Gå til hovedinnhold

Ta i bruk den nære kunsten

Skurk @thaskurk står for utsmykningen av oppgangene i Rådalslien skole i Bergen.

Hvilke kunstverk finnes på din skole, og hvordan kan de vitaliseres? Kan kunsten få sin naturlige plass både i skolebygningen og i undervisningen? Med dette heftet ønsker Kunst i Skolen og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen å inspirere til en bevisstgjøring av kunstens plass i skolene. Vi tror at den nære kunsten er en verdifull, men lite utnyttet ressurs.

Kunst er et begrep som stadig brukes både i det offentlige og i skolen, oftest uten at innholdet blir presisert. I formidlingssituasjoner er det viktig å operere med et åpent kunstbegrep uten entydige definisjoner. Kunst er det som appellerer til oss, engasjerer oss og vekker glede eller forferdelse. Kunst er det som taler til våre sanser, og det kan ha svært så ulike uttrykksformer. Kunstverket kan ikke forklares med ord, men i formidlingssammenhenger kan vi prøve sammen. Først og fremst er kunstverket seg selv. Det er verket selv vi må vi utsette oss for og personlig ta stilling til: Hva registrerer våre sanser, og hvilke følelser vekkes i oss?

Skolen er et sted for estetisk virksomhet. Barn og unge møter kunst både i sine lærebøker (som vi har stolte tradisjoner for i Norge), i bildebøker og i skolenes egne kunstsamlinger, eller på utstillingsbesøk til museer eller gallerier.

Kunst i Skolen (KiS) har med støtte fra Samarbeidsforum for estetiske fag (SEF) kartlagt kunstens rolle i en rekke norske skoler, fra nord til sør. Resultatet av denne kartleggingen kan leses i en egen rapport (Kunsten i skolen – hvordan har den det, og hvordan kan den vitaliseres?), som også er med på å gi grunnlag til dette heftet.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.