærer blant annet å kunne avkode en rekke symboler, bokstaver og å gi mening til et abstrakt...

Å skrive i musikk

Det tradisjonelle skriftspråket med bokstaver finner du også i musikk-undervisningen. Men er det alt som skal til for å kunne...

Å regne i musikk

Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne handler ikke bare om å kunne behandle tall. Denne filmen viser noen eksempler på...

Muntlige ferdigheter i musikk

Hvordan kan man ivareta muntlige ferdigheter i musikk og kunst og håndverk på en god måte? Denne filmen viser noen...

Digitale ferdigheter i musikk

Hva innebærer det å ha digitale ferdigheter i et fag som musikk eller kunst og håndverk?  Denne filmen viser noen...

Kan du spille et bilde?

Undervisningsopplegg for 2. årstrinn som tar utgangspunkt i bildet «Kvinne med blomst i hånden» av Pablo Picasso. Formene og fargene...

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.