Hva gjemmer seg i dingsen / Miljøvåpen – Design og redesign
Hva gjemmer seg inni dingsen er et undervisningsopplegg der elevene skal lage en skulptur av et fanasivesen, eller et fiktivt miljøvåpen av gjenbruks-materialer. Hele opplegget tar utgangspunkt i komponentene de finner i et teknisk produkt.
Eleven skal få erfaring med å:
Bruke verktøy til å demontere og feste sammen teknisk utstyr/deler
Bli kjent med, sortere og se muligheter i gjenbruksmaterialer
Gå gjennom en design/kreativ prosess fra idé, skisser, bearbeiding, utprøving i materialer
Vurdere estetiske løsninger og eget arbeid
Presentere sitt arbeid muntlig
Lage en helhetlig utstilling som formidler både prosess og produkt i samarbeid med lærer og medelever
Når du åpner din utvalgte dings, skal du være på utkikk etter det vesenet som bor på innsiden eller hvilket miljøvåpen som befinner seg i akkurat denne tingen. Kanskje finner du bare en liten del av det, men det blir starten og inspirasjonen til å lage ditt helt eget vesen som ingen har sett før.
Oppgave 2:
Bruk «dingsen» til å lage ditt helt eget ”miljøvåpen” som kan være med å redde planeten vår (våpen eller en teknisk innretning som kan brukes i bekjempelsen av miljøproblemer).
1. økt (90 min)
lærer presenterer oppgaven med inspirerende bilder
innføring i verktøy/materialkunnskap/systematis ering og miljøproblematikk
elevene velger seg/går på leting etter en teknisk innretning
1) Velg deg en teknisk innretning som du har lyst å skru fra hverandre – det kan for eksempel være en ødelagt kaffetrakter, skrivemaskin, datamaskin, lampe, høyttaler, telefonapparat, stereoanlegg, hårføner, tastatur osv.)
2. økt (90 min.)
fotografering, demontering, sortering
lek med sammensetning av materialer – idéarbeid
1) Sorter materialene i kategorier – plast, metall, skruer, osv. Let og finn andre materialer du trenger; på skolen, i skogen, hjemme, i garasjen, på loppis, i fjæra osv. (spør om lov, hvis noen eier tingene. Til og med trærne…) Når du har bestemt deg for hvilke deler du trenger, samler du disse, resten kan samles i kategoriene ovenfor slik at andre kan bruke dem
2) Fotografér ”dingsen” – nært uten å beskjære, med nøytral bakgrunn, godt lys -‐ det skal lages før-‐og etterbilder.
3) Skru/demonter delene fra hverandre uten å ødelegge delene i størst mulig grad. Ta forbehold om miljøgifter etc. hvis noen gjenstander inneholder rester etter batterisyre eller andre stoffer som kan være ubehagelige eller skadelige.
4)Lek med å legge delene sammen på forskjellige måter for å få ideer –kanskje finner du fort noen deler du liker og som gir deg idéer, og da kan du prøve å sette dem sammen med ting og tang i mange rare kombinasjoner. Idéer kommer ofte gjennom lek.
5) Tegn og skriv ned ideer du får underveis, uansett hvor små eller rare de er.
3.økt (90 min)
lærer formidler kunnskap om hvilke estetiske virkemidler elevene kan ta i bruk
elevene får praktisk erfaring med de forskjellige estetiske virkemidlene
lek med idéer – arbeid med idéskisser/løsninger/materialskisser
innhenting av informasjon – som inspirasjon:
Oppgave 1: Fakta fra dyreriket til vesenet Oppgave 2: Kartlegging av miljøutfordringer og bilder av våpen/design
1) Lag enkle, men informative skisser av dine ideer, prøv ut flere løsninger, minst fire – dette kan også gjøres som materialskisser og gjennom å fotografere disse utprøvingene Lærer formidler kunnskap om hvilke estetiske virkemidler elevene kan ta i bruk og elevene får praktisk erfaring med de forskjellige estetiske virkemidlene
2) Lærer formidler kunnskap om hvilke estetiske virkemidler elevene kan ta i bruk og elevene får praktisk erfaring med de forskjellige estetiske virkemidlene
3). Hent inn informasjon fra dyreriket og fantasiverdenen, miljøsaker du vil kjempe for, dataspill og våpenindustrien – men etter at idéen har kommet, så det blir målrettet leting (skal du for eksempel lage et øgle-lignede vesen – finn foto og info om øgler som ligner – men hovedinspirasjonen er det du finner inni maskinen og dine egne idéer –kanskje trenger du bare å studere vinger, føtter, våpendeler eller andre tekniske innretninger som kan brukes i bekjempelsen av miljøproblemer osv)
4) Samle alle skisser og innhentet informasjon i perm
4. økt (90 min x 3)
selve prosessen med å lage vesenet eller miljøvåpenet kan påbegynnes
få tak i flere materialer, hvis nødvendig
gjøre klart til utstilling – fotografere, dikte historie/fakta
1) Fest delene sammen med streng/skruer/tråd/tau
2) Gjør arbeidet ferdig, fest delene sammen og vurder underveis hvilke materialer du trenger for å lage ditt kunstprodukt så nært opp mot hva som vil gjøre deg fornøyd – ikke la være å gjennomføre gode idéer fordi det virker vanskelig – diskuter omfang med læreren
3) Fotografer det ferdige arbeidet-‐samme nøytrale bakgrunn og godt lys som ”dingsen”
4) Beskriv vesenet/miljøvåpenet du har skapt:
Oppgave 1:
Hva heter det?
Latinsk navn?
Tilhører hvilken art?
Størrelse?
Spesielle egenskaper?
Utrydningstruet?
Hva spiser det?
Hva holder det egentlig på med?
Hvor bor det? Okei, da – inni kaffetrakteren…men hvor kommer det fra?
Oppgave 2:
Hva heter det?
Hvilken type våpen er det? Størrelse?Aldersgrense for bruk?
Hvilken miljøutfordring skal det bekjempe?
Hvordan fungerer det?
5. økt (90 min)
Lag utstilling sammen med klassen der dere viser fram:
Foto av utgangspunktet – og det ferdige arbeidet (samme, nøytrale bakgrunn og samme format)
En fin lapp med informasjonen/historien om ditt vesen/miljøvåpen (gi klassen en felles mal, så blir det helhetlig og fint) (se presentasjon av Jo Nesbys dyr fra Naturhistorisk Museum i Oslo
Alle elevene forteller om sitt arbeid
Foto fra prosessen – elevene kan selv ta bilder under prosessen, men lærer kan også gjøre dette, og stille disse ut samlet
Tips til eleven:
Ikke la være å gjennomføre gode idéer fordi det virker vanskelig – diskuter omfang med lærer
Ikke la deg påvirke for mye av hva andre sier – det er helt naturlig å bli usikker innimellom på hva man skal gjøre, men det er mye artigere å jobbe med egne idéer. Dess rarere, dess bedre…
lag noe du aldri har sett før – sett sammen deler i rare og overraskende kombinasjoner
det er naturlig å ta utgangspunkt i og la seg inspirere av noe som eksisterer fra før av, men ikke kopier – gjør det til ditt eget uttrykk
ikke le av eller kommentere andres idéer negativt -‐ si ja til hverandre
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.