Foto: Liza Baltzersen Utheim
Inspirasjon i skandinavisk design – keramikkskål
Arbeid med plastiske materialer som leire er noe de fleste elever liker. I dette opplegget får elevene erfaring med plateteknikk. Oppgaven legger vekt på dokumentasjon av arbeidet. Oppgaven har fokus på prosessen samtidig som elevene opplever å få et ferdig produkt som de kan være stolte av.
Regning som grunnleggende ferdighet i faget står sentralt i denne oppgaven. Liza Baltzersen Utheim har prøvd ut opplegget i flere klasser, og oppgaven er utarbeidet over flere år med undervisning i 10. klasse ved Rognan ungdomsskole. Hennes erfaring er at elevene på dette alderstrinnet opplever stor mestring og er mottakelig for innføringen og forarbeidet som denne oppgaven krever.
Prosessbeskrivelse: (Økter på 90 min)
Økt 1-4:
Introduksjon av emnet:
Hva er skandinavisk/nordisk design?
- Elevene får søke rundt på interentt for informasjon og inspirasjon
- Elevene får skape sitt mønster
- Elevene får lage mal og modell
Økt 5 (halv dag):
- Kjevle ut en passe stor bit leire på et stykke fin bommulslerret.
- Legge på malen og skjære ut, husk å beregne plass til bunn (se informasjon om mal lengre ned)
- Fjern overflødig leire. Pass på å la nok leire til bunnen også ligge igjen sammen med den utskjærte biten som skal bli til skål.
- Løft leira med duken forsiktig uten å bøye den, fjern duken.
- Risp opp leira i limkanten, påfør slikker og fest godt.
- Sett skåla på biten som skal bli bunn. Skjær til og fest godt. Legg inn tynne pølser i bunnen av skålen og glatt til. Gjør det samme på utsiden mellom skål og bunn.
Økt 6-7:
- Bearbeiding av formen
- Påfør mønsteret med passende redskap
- Påfør begittningsfarger
Avsluttende arbeid:
- Tørking
- Brenning og glasering
- Lag utstilling
- Elevene presenterer sine produkt
Tips og triks for gjennomføringen: For å lykkes best mulig er det viktig å holde arbeidstrykket oppe samt at alle elevene følger arbeidstrinnene sammen. Da blir det enklere å få til felles gjennomganger og elevene blir ferdig på samme tidspunkt. Gi gjerne elevene hjemmearbeid i ide- og planleggingsfasen. Når elevene jobber med mønsterbygging kan man bruke vinduet som lysbord. I tillegg er det lurt å la elevene sitte i hestesko når det skal jobbes med leira. Lag en base i midten med utstyr. Da ser alle eleven godt hva lærer demonstrerer samt at det er enklere å ha oversikt over hver elev.
Liza anbefaler å fotografere ofte.
Arbeid med mal og modell:
Her kan elevene eksperimentere med ulike mål. Ulike leirekvaliteter kan nok gi godt resultat også med spissere vinkler. Her kan det være lurt at du som lærer lager en prøve i forkant av opplegget.
- Bruk A4 tegnepapir, ikke kopipapir (kopipapir blir fort ødelagt)
- Bruk passer og lag en sirkel med en radius på 10 cm
- Lag en sirkel med en radius på 4 cm i samme midtpunkt
- Tegn opp diameteren gjennom begge sirklene
- Tegn eller konstruer en vinkel ABC hvor B er sentrum av sirklene
- Graden på vinkelen bør være mellom 100 og 135 grader
- Tegn inn en limkant på modellen
- Klipp ut sirkelsektoren og lim sammen
- Gjenta for å lage malen, men uten limkant.
Tilpasset opplæring
Oppgaven lar seg lett tilpasse ulike elevers behov. Det er for eksempel ikke nødvendig å pushe alle elever gjennom et langt forarbeid. Det er fullt mulig å kort beskrive og vise hva skandinavisk design er, for så å gå rett på å lage en fast mal med varierende grad av hjelp. Noen elever har kanskje nok med å få en mal som lærer har lagd på forhånd. Det å lage mønster kan også lett tilpasses. Man trenger ikke å snakke om den mest utfordrende regningen, men heller vise eleven noen enklere alternativer.
Fordypningsoppgave
- Krympeprosent: Hvor mye krymper skåla i tørkeprosessen? (ca 10-15 %)
- Volum: utregning av volum av kjegler – hvordan regne ut volumet av skåla?
- Vekt/prosent: veiing før og etter tørking. Hvor mye vann i prosent består leira av
- Krav om mer avansert mønster-skaping
- Eleven kan lage flere produkter, gjerne i flere størrelser. Eleven kan lage fat og/eller kopp i tillegg.
Eller kanskje eleven kan fordype seg i en skandinavisk designer?
Mål for undervisningen er at elevene skal kunne:
- Få erfaring med å arbeide med leire
- Lære om skandinavisk og nordisk design
- Anvende ulike regnearter knyttet til et praktisk arbeid
- Lære om designprosessen
- Prøve ut og utforske ulike løsninger
«Kjempefint!» – om bruk av vurderingsstopp for å fremja læring
I denne fagartikkelen redegjør Liv Jorunn Helgestad, faglærer ved Kongsberg videregående skole, for termen vurderingsstopp og presenterer dette som en metode innen formativ vurdering....
Eget prosjekt i design og redesign
I denne perioden skal elevene selv velge teknikk og materiale – og om de vil lage en bruksgjenstand eller et...