Foto: Liza Baltzersen Utheim
Inspirasjon i skandinavisk design – keramikkskål
Arbeid med plastiske materialer som leire er noe de fleste elever liker. I dette opplegget får elevene erfaring med plateteknikk. Oppgaven legger vekt på dokumentasjon av arbeidet. Oppgaven har fokus på prosessen samtidig som elevene opplever å få et ferdig produkt som de kan være stolte av.
Regning som grunnleggende ferdighet i faget står sentralt i denne oppgaven. Liza Baltzersen Utheim har prøvd ut opplegget i flere klasser, og oppgaven er utarbeidet over flere år med undervisning i 10. klasse ved Rognan ungdomsskole. Hennes erfaring er at elevene på dette alderstrinnet opplever stor mestring og er mottakelig for innføringen og forarbeidet som denne oppgaven krever.
«Kjempefint!» – om bruk av vurderingsstopp for å fremja læring
I denne fagartikkelen redegjør Liv Jorunn Helgestad, faglærer ved Kongsberg videregående skole, for termen vurderingsstopp og presenterer dette som en metode innen formativ vurdering....
Eget prosjekt i design og redesign
I denne perioden skal elevene selv velge teknikk og materiale – og om de vil lage en bruksgjenstand eller et...