Lek og rytmer med naturen som klasserom
Foto: Ytrebygda barnehage/KKS
Et musikkprosjekt gjennomført i barnehagen som er videreutviklet og tilrettelagt undervisning i musikk, norsk og naturfag på småtrinnet i grunnskolen, 1. – 4. trinn.
I dette undervisningsopplegget er det liten bruk av tradisjonelle musikkinstrumenter og hovedfokuset er på naturens egne lydkilder. Trepinnefiguren Rytmos følger barna på deres oppdagelsesferd etter rare, fine, høye og mørke lyder. Opplegget vektlegger språkopplæring gjennom musikalske virkemidler og er spesielt egnet for barn som ennå ikke behersker norsk.
Bakgrunn
I barnehagens prosjekt med «Rytmos på klangsafari» finner vi et utvidet musikkbegrep. Det er liten bruk av tradisjonelle musikkinstrumenter og hovedfokuset er på naturens egne lydkilder (vann, stein, tre, luft). I tillegg vektlegges språkopplæring gjennom musikalske virkemidler.
I «Rytmos på klangsafari» følger vi barnehagens oppdagelsesferd i naturens musikalske landskap sammen med barnas egen trepinnefigur, Rytmos. Barna, personalet, Rytmos og musikeren Terje Isungset utforsker rare, fine, høye og mørke lyder i vann, tre og stein.
Mange av barnehagens prosjekter er forankret i lyd- og musikkopplevelser, drama, dans, lek og forming. Barnehagens grunnholdning er at musikk virker samlende og skaper tilhørighet på tvers av kulturelle og språklige barrierer. Tidligere pedagogisk konsulent Kjell Inge Øksendal sier at musikk er en fin inngangsport til å kommunisere med fremmedspråklige barn som ennå ikke behersker norsk. Den nonverbale kommunikasjonen man møter i musikkens univers, gir ifølge Øksendal, disse barna gode felleskapsopplevelser som de kan bygge videre på i mer spesifikk språktrening. Barnehagen erfarte at det etter prosjektet ble lettere å leke og utforske nye områder i musikk og andre fag, og at barna ble mer verbale i sin kommunikasjon. Barna oppdaget også at de kan leke med hverandre på tvers av språkbarrierer og andre forskjeller.
Dette er momenter som har stor relevans i en skolesammenheng. Mange skoler bruker musikk aktivt som et verktøy i arbeidet med å inkludere flerkulturelle barn i sin hverdag. Prosjektet «Rytmos på klangsafari» kan være et supplement i dette arbeidet og tilnærmer seg musikkfaget på en lekende og ufarlig måte.