
Illustrasjon: laget av KKS med fotografi kunstverket: Kristine Hjertholm, Løvinne, 1997, Gamlebyen skole © Kristine Hjertholm / BONO 2023. Foto: © KiS
Hvordan ta i bruk den nære kunsten?
Ønsker du å sette søkelyset på estetikken på skolen din og i nærmiljøet? Som rektor eller kunst- og håndverkslærer kan du legge til rette for at både elever og ansatte får et større eierskap til skolebygningen og dens betydning.
Tekst: Nora Thue-Prepsl, rådgiver, KKS, Nord universitet
Å ta i bruk den nære kunsten er en enkel og bærekraftig måte å gi elevene kunst- og kulturmøter i deres eget nærmiljø. Denne ressursen er rettet mot ledere i skole og barnehage, lærere i hele opplæringsløpet, lærerutdannere og lærerstudenter. Ressursen gir gode tips om enkle grep for å oppgradere skolens estetiske miljø. Den viser hvordan du kan bruke og snakke med elever og kollegaer om kunst fra nærområdet.
Ressursen kan brukes på forskjellige måter. Du kan lese heftet «Ta i bruk den nære kunsten!» eller følge en læringssti, som tar for seg innholdet i heftet. Læringsstien består av videoopptak fra et webinar med oppgaver for hele personalet i barnehage eller skole, som legger til rette for refleksjon og arbeid med det estetiske miljøet på arbeidsplassen. Alternativt kan du se hele opptaket uten å følge læringsstien, hvis det er ønskelig.
Heftet og webinaret er utviklet av Kunst i Skolen (KiS) og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS). Læringsstien er utviklet av KKS.
Heftet

Heftet inneholder en rekke skolebesøk der rektorer og lærere i kunst- og håndverk blir intervjuet. Vi ser eksempler på tilfeldig plassert kunst og skoler med en tydelig intensjon knyttet til egen kunstsamling. Det gis også eksempler på relevante metoder for å ta i bruk den nære kunsten inn i undervisningen og i skolens visjon.
Læringssti

Læringsstien består av korte videoer fra webinaret «Ta i bruk den nære kunsten!», som viser hvordan man kan oppgradere skolens estetiske miljø. Hver videosnutt varer maksimalt i åtte minutter og inkluderer oppgaver underveis.
Opptak av webinar

Her kan du se hele webinaret, som varer omtrent en halvtime. I webinaret får du tips til hvordan du kan samtale om kunstverk fra nærområdet med både elever og kollegaer, samt hvordan du kan integrere kunsten i undervisningen.

Samtaler om samtidskunst
Undervisningsopplegg om samtidskunst med 23 utvalgte kunstverk som representerer ulike typer samtidskunst, fra tegning, foto og maleri til store installasjoner...

Hvordan skape god dialog mellom elever i ungdomsskolen og kunst?
Å formidle kunst til 13-15-åringer kan være en krevende oppgave. Å formidle noe som helst til denne aldersgruppa er i...